Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 16:57

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Alu topstykke
Medlem

Geografisk sted: Nordsjælland-Frederiksværk
Nogen her inde der har erfaring med opsvejsning af flækket topstykke..??

Det er mellem olie/vand.. ikke inde i forbrændingskammeret..

Er det noget der kan holde..??

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Prøv Tuboværk i ballerup de svejser alt, og er specialiceret i tipstykkerenovering.
I teorien kan det holde, ligeså godt som et nyt.
Problemet er bare om det er økonomisk forsvarligt, og her kræves der ekspert bistand.

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Jeg har slebet adskillige volvo topper der har været svejset hos nima i 4540 fårevejle. De holder udemærket og reperationen kan næsten ikke ses efter slibning. Men nu skal du lige lade en fagmand vurdere revnens placering. Hvis det er en diesel og ved ekspansions kammeret skal den kasseres. Hvis det bare er kraftig korrosion mellem vand og olie ved toppens anligsflade burde den kunne laves til rimelig penge.

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Det er mit topstykke der her er tale om :)

Topstykket er fra en BMW M20B25 motor, altså en 2,5L benziner.

Det er flækket i væggen mellem det, jeg vil kalde knasthuset og så en vandkanal.

Titel:
Nyt topstykke uden ventiler koster 3733 + moms så skal ventilerne fra din top bare rettes og monteres sæderne er rettet så de skal bare tjekkes med carborundom. Opvejet mod svejsning renovering og planslibning af din gamle top er det en rimelig pris. Hvis det ikke er i nærheden af et knastleje kan det svejses. Men tjek for revner under ventilsæderne bmw 325 topper er lumske.

Titel:
Senior Medlem

ok tak for rådende! :D

Morten VJ: Det firma du snakker om har jeg noget besvær med, at finde har du adresse/tlf nr?

jj: Det er ganske fornuftigt, at vurderer om omkostningerne til renovation af det gl topstykke vil overstige eller ligge tæt på, at købe et helt nyt. Jeg vil lige høre, hvad det kan laves for.

evt andre der har tips til firmaer i nordsjælland eller vestsjælland, så modtages disse med kyshånd!

Titel:
Junior Medlem

Hvis revnen er lige til, så burde jeg kunne svejse den, holder til i vestsjælland
Mobil: 60622410

Titel:
Senior Medlem

Christopher: Hvis jeg må være så fri... Jeg kan næsten regne ud, at du har du erfaring med svejsning i alu :) men hvordan med topstykker? grunden til, at jeg spø´r er, at jeg jo er bange for at mit topstykke skal slå sig under operationen...

Kan man bare svejse i alu topstykker eller er der procedurer med opvarmning/nedkøling osv, der skal overholdes? Det syns jeg nemlig jeg har hørt noget om, men ved ikke om det er en and... :roll:

Titel:
Moderator

Man kan godt slippe afsted med "bare at svejse det". Men det er klart nemmere at få et godt resultat, hvis man forvarmer topstykket, og svejser det med så lidt strøm som muligt(svejsningen skal selvf stadigt være iorden!).

Typiskt vil sæderne skulle skiftes efter den tur, da man ikke kan garantere de har den rigtige spænding stadigt. Mange lader hånt om sæderne, og det går som regel godt.
Selvf. gælder dette ikke hvis man svejser langt væk fra sæderne!

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Junior Medlem

Har da svejst en del topstykker, har ikke fået nogle klager endnu,Alu er ikke så slemt til at slå sig, som så meget andet metal, men hvis revnen er nær sæderne, så skal de rigtig nok skiftes.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time