Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 11:03

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Nyt Medlem

Hej,

Jeg vil gerne høre jer, hvad i ved om hvordan det er med modtryk i en udstødning på en motor med kompressor. Jeg har en 4AGZE motor monteret i en AE86. Den skal jeg have et ordentligt udstødningssystem, så jeg håber i kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen
Lars Veiss

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel: re :
Nyt Medlem
Brugeravatar

Jeg er lige med på en "lytter"...
Kører nemmelig også med en 4a-gze motor...
Vh.
Henrik R.

Titel:
Mester Medlem

Modtryk kan aldrig retfærdiggøres på en 4 takts motor... Helt galt er det med turbomotorer. (Dette forudsadt at man har de nødvendige justeringemuligheder.)

V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: København
havneren har ret!! fri udblæsning = flest hk!! men... man mister noget bundtræk ved at køre med fri udblæsning, og hvis man ikke justerer sin motorstyring efter ændringen af udstødningen kan det gå ud over cylinderfyldningen at den mangler lidt modtryk... såå... køb en "HKS" potte og lav en god gang rørføring med meget få og meget bløde knæk på, så skal i bare se!! :twisted:

Titel:
Mester Medlem

Kan det gå ud over cylinder fyldningen hvis man ikke justerer sin motorstyring? Så lærte jeg da det....

Jeg forstår ikke hvorfor man mister bundtræk? Kan du uddybe?

Blødeknæk hvis knæk overhovedet er guld... Vi snakker trykfald.

v/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel: modtryk

i en turbobil er modtryk ekstremt dårligt fordi turboen drives af udstødningsgasserne. modtryk giver mindre tryk på gasserne= mere turbotøven og ofte også tab af topeffekt.
en kompressor drives af en rem derfor er for stort modtryk ikke ligeså stort et problem som i en turbobil.
men generelt set= med for meget modtryk kommer motoren ikke af med alt udstødningsgas, der kan derfor ikke plads til så meget benz!

kan ikke huske hvoffor bunden ryger men prøv af pille udstødningen helt af, så er trækket helt væk(kørte med en yderst smadret udstødning i 3 måneder lol)

mvh-b

Titel:
Moderator

Modtryk er ALTID noget lort. ALT modtryk er effektkrævende, og dermed noget der skal undgåes.

Selvf. taber en std motor effekt hvis man bare piller udstødningen af og ikke gør mere.

Optimalt justeret, så er alt modtryk noget lort.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
forskellen ligger ved ventil overlapningen (vil jeg mene) fordi når en udstødningsventilen åbner fjernes trykket i cylinderen og der skabes et kort undertryk på grund af hastigheden gasen får på når den forlader cylinderen derefter åbner indsugnings ventilen og det undertryk udstødningen skabte bruges nu til at få en GOD fyldning af cylinderen DERFOR er det vigtigt at have det korrekte modtryk i udstødningen og dette bruges jo slet ikke på en turbo bil der skal den helst smide lidt af trykket fra forbrændingen ud mens den stadig expandere for at trykke vildt på skovlhjulende. grunden til at en bil mister bundtrækket er jo fordi dette skal den bruge modtrykket til at opnå ved at give den korrekte mængde modstand fordi trykket ryger ud af udstødnings ventilen ramme en modstand (potte eller lign) og stopper derfor og vender tilbage igen mod cylinderen og på den måde kan man konstruere et ordenligt samspil i tømning og fyldning af cylinderen for at få bundtræk eller top effekt (enten/eller men det er jo op til fabrikkerne at vælge hvor det skal ligges)

(min teori)

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: København
Tinasmartin: præcis det jeg mener!! Du har sgu fat i noget af det rigtige der! :wink:

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Kim Frederiksen skrev:
Tinasmartin: præcis det jeg mener!! Du har sgu fat i noget af det rigtige der! :wink:

8) :wink: 8)

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time