Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 04:44

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 87 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Næste
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Randers
Hej. jeg er ved at monter turbo på min polo 6n 1.4 16V

turboen sidder lavt. så olie returen kommer til at sidde under oliestanden i bundkaret.

så er min spørgesmål?

må slangen gå i en bue? eller må der kun være "fald" på olie retur slangen??

forstil jeg at turboen slutter lige ved starten af bundkaret. og så sidder der en studst på turboen som stikker 3 cm ud. der på skal der slangen og så ind i bundkaret. men den kommer til at gå i et "S" som er lagt ned hvis i forstår mig

Senest rettet af Kws 19 jul 2006, 13:49, rettet i alt 1 gang.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
Det samme problem havde min kami, men han fik lavet en anden manifold, så møllen kom op til topstykket...

Det eneste der sker er at olie flowet ikke bliver så godt i gennem din turbo, det i sig selv er meget dårligt.

Et fusker forslag kunne være at lave en beholder som olien fra turboen render ned i, og så sætte en el-pumpe til at flytte olie fra beholder til bundkar... Det er fusk, men det virker...

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Mester Medlem

Er der mulighed for at korte slangen af? Nu kortere slange - Nu mere fald vil det jo give. Selve udmundingen i lejehuset for olie returen - Den er ikke under oliestanden vel?

V/h Chr

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Medlem

nej den er ikke under. studsen slutter lige hvor bundkaret starter.

Titel:
Mester Medlem

Ok... Nu er kan det jo sagtens være at olien ikke står helt op til bundkarets kant - Har du undersøgt det?

Det lyder udmiddelbart som noget der godt kunne gå an, men jeg har selv stået i samme situation med noget der var liiiiiige på kanten. Du har ikke ret mange og ret gode alternativer.

Har set standart biler født med turbo med oliereturen monteret nederst i bundkaret. Men stadig lejehus over olistand dog.

V/h Chr

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Bare sørg for at der kan komme massere af olie igennem din slange så er det sku lige meget hvor i bundkaret du placere den... Hvis du kan undgå at din olie skal kravle opad så ville det være godt...

Magnusssen

Titel:
Medlem

det du siger er at jeg sagtens kan sætte studsen i bunden af bundkaret ? bare slangen er stor nok?? jeg har en 16mm slange indvendig. er det stort nok??

vil olien ikke løbe op og fylde slangen? og er der tryk nok på til at olien kan løbe ordenlig igennem turboen ?

Vedhæftede filer:
Photo-0002.jpg
Photo-0002.jpg [ 70.77 KiB | Vist 1382 gange ]

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Hvis du kun har den flange nu, så ville jeg lodde en rund 90 graders vinkel på så olien kommer ind over oliestanden.

Men en 16mm studs er godt. Din olie vil max møde et mod tryk på 0.5 bar hvis studsen bliver smidt i under oliestanden. Det vil sige at hvis du har en oliepumpe der giver 6 bars tryk så kommer der 5.5 bar hen til din
turbo og ville smøre. Det er mere en rigligt. Men det problem der kan være er hvis din oliepumpe ikke kan levere nok mængde, så kan det være at der ikke kommer nok olie op til turboen. Men det kommer an på hvor du har monteret tryk siden...

Magnusssen

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Jeg har en Fiat Punto med eftermonteret turbo

Som du kan se på billedet jeg har linket til, er der monteret et rør der vinkler over mod bundkarret med et relativt lille fald. Jeg har ingen problemer, ihvertfald ikke afprøvede, med at olien ikke skulle kunne trykkes ud af turboen. Jeg har taget olietilgang fra olietrykskontakten, hvor der er sat et Y stykke ind.

Måske gevind- og rørstykket der er monteret i min lader kan inspirere dig lidt til at vinde lidt højde ved at undgå at bruge din flange. På den måde kan du få vinklen tættere på laderen og dermed tættere på toppen af bundkarret.

http://www.damkjaer-moller.dk/rod/fiat/ ... eretur.jpg

Titel:
Moderator

Kws skrev:
det du siger er at jeg sagtens kan sætte studsen i bunden af bundkaret ? bare slangen er stor nok?? jeg har en 16mm slange indvendig. er det stort nok??

vil olien ikke løbe op og fylde slangen? og er der tryk nok på til at olien kan løbe ordenlig igennem turboen ?

Der vil være masser af tryk, men for at tætningsarrangementet i turboladeren skal fungere optimalt skal olien kunne løbe frit ud af returen.

Worst case vil være en lille diameter, der udmunder under olieniveauet, og løber "fuld" helt op til selve lejearrangementet i turboen. Hvis det sker kan pakningsarrangementet ikke længere fungere, og det vil relativt hurtigt ødelægges.

"best case" er god stor rørdiameter, fald hele vejen og olien udmunder over oliestanden. Uanset hvordan motoren kørers vil oliereturen altid kunne aflevere olien.

Så findes der er pokkers masse mellemveje herimellem og lige så mange meninger, lige fra at smøretrykket nok skal mase olien ud, til at der skal være frit fald ubetinget.

Hvis du blot er rimeligt sikker på at røret ikke vil kunne løbe fuld så lejehuset ikke længere kan smide olien ud helt frit, så skulle du være sikker. Nr1 er altid fri passage over olieniveau.

16mm er rimeligt.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 87 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Næste

Alle tider er UTC + 1 time