Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 22:06

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 01 jun 2007, 21:26 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 30 okt 2005, 10:28
Indlæg: 99
Hvor langt ned på udstødning kan den placeres. Fordele og ulemper?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jun 2007, 01:08 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Altså amerikaner har det med at smide den på udstødnings systemet i stedet for bagpotten. Altså aller bagest. Ulempen er vel at der er sindsygt meget tryk tab på indsugnings siden, og at varmen i udstødning ik er lige så høj, så man ik for så højt et tryk til turboen.

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jun 2007, 03:03 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
tabet.... på indsugningsluften der har været igennem kompressorsiden af turboladeren, behover bestemt ikke være højere end ved en mere alm placering. længden i cm og antal bøj behøver ikke være højt heller. varmen.... på udstødningsgassen.... det er hastigheden og vægten af gassen der driver turbinen. ikke temperaturen. heller ikke selv om en maskinmester har fortalt sådan! det er et spørgsmål om at lave en klog løsning. turbinen kommer naturligvis til at køre på rent flow, ikke pulser til hjælp til hurtigere spool op. til gengæld er der mulighed for højere topydelse. på en baghjulstrukken bil til dragrace er helt ude bagved faktisk en meget naturlig løsning. til en forhjulstrykken gadebil er det slet ikke så naturligt! et interesant emne der først lige er ved at blive aktuelt i europa. MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jun 2007, 10:20 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
lqs skrev:
tabet.... på indsugningsluften der har været igennem kompressorsiden af turboladeren, behover bestemt ikke være højere end ved en mere alm placering. længden i cm og antal bøj behøver ikke være højt heller. varmen.... på udstødningsgassen.... det er hastigheden og vægten af gassen der driver turbinen. ikke temperaturen. heller ikke selv om en maskinmester har fortalt sådan! det er et spørgsmål om at lave en klog løsning. turbinen kommer naturligvis til at køre på rent flow, ikke pulser til hjælp til hurtigere spool op. til gengæld er der mulighed for højere topydelse. på en baghjulstrukken bil til dragrace er helt ude bagved faktisk en meget naturlig løsning. til en forhjulstrykken gadebil er det slet ikke så naturligt! et interesant emne der først lige er ved at blive aktuelt i europa. MVH søren


Hvordan kan det være naturligt at placere turboen der ude? Lang vandring giver tryktab, det har det altid gjordt. Hvis ik det gav så meget tryktab så det ik kunne ses på en HK test, hvorfor er der så ik flere fabrikker der montere den der ude? Bla. Subaru som er kendt for at lave motor opbygningere som er baseret på effekt og ik økonomi?

Selvfølgelig er det hastigheden og vægten af gassen. Men nå gassen er meget meget varm fylder den mere og det giver mere flow. Det har det også altid gjordt.

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jun 2007, 11:36 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
lqs skrev:
tabet.... på indsugningsluften der har været igennem kompressorsiden af turboladeren, behover bestemt ikke være højere end ved en mere alm placering. længden i cm og antal bøj behøver ikke være højt heller. varmen.... på udstødningsgassen.... det er hastigheden og vægten af gassen der driver turbinen. ikke temperaturen. heller ikke selv om en maskinmester har fortalt sådan! det er et spørgsmål om at lave en klog løsning. turbinen kommer naturligvis til at køre på rent flow, ikke pulser til hjælp til hurtigere spool op. til gengæld er der mulighed for højere topydelse. på en baghjulstrukken bil til dragrace er helt ude bagved faktisk en meget naturlig løsning. til en forhjulstrykken gadebil er det slet ikke så naturligt! et interesant emne der først lige er ved at blive aktuelt i europa. MVH søren


Turbinen drives af energi - En energi forskel over turbinen. Helt inde ved turbinehjulet i udstødningshuset er det korrekt er det er hastigheden af gassen og dennes vægt (Energi) som påvirker hjulet. Men turbineHUSET er designet til at konvertere trykenergi til hastighedsenergi. Det betyder at jo højere tryk man har ved turbinehusetsindløb, jo højere hastighed har man til at påvirke turbinehjulet. Nu er det jo så sådan at tryk og temperatur i dette senario hænger sammen (DERFOR KAN MASKINMESTRE OGSÅ BRUGE TEMPERATUREN TIL AT REGNE PÅ SÅDAN NOGLE TING).

Hvis man vil spekulere i at øge gashastigheden med et mindre rør ud til turbinen - Så stiger trykTABET i røret og det vil være tabet energi. Overdriver man så og siger jammen så laver vi det satme bare mega stort! Jammen så får røret en stor overflade og man vil midste meget varme = meget tryk = meget hastighed.

Tingene hænger uløseligt sammen (Energi er energi) - Maskinmester eller ej.

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jun 2007, 13:20 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 apr 2005, 18:31
Indlæg: 1099
ehh hvordan gør amerikanerne egentlig med oliereturen ??

MVH Luske


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jun 2007, 14:08 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Med en el pumpe,
Her er en beskrivelse af systemet.
http://www.superchevy.com/technical/eng ... 411sc_sts/

Nogen der har tænkt på turbolag, det må blive meget stort. :shock:

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jun 2007, 14:38 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
jeg mener at der er optagelser med sådanne opbygninger på streetfire.net og husker jeg ikke helt galt så er feks "lag" ikke så stort et problem, jeg mener at man skal søge på remote turbo eller sådan noget.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel: ..
Indlæg: 02 jun 2007, 15:02 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jul 2006, 19:24
Indlæg: 784
Geografisk sted: Sønderjylland
kan slet ikk se meningen i at putte den hen bagi, det er mere besværligt med rørføring osv

_________________
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: ..
Indlæg: 02 jun 2007, 15:38 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 apr 2005, 18:31
Indlæg: 1099
BANDIT skrev:
kan slet ikk se meningen i at putte den hen bagi, det er mere besværligt med rørføring osv


syntes oxo det virker lidt bøvlet , men havde bare funderet lidt over det med oliereturen

MVH Luske


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 71 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team