Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 17 jul 2025, 01:56

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Hei.
Skal bygge opp en C24NE motor til min gamle Opel og lurer på hvordan oppsettet burde være for at det skal fungere.
Målet er ikke akuratt noe turtallsmaskin, men en motor som trekker godt og gjevnt over hele registeret.

Blokk: 2,4
Topp: 2,4 topp eller 2,2 topp. (er usikker på hva som gir best effektkurve. 2,4 toppen har mye større eksoskanaler)
Kam: Er usikker, ønsket effektområde er nok 2500/3000 - 6500rpm.
Har en Kent Kam OP234 liggende. Det er 280 graders kam, med løft på 10.89mm. Men er denne egnet sammen med 2,4.
Billede
Har også alu brikker, men mangler hardere ventilfjører. De jeg har er til 2,0l. Og 2,2/2,4 toppen har mye lengre ventilfjærer, så er usikker på om jeg kan bruke dem....
Billede
Eksosmanifold: Enems "röret" grenrør som munner ut i 2,5".
Billede
Så resten av eksosanlegget blir 2,5" og to potter. Er usikker på mottrykket her, og hvor godt dette vil fungere. Noen som har erfaring? Ville det fungert bedre med 2,4 manifolden med litt ombygging...?
Billede

Har et par dobble 40mm webere med ombygde innsug som passer 2,2 og 2,4 toppene. Men vil dette være stort nok. Er redd for at man ikke vil kunne dyse dem til å få et jevnt turtalls register.
Billede
Mine venner mener det holder, men mange som sier de blir for små... Burde det ikke gi mye momelt med riktig oppsettet? Hvilke dyser skal jeg bruke?

Sånn vidre er svinghjulet et lettet svinghjul fra 2,0l. Det veier 6kg.
Clutchen er en sinter. Men har ikke noe forsterket trykkplate. Noen som har forslag påtrykkplate som takler en 230-250Nm...
Billede
Sånn vidre oppsett som jeg vurderer er 4 trinns ford girkasse.
Hvor mye tåler Ford 5 trinnskassa fra Sierra. Er det ikke 1cm forskjell i lengden på de kassene? Har sett litt på 5trinn ford kasse, men 5giret ser ikke ut til å tåler noe juling...
Billede
Ford 4 trinns kasse, med stålspak...

Motoren skal i en Ascona B, med 3,67 utveksling.
Men tanke på bilens vekt så vil dette nok flytte seg ganske bra om jeg får gjort det bra nok.

Takker for gode råd. Erfaring og tips mottas med stor TAKK.

mvh Trond M

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: sydjylland
Til en lille 1,4 psa motor er der påstande om at 1 dobbelt 40weber kan bruges til ca 125hk hvis jeg husker ret -så burde 2 jo kunne bruges til ca 250hk ???

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
jeg tror nu jeg ville gå op i et sæt 45mm hvis det var mig... ingen tvivl om at de 40mmm gir lidt bundtræk, men jeg tror ikke at det er så meget som den topeffekt de "stjæler" eller måske et sæt spjældhuse?

www.slavteren.tk

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hejsa.
Til mit gamle 2,4 projekt fik jeg bygget en 2,5" udstødning baseret på den gamle Opel støbejernsmanifold samt et forrør der var bygget op til 2,5" i enden. Det blev senere monteret på en 2,2 der havde 140 hk med den udstødning og 2x40mm Webere.
Jeg ville dog vælge 45mm da det er nemmere at tune dem op hvis du skal bruge mere effekt senere.
2,4 toppen er marginalt bedre end 2,2 toppen, og meget bedre end 2,0 toppene selvom rigtig mange tror det modsatte. Ventilerne i 2,4 toppen har desuden hårdforkromet ventilstamme.
Vær opmærksom på at stemplerne i en 2,4 ikke tåler høj kompression eller omdrejninger højere end 6500 i længere tid. Du kan på Ebay købe smedede stempler der samtidig hæer kompressionen til ca. 12:1!
Kan det ikke bedre svare sig at finde en 5-trins Getrag 245 fra en Manta B end at ombygge en Ford gearkasse?
Du kan e.v.t. spørge Henrik fra www.wolf3d.dk han har bygget en heftig 2,4 motor eller spørge ad på www.opelpower.dk
Held og lykke med projektet!

Titel:
Takker for svarene.
Har adapterplate som er beregnet på quaif kasse, og "klipp og lim" mellomaksel liggende. Så det lar seg bruke uten noe problemer.

Til Lasse Kristensen.
Hva mener du med at 2,4 stemplene ikke tåler høy kompresjon og turtall?
Er det ikke Mahle som har laget stemplene. De skal etter det jeg har hørt være av høy kvalitet. Veit at vippeverket ikke klarer å henge med skikkelig.
Derfor skal det ikke bli noe turtallsmaskin, samt at den lange slaglengden medfører at stempelhastigheten blir stor. Og for å ikke pine motoren på høyt turtall over lengre tid vurderer jeg 5trinns girkasse. Å få tak i ei billig getrag 265 kasse i Norge er vanskelig. Dem tror vist alt er guld verdt.. sukk..
Kan få tak i billig getrag 240 girkasse som satt i Manta GSI, men den tåler ikke noe særlig over 200Nm.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hejsa.
Jeg har snakket med og læst om en del tyskere, hollændere o.s.v. der har haft problemer med standard-stemplerne på en tunet motor. Jeg mener dem der sælges på Ebay er Wössner, det skulle hvertfald være stempler i rigtig god kvalitet.
Jeg ved ikke hvor god en 240 Getrag som sådan er, jeg ved dog at der er en i Danmark der kører i en Kadett C Coupe med 2,5 motor og 200+ Hk samt Getrag 240. Han har smadret et spidshjul, men ikke gearkassen! Men hvis du har stumperne til Quaifen er det jo lige så nemt :).

Titel:
hej jeg kører 190hk og 300nm på en getrag 240 uden problemmer det har kørt i et år nu.

Titel:
Lurte litt på hvilken kam som er best egnet til min motor. Noen som har erfaring med div kammer til CIH? (kam = knast)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hejsa.
Inde på www.opeltuners.com er der folk der har stor erfaring med 2,4 CIH og bl.a. Enem knastaksler. Der er flere svenskere derinde...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time