Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 13:29

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Afbalancering
Indlæg: 18 feb 2006, 11:39 
Hvem ved noget om dette? Jeg tænker på gælder det bare om at få plejlstænger og stempler til at veje nøjagtigt ligemeget eller gælder det også krumtappen og hvordan gøres det? Hvem kan gøre det, og er det pengene værd? Har ingen ide om hvad sådan noget koster....


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 18 feb 2006, 11:53 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 feb 2004, 09:45
Indlæg: 323
Geografisk sted: kbh
krumptap og svinghjul afbalanceres sammen...det kan de fleste cylinderservice - plejlstænger(p) - er lidt mere tricky der kan/skal afbalance på to måder...statisk (ens vægt) og dynamisk (roterende/kræftvektor), hvor de begge helst skal udføres...(teoretisk) de fleste nøjes med statisk, og forskellen er vel kun ultra race/road motor

:wink:

_________________
RS-


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 feb 2006, 13:52 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Shelby 500 skrev:
krumptap og svinghjul afbalanceres sammen...


det har jeg aldrigt forstået hvorfor de skulle gøre og tit sammen med trykfod og andet også men hvis jeg nu uvidende af motorens historie skal skifte svinghjuls pakdåsen og ikke sætter svinghjulet på samme måde som da jeg tog det af eller jeg skulle skifte en kobling så vil motoren jo gå i TOTAL ubalance så hvad er grunden til at man skal have så mange fejl muligheder med ind nogen der ved dette??

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 feb 2006, 15:19 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
den er jeg lige med på.. hvis man nu får krumtap og svinghjul balanceret hver for sig burde chancen for fejl jo være lav (fejl 40!)

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 feb 2006, 16:01 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 11 maj 2004, 17:06
Indlæg: 120
Geografisk sted: østfyn
jeg ved at på opel kan svinghjulet kun sidde på en måde så der er der jo ingen mulighed for fejl


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 feb 2006, 16:03 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 11 maj 2004, 17:06
Indlæg: 120
Geografisk sted: østfyn
jegt har til gengæl hørt om flere der har fået afbalanseret remhjulet der sidder på krumptapen


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 feb 2006, 17:13 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
ja man an jo blive ved og ved.. men lada'en bliver ikke afbalanceret denne gang men måske næste vinter sammen med optimering af topstykke og anden toppakning..

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 feb 2006, 18:24 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 feb 2004, 09:45
Indlæg: 323
Geografisk sted: kbh
krumtap og svinghjul sammen fordi der kan lade sig gøre, og svinghjulet har stor masse - jeg har lært at man altid sætter et svinghjul på samme sted...altid (hentede en spand kørnerprikker til det samme - dengang)
Men det er jo et spørgsmål om detaljer - hver for sig er osse ok, hvis der ikke er krav om 9500 0/m omgang efter omgang...
Men total ubalance kommer en motor ikke i, hvis det ikke sidder på samme måde igen - man vil under alle omstændigheder flytte massemidtpunkt tættere på center hvis det hele er i balance..

_________________
RS-


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 feb 2006, 20:23 
Er det noget de giver noget hk og nm mæssigt? Og hvor meget koster det typisk? Er det i det hele taget noget der kan svare sig at gøre ved en motor der skal tage maks. 7500 rpm?


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 18 feb 2006, 20:34 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
TWX skrev:
Er det noget de giver noget hk og nm mæssigt? Og hvor meget koster det typisk? Er det i det hele taget noget der kan svare sig at gøre ved en motor der skal tage maks. 7500 rpm?



der er ingen hk/nm at hente..... men det forbedre holdbarheden

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team