Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 21:42

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 10 jul 2007, 18:29 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 jun 2006, 20:14
Indlæg: 129
Hej jeg går og over vejer lidt at jeg vil prøv og sætte turbo på min peugeot 306 gti.. der er så et par ting jeg har brug for hjælp til... der er jo map sensor på sådan en bil.. skal den ikke skifted til noget der kan klar turbo.. eller er jeg forkert på den her.. også skal der jo sættes en olie køler på.. men hvor køber man lige den der man kan sætte bag olie filtert så der er udtag til olie køler.. også er der det med benzin.. hvad skal man bruge af dysser og pump.. til ca 250 hk hvor mange ml skal man købe der

_________________
Hilsen Tommy Andersen


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 jul 2007, 20:34 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
TTA skrev:
Hej jeg går og over vejer lidt at jeg vil prøv og sætte turbo på min peugeot 306 gti.. der er så et par ting jeg har brug for hjælp til... der er jo map sensor på sådan en bil.. skal den ikke skifted til noget der kan klar turbo.. eller er jeg forkert på den her.. også skal der jo sættes en olie køler på.. men hvor køber man lige den der man kan sætte bag olie filtert så der er udtag til olie køler.. også er der det med benzin.. hvad skal man bruge af dysser og pump.. til ca 250 hk hvor mange ml skal man købe der


Hej TTA
Det lyder som om du har lidt at læse på inden du bør kaste dig over projektet. Inden du bekymrer dig om oliekølere og diverse skal du til 250hk som minimum bruge krudtet på at studere:
Ændret kompression (evt. toppakning/plade, stempler...)
Manifold (hjemmelavet eller dp-engineering.nl)
Turbo (GT2860RS kunne være et bud)
IC (her skal findes plads)
Trykrør
Dyser - der findes fornuftig billige bosch dyser på 418ml, de er en god start og kan følge med op til en +300hk. (standard 306 gti går til 240 hk ved NA og 4 bar tryk = du skal have nye)
Motorstyring inkl. relevante sensorer (Omex findes med ledningsnet til bilen og startop maps, alternativt MS)
Benzinpumpen burde kunne række til de +250
Oliekøling - der er god køling med alubundkaret (her findes komplette kit inkl. oliebøffen og mellemrøret, inkl slanger køler osv. ca 2000 kr.)
Map sensor - her skal du bruge den som matcher dit behov. 250hk kræver typisk 0,6 - 0,9 bar på den motor dog helt afhængig af opstætning. En 200kp mapsensor er derfor minimum, dvs. op til 1 bar (0-100kpa = vakuum til atmosfærisk tryk v. havoverfladen). Undersøg hvad din nuværende måler og overvej fra start at købe en 250/300 kpa mapsensor.

Et godt råd - brug en rum tid på at læse på hver af områderne. Undersøg hvad du vil nu og på sigt. Kig på www.205gtidrivers.com - se i forummet under projekter der finder du mange spændende turboopstætninger på XU10 motoren. Og her kan du læse/se hvad andre har gjort.
Ellers spørg, men vær klar over at det er en omstænding proces at lave tingene ordentligt. Og her er man nød til at sætte sig ind i tingene for ikke at lave de dyrt købte erfaringer.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jul 2007, 17:07 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 jun 2006, 20:14
Indlæg: 129
JakobM skrev:
TTA skrev:
Hej jeg går og over vejer lidt at jeg vil prøv og sætte turbo på min peugeot 306 gti.. der er så et par ting jeg har brug for hjælp til... der er jo map sensor på sådan en bil.. skal den ikke skifted til noget der kan klar turbo.. eller er jeg forkert på den her.. også skal der jo sættes en olie køler på.. men hvor køber man lige den der man kan sætte bag olie filtert så der er udtag til olie køler.. også er der det med benzin.. hvad skal man bruge af dysser og pump.. til ca 250 hk hvor mange ml skal man købe der


Hej TTA
Det lyder som om du har lidt at læse på inden du bør kaste dig over projektet. Inden du bekymrer dig om oliekølere og diverse skal du til 250hk som minimum bruge krudtet på at studere:
Ændret kompression (evt. toppakning/plade, stempler...)
Manifold (hjemmelavet eller dp-engineering.nl)
Turbo (GT2860RS kunne være et bud)
IC (her skal findes plads)
Trykrør
Dyser - der findes fornuftig billige bosch dyser på 418ml, de er en god start og kan følge med op til en +300hk. (standard 306 gti går til 240 hk ved NA og 4 bar tryk = du skal have nye)
Motorstyring inkl. relevante sensorer (Omex findes med ledningsnet til bilen og startop maps, alternativt MS)
Benzinpumpen burde kunne række til de +250
Oliekøling - der er god køling med alubundkaret (her findes komplette kit inkl. oliebøffen og mellemrøret, inkl slanger køler osv. ca 2000 kr.)
Map sensor - her skal du bruge den som matcher dit behov. 250hk kræver typisk 0,6 - 0,9 bar på den motor dog helt afhængig af opstætning. En 200kp mapsensor er derfor minimum, dvs. op til 1 bar (0-100kpa = vakuum til atmosfærisk tryk v. havoverfladen). Undersøg hvad din nuværende måler og overvej fra start at købe en 250/300 kpa mapsensor.

Et godt råd - brug en rum tid på at læse på hver af områderne. Undersøg hvad du vil nu og på sigt. Kig på www.205gtidrivers.com - se i forummet under projekter der finder du mange spændende turboopstætninger på XU10 motoren. Og her kan du læse/se hvad andre har gjort.
Ellers spørg, men vær klar over at det er en omstænding proces at lave tingene ordentligt. Og her er man nød til at sætte sig ind i tingene for ikke at lave de dyrt købte erfaringer.
jeg har læst en masse og er stadig i gang med og læse og lære.jeg har før prøvet og sætte turbo på men da min er nyer er der jo map sensor og det og tag hensyn til.. jeg vil købe det her http://www.dp-engineering.nl/EN/product ... _compo.php også til og start med bruge den her toppakning http://www.dp-engineering.nl/EN/products/decompression/ .jeg har styr på det med ic og tryk rør.. motorstyring regner jeg med RH skal chip den da jeg aldrig har prøvet og juster sådan noget selv før og ikke kan nogle sporg har jeg ikke nogle mulighed for at sætte mig ind i det på de papir der føler med til Omex. er der alubundkaret på min ved du det.. hvor kan man købe de køler kit du snakker om.. du mener jeg skal undersøg hvad min map sensor laver af kpa.. jeg har kigget rundt på nette jeg syntes ikke jeg kan finde en map der ser ud som min på de sider med tunning

_________________
Hilsen Tommy Andersen


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 jul 2007, 23:08 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Ok, så er du et godt stykke. Og du får et af markedets bedste turbomanifolde til den motor. Se bl.a. under projekter på deres hjemmeside, der laves 320 hk på 196 kpa på en mi-16 og GT2871R, med nævnte decompressionplade http://www.dp-engineering.nl/EN/projects/zx_turbo.php

Selvom du ikke selv vil lave indkøring og rode med motorstyring, vil jeg stadig på det kraftigste anbefale at du skaffer dig en programmerbar motorstyring. Når du går til RH og de måske er heldige at kunne finde en fornuftig løsning med chip til 3-4000 kr, hvad gør du så når du måneden efter gerne vil hæve ladetrykket eller ændre koldstart, tomgang, eller oplever tændingsbanken. Så er det en ommer. Med programmerbar motorstyring er du langt bedre og billigere stillet når du kører til en fagmand som skal ændre indstillinger for dig. Plus du har stadig muligheden for på sigt selv at gøre det. Programerbar motorstyring er vejen frem. Chip er som at tisse i bukserne... og det bliver hurtigt dyrt at købe fattigt :wink:

Oliebøf, køler, slange kittet kan købes flere steder....se turbodk, nordicturbo m.fl.

Mi-16 kører alubundbar med ribber og det alene på en 8v motor giver målbar oliekøling. Jeg ved ikke om det er monteret på 306GTI, men kan ikke forestille mig andet.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 jul 2007, 20:13 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 jun 2006, 20:14
Indlæg: 129
JakobM skrev:
Ok, så er du et godt stykke. Og du får et af markedets bedste turbomanifolde til den motor. Se bl.a. under projekter på deres hjemmeside, der laves 320 hk på 196 kpa på en mi-16 og GT2871R, med nævnte decompressionplade http://www.dp-engineering.nl/EN/projects/zx_turbo.php

Selvom du ikke selv vil lave indkøring og rode med motorstyring, vil jeg stadig på det kraftigste anbefale at du skaffer dig en programmerbar motorstyring. Når du går til RH og de måske er heldige at kunne finde en fornuftig løsning med chip til 3-4000 kr, hvad gør du så når du måneden efter gerne vil hæve ladetrykket eller ændre koldstart, tomgang, eller oplever tændingsbanken. Så er det en ommer. Med programmerbar motorstyring er du langt bedre og billigere stillet når du kører til en fagmand som skal ændre indstillinger for dig. Plus du har stadig muligheden for på sigt selv at gøre det. Programerbar motorstyring er vejen frem. Chip er som at tisse i bukserne... og det bliver hurtigt dyrt at købe fattigt :wink:

Oliebøf, køler, slange kittet kan købes flere steder....se turbodk, nordicturbo m.fl.

Mi-16 kører alubundbar med ribber og det alene på en 8v motor giver målbar oliekøling. Jeg ved ikke om det er monteret på 306GTI, men kan ikke forestille mig andet.
jeg tror du har ret jeg skal nok ha sådan en motorstyrning.. men kender du nogle der kan juster den firma eller privat

_________________
Hilsen Tommy Andersen


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 jul 2007, 10:03 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 jun 2006, 20:14
Indlæg: 129
tænkt på den styrbox over tager den helt for den anden.. tilslutter man den til andens lednings net for jeg har alarm i og det sider jo på det ledningnet.. er det et problem jeg har alarm på hvis jeg skal bruge den styrbox... jeg skal vel stadig ha en anden map sensor på selvom jeg køber den anden styrbox

_________________
Hilsen Tommy Andersen


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 jul 2007, 18:36 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
TTA skrev:
tænkt på den styrbox over tager den helt for den anden.. tilslutter man den til andens lednings net for jeg har alarm i og det sider jo på det ledningnet.. er det et problem jeg har alarm på hvis jeg skal bruge den styrbox... jeg skal vel stadig ha en anden map sensor på selvom jeg køber den anden styrbox


En programerbar styreboks tager helt over for den standard styreboks når det gælder styring af motoren. Hvis din alarm linker på motordata, og du naturligvis vil beholde din alarm, må du finde hvilke sensorer/ledninger det drejer sig om og hvor alarmen læser (direkte på ledningsnegttet eller i motorstyringen). Normalt er det motorstyringen der "læser" på alarmen. Dvs. er den slået til kan motoren ikke starte (f.eks. ingen strøm til benzinpumpe). Typisk plejer det ikke at være andet og er således blot tale om et on/off relæ som giver stel/strøm til motorstyringen. Det er blot at finde denne ledning og sætte tilsvarende op på den programerbare motorstyring. Anden løsning er at du lader de to motorstyringer deles om inputtene, dvs. alle de ledninger som servere motorstyringen med informationer (crank, map, tps, lambda osv) og alle output til motoren lader du den programerbare om og alle output til alarm, benzinpumpe osv. lader du den orginale om.

Mapsensor skal stadig være den korrekte dvs. minimum 200 kpa. Du kan få nogle programerbare styringer som har indbygget mapsensorer, men det er ikke standard. Derfor undersøg din nuværende mapsensor om den kan bruges eller køb en ny. Og her anbefaler jeg fra start at købe en 300 kpa eller minimum 250kpa.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 jul 2007, 19:41 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 jun 2006, 20:14
Indlæg: 129
jeg har også start spære med kode.. det virker til det godt kan giv lidt problemer med den styrbox.. jeg hat fundet ud af min map sensor max laver 100 kpa så den kan ikke bruges

_________________
Hilsen Tommy Andersen


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 34 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team