Hei.
Skal bygge opp en C24NE motor til min gamle Opel og lurer på hvordan oppsettet burde være for at det skal fungere.
Målet er ikke akuratt noe turtallsmaskin, men en motor som trekker godt og gjevnt over hele registeret.
Blokk: 2,4
Topp: 2,4 topp eller 2,2 topp. (er usikker på hva som gir best effektkurve. 2,4 toppen har mye større eksoskanaler)
Kam: Er usikker, ønsket effektområde er nok 2500/3000 - 6500rpm.
Har en Kent Kam OP234 liggende. Det er 280 graders kam, med løft på 10.89mm. Men er denne egnet sammen med 2,4.
Har også alu brikker, men mangler hardere ventilfjører. De jeg har er til 2,0l. Og 2,2/2,4 toppen har mye lengre ventilfjærer, så er usikker på om jeg kan bruke dem....
Eksosmanifold: Enems "röret" grenrør som munner ut i 2,5".
Så resten av eksosanlegget blir 2,5" og to potter. Er usikker på mottrykket her, og hvor godt dette vil fungere. Noen som har erfaring? Ville det fungert bedre med 2,4 manifolden med litt ombygging...?
Har et par dobble 40mm webere med ombygde innsug som passer 2,2 og 2,4 toppene. Men vil dette være stort nok. Er redd for at man ikke vil kunne dyse dem til å få et jevnt turtalls register.
Mine venner mener det holder, men mange som sier de blir for små... Burde det ikke gi mye momelt med riktig oppsettet? Hvilke dyser skal jeg bruke?
Sånn vidre er svinghjulet et lettet svinghjul fra 2,0l. Det veier 6kg.
Clutchen er en sinter. Men har ikke noe forsterket trykkplate. Noen som har forslag påtrykkplate som takler en 230-250Nm...
Sånn vidre oppsett som jeg vurderer er 4 trinns ford girkasse.
Hvor mye tåler Ford 5 trinnskassa fra Sierra. Er det ikke 1cm forskjell i lengden på de kassene? Har sett litt på 5trinn ford kasse, men 5giret ser ikke ut til å tåler noe juling...
Ford 4 trinns kasse, med stålspak...
Motoren skal i en Ascona B, med 3,67 utveksling.
Men tanke på bilens vekt så vil dette nok flytte seg ganske bra om jeg får gjort det bra nok.
Takker for gode råd. Erfaring og tips mottas med stor TAKK.
mvh Trond M