Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 04:30

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Senior Medlem
Brugeravatar

Hej.

Jeg har en charade med 1.6i motor ( 105hk v. 6000rpm, 134nm ved 4800rpm ).

Planen er at den får omkring 125hk når den får en knast og en bananmanifold, hvis jeg får lavet udstødningen rigtigt.

Jeg har nemlig ikke bare tænkt mig at smide 2" på den.

Jeg har siddet og læst en del og kommet frem til at man mister nm ved at putte et for stort rør på. Og når man putter et større rør på flytter man samtidig det punkt hvor motoren yder mest moment.

Dvs i min verden gælder det om at få lavet røret i en sådan tykkelse at max moment ligger lige omkring max hk området.

Spørgsmålet er om dette er antageligt korrekt, eller om jeg skal gå efter et større rør og så skide lidt på momentet ( gætter på at et større rør giver en SMULE flere hestekrafter ) ?

Nogle der har styr på den slags udregning og design af udstødninger?

Mvh

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

Hvad måler din udstødningsport?

Den dikterer jo diameteren langt hen af vejen, hvis du ikke er villig til at ændre på dette, så har du jo kun længden at variere på tilbage.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Udstødningsport?

Du tænker på diameter på hullet oppe ved topstykket?

Det er 38mm i så fald.

Eller tænker du på udgangen på bananmanifolden?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
Udstødningsporten er den i topstykket.

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
snuppet fra http://www.kn-auto.dk

Alle 1,6 motorer til Daihatsu har motor kode HD - støbt ind i blokken
dvs at 200/G201 Gti + Detomaso + Applause og denne motor kan monteres lovligt i alle G102+G112 da de er født med 90 hk og her må man forøge hk med 20% ( 90hkx0,2%=18 hk + de 90hk = 108 hk.
Motor kode på Daihatsu Applause er som sagt også HD og de er i Danmark opgivet til 105 hk med 135nm
Denne motor type er importeret og har derfor den højere ydelse.

måske dette var en mulighed???

FP-DE 1,8 16v

"I need your boots, your hat and your Unicycle!"

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

ja jeg har en 1.6i applause 105hk 134nm liggende der skal i.

Samtidig skal motoren let-tunes en smule. Derudover skal der jo noget større udgang på fra manifolden ( hvad enten det bliver en banan, eller om jeg bare slår katalysatoren ud af den orig manifold ).

Det er egentligt for at vide om jeg skal smide 2" eller 1.5" eller 1.75" udgang fra manifolden på.

Netop fordi jeg ikke vil lægge momentet så højt op at jeg faktisk mister det.

http://www.team-integra.net/sections/ar ... rticleID=2

Det link der bekræfter det jeg mener med at jo større udgang jo højere i rpm-området lægges max-moment.

problemet er så at jeg ikke ved om jeg skal tage 1.5" eller 1.75" for at lægge mit max-moment ved omkring 5500-6000rpm. ( hvilket er der hvor motoren yder mest HK. det er vel det man går efter ikke sandt? ).

MEDMINDRE at jeg skal gå efter at bruge moment til at hive den op til de 6k rpm når jeg skifter til næste gear. Bilen bliver temmelig højt gearet når jeg får den 1.6i motor i, så måske skulle jeg gå efter moment i mid-rpm området og så kun satse på hk i mid-top-rpm? ( +4k rpm ).

Mvh

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Nu er det jo ikke forde udstødningen har sindsyg stor indflydelse på motorens karekteristik.

En der har meget modtryk forminsker maks effekten.
Og en der ingen modtryk har. Larmer meget.

Jeg vilde holde mig til en 2" udstødning med nogle fornuftige potter.

Og få bilen justeret ind til den nye knast, da det er her der kan hentes mest.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Nu er HK'er et produkt af NM og rpm - så derfor vil det faktisk være tæt på umuligt at få HK'er og NM til toppe samme sted - og det er i hvert fald slet ikke noget du vil ønske dig, for det vil give en uhyrligt spids momentkurve.

Prøv at læse lidt om sammenhængen mellem HK og NM.

I øvrigt har Morten ret i at en udstødning bestemt ikke flytter så meget på karakteristikken. Du kan måske forvente at øge din momentkurve med 6-8 nm på udvalgte steder. Og det er hvis du er heldig....
Alt efter ved hvilket omdrejningstal det er, så står du til 5-6 hk'er på den konto (og det forudsætter at det er langt oppe i omdrejningerne du finder de par nm).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Lyder godt.

Morten VJ.

"Stilles ind til den nye knast"?

Det skal siges at jeg ikke ved specielt meget om disse ting endnu, men har selvfølgelig en kammerat der har styr på tingene.

Men du tænker på noget motorstyring af en art?

Jeg troede egentligt det bare var at lægge den i, og så evt skifte ventilfjedre ( skal gøres på min, da en slebet knast laver nogle sindsyge ventil-accelerationer ).

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time