TTA skrev:
Hej jeg går og over vejer lidt at jeg vil prøv og sætte turbo på min peugeot 306 gti.. der er så et par ting jeg har brug for hjælp til... der er jo map sensor på sådan en bil.. skal den ikke skifted til noget der kan klar turbo.. eller er jeg forkert på den her.. også skal der jo sættes en olie køler på.. men hvor køber man lige den der man kan sætte bag olie filtert så der er udtag til olie køler.. også er der det med benzin.. hvad skal man bruge af dysser og pump.. til ca 250 hk hvor mange ml skal man købe der
Hej TTA
Det lyder som om du har lidt at læse på inden du bør kaste dig over projektet. Inden du bekymrer dig om oliekølere og diverse skal du til 250hk som minimum bruge krudtet på at studere:
Ændret kompression (evt. toppakning/plade, stempler...)
Manifold (hjemmelavet eller dp-engineering.nl)
Turbo (GT2860RS kunne være et bud)
IC (her skal findes plads)
Trykrør
Dyser - der findes fornuftig billige bosch dyser på 418ml, de er en god start og kan følge med op til en +300hk. (standard 306 gti går til 240 hk ved NA og 4 bar tryk = du skal have nye)
Motorstyring inkl. relevante sensorer (Omex findes med ledningsnet til bilen og startop maps, alternativt MS)
Benzinpumpen burde kunne række til de +250
Oliekøling - der er god køling med alubundkaret (her findes komplette kit inkl. oliebøffen og mellemrøret, inkl slanger køler osv. ca 2000 kr.)
Map sensor - her skal du bruge den som matcher dit behov. 250hk kræver typisk 0,6 - 0,9 bar på den motor dog helt afhængig af opstætning. En 200kp mapsensor er derfor minimum, dvs. op til 1 bar (0-100kpa = vakuum til atmosfærisk tryk v. havoverfladen). Undersøg hvad din nuværende måler og overvej fra start at købe en 250/300 kpa mapsensor.
Et godt råd - brug en rum tid på at læse på hver af områderne. Undersøg hvad du vil nu og på sigt. Kig på
www.205gtidrivers.com - se i forummet under projekter der finder du mange spændende turboopstætninger på XU10 motoren. Og her kan du læse/se hvad andre har gjort.
Ellers spørg, men vær klar over at det er en omstænding proces at lave tingene ordentligt. Og her er man nød til at sætte sig ind i tingene for ikke at lave de dyrt købte erfaringer.