Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 18:52

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 14 dec 2004, 05:20 
Kan se at de fleste ikke mener at en kompressortunet bil kan synes...

Jeg har kigget lidt på færdselsstyrelsens hjemmeside og der står at trykladning går ind under konstruktive ændringer . Men der står at det er trykladning ved brug af turbo, kompressor eller andre former for trykladning hvor der er monteret en overskudsventil (wastegate). MEN på en kompressorbil behøver der vel ikke være wastegate da kompressoren hele tiden følger bilens omdrejningstal ????

Eller er det bare mig... ?

Som jeg ser det kan man godt montere kompressor uden de store problemer :?:

mvh
Rubse


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 14 dec 2004, 06:24 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 aug 2003, 14:22
Indlæg: 704
Geografisk sted: Jyllinge
Vi har haft smuthullet oppe at vende før men mangler en til at afprøve den IRL. Du kan jo passende prøve ;-)

_________________
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 dec 2004, 09:34 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 177
Geografisk sted: Fynsland, Odense
Som jeg forstår det, burde man godt kunne få synet en bil med eftermonteret kompressor. -Hvis der findes Tüv-godkendelse på ombygningen, eller fabrikken kan stå inde for ombygningen. Forudsat at bilen er fra før 1997, da man ellers skal kunne dokumentere sit brændstofforbrug da den grønne ejerafgift er sat derefter. -Jeg kunne forestille mig at det ikke er billigt at få dokumentation på dette.

Hvis man kan overholde disse regler burde det godt kunne lade sig gøre.
-Derudover skal man så også lige kunne dokumentere at effekten ikke overstiger 20%

1. Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens 1. registreringsdato.
2. Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).
3. Bilen skal synes og godkendes med ændringerne.

Kilde: http://www.fstyr.dk/sw4752.asp

Som sagt er dette min fortolkning af reglerne.. Og som jeg ser det kan det ikke svare sig at eftermontere en kompressor, jeg tror det bliver for dyrt..

_________________
Mvh Kim
Den der ler sidst, tænker langsomt.
Nu med Kadett C Turbo!
[url=http://www.kwn.dk:1xpcy14e][img:1xpcy14e]http://www.kwn.dk/forum-banner.gif[/img:1xpcy14e][/url:1xpcy14e]


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 dec 2004, 09:44 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
pkt1 er klart det største problem.

Afhængigt af alder, så kan der blive tale om at kunne dokumentere at den aktuelle euronorm er overholdt, hvilket er milevidt fra en simpel snifferprøve som den de laver til syn. Prisen for dok. at begge ovenstående har teknologisk anslået til 7-15k for støjdok. og 75+k for emissionsdok. Teknologisk har iøvrigt IKKE grejet til at gøre dette. TUV og et svensk firma(glemt navnet) kan klare dette.

Så reelt kan det ikke lade sig gøre, medmindre der findes et kit der er tuvgodkendt(glem alt om customstumper, det skal være fra det kit!), eller bilen er fra før -84, så kan det tilsyneladende stadigt lade sig gøre.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 dec 2004, 10:04 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 06 sep 2004, 10:50
Indlæg: 48
Kan det stadigt lade sig gøre for biler før 84? Det er måske for tuning under 20% du mener? For jeg mener da ikke at reglen om at kunne dokumentere egnethed frafalder for biler før 84. Ok, der findes måske nogle biltyper hvor det er til at dokumentere egnethed fordi der findes en original model med turbo, men ved custom installationer bliver det da vist svært (dyrt) at dokumentere?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 dec 2004, 11:24 
Okay hvis vi nu kun snakker biler fra før 84..

Lad os sige jeg køber en bil fra før 84... Vi kan jo sige det er en Opel Ascona B f.eks. fra 1981

Den er født med en 2,0E motor med 110hk.

Så vidt jeg har forstået kan det ikke synes hvis jeg monterer turbo med wastegate på denne motor da dette betegnes som konstruktive ændringer.
Hvis den skal synes med det skal jeg dokumentere hvad jeg har lavet og om det tidligere har været godkendt og til sidst betale den fri til xxx antal HK. Så burde det virke.

MEN lad os sige jeg køber en 1,6N motor (den er som født til trykladning sådan en N motor) som har 70hk standard eller sådan noget. Den monterer jeg en kompressor på uden wastegate og øger med 55 HK op til 125hk. Den er indefor 20% reglen af den originale ydelse. Motoren findes i forvejen i Ascona B så jeg har ikke brugt en "ukorrant" motor. Der er godt nok brugt trykladning men der er ikke monteret wastegate.

I min bog burde dette nok kunne lade sig gøre. (ikke at det ville være det smarteste men bare for diskussionens skyld) ...

Ville i ikke give mig ret ?


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 15 dec 2004, 12:01 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Alt sjovt er dyrt. Dette VIL blive dyrt, men der er nogle biler der er mere egnede til det end andre.

Feks er denne kombination god: Gammel bil, aka 84 eller ældre OG der findes fabriksaccept på en maxeffekt bilen kan tåle, evt med visse ombygninger(feks er en 240karrosse fabriksgodkendt til 200hk).

Så har man et emissionskrav der bortfalder, fordi euronormen ikke var opfundet ved bilens reg.dato. Der er emissionskravet alene begrænset til CO%, og den kan man jo måle nemt. Det vil SB helt sikkert gøre. Her skal den selvf. flyve igennem med flying colours.

Trykladning er ALTID pr. definition over 20%, så glem 20%reglen her. Der er intet værd da enhver trykladning anses for forøgelse over 20%.
Glem alt om en rullefelttest der viser 19,5% forøgelse. SB er ikke dumme.

Altså; find en bil hvor der ikke er et emissionskrav, OG hvor producenten af bilen har opgivet en maxeffekt bilen må køre med.

Dernæst; kør nu ikke til syn med møre bremseslanger, hul i bunden, osv osv. Det er helt klart at SB ikke vil godkende et tunet vrag. Forståeligt nok. De ser en del af dem, så bare glem at skrue turbo på morfars gamle kadett.


Laver man derimod et projekt færdigt (FÆRDIGT) er chancerne meget bedre. Dvs, Alt er dokumenteret, der er indhentet tilbud fra T&S og ALLE ændringer er grundigt beskrevet, i detaljer, så har man et godt udgangspunkt. Samme skal alligevel bruges til udfærdigelsen af papirerne på de konstruktive ændringer, og det viser initiativ at komme med noget der er færdigt, kontra komme i hiphopbukser med kasketten i nakken og være knotten over at bilinspektøren ikke vil se igennem fingre med den turboombygning som alle kan se er lavet af en klamphugger. You get the idea....

Men regn med at det koster noget besvær, noget fodarbejde, og en bil der helst skal stå som ny, eller bedre.

Om det så kan betale sig er en anden sag. Det kan meget nemt løbe helt løbsk i $$, således at det egentligt var bedre at købe en impreza istedet...!
Nogen slipper fornuftigt atsted med det, men handelsprisen er desværre næsten uændret om bilen er godkendt med alle ændringerne, eller ej, så man skal nok ikke gøre det hvis man ikke selv kan, og er villig til at bruge et astronomisk timeantal på det.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 dec 2004, 18:56 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
der er emissionskrav på alle biler... det er blot meget forskelligt (afhængig af alder) hvor skrappe de er! al trykladning er IKKE at regne som over 20% effektforøgelse. hvor den vandrehistorie kommer fra må guderne vide..... løsningen med en mindre (lavere ydende motor) i forbindelse med turbolader, som gæsten foreslår er fuldt brugbar.... er tidligere brugt med held af bla. KOLSTRUP... reglerne er ikke anderledes om man er 41 år og uden hår eller 21 med hængerøv i bukserne. blot et par fakta i er tråd der altid løber løbsk, med formodninger og løse påstande! MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 dec 2004, 19:21 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Sum "rubse" nok kan se, så er han vist nød til at gøre sine egne erfaringer på dette område. :?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 dec 2004, 19:33 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
lqs skrev:
der er emissionskrav på alle biler... det er blot meget forskelligt (afhængig af alder) hvor skrappe de er! al trykladning er IKKE at regne som over 20% effektforøgelse. hvor den vandrehistorie kommer fra må guderne vide..... løsningen med en mindre (lavere ydende motor) i forbindelse med turbolader, som gæsten foreslår er fuldt brugbar.... er tidligere brugt med held af bla. KOLSTRUP... reglerne er ikke anderledes om man er 41 år og uden hår eller 21 med hængerøv i bukserne. blot et par fakta i er tråd der altid løber løbsk, med formodninger og løse påstande! MVH. søren



Vandrehistorie eller ej, så kan det ikke godkendes som under 20%.

http://www.trm.dk/graphics/synkron-libr ... snit07.pdf

Første 3 liner på side25.

Citat:
Køretøjer eftermonteret med kompressor med waste-gate, eller med turbolader,
kan ikke godkendes på baggrund af dokumentation, der angiver
under 20% effektforøgelse ved ændringen.
Citatslut.

Reelt har ikke alle biler krav om emission,(se linket), men der hvor det bliver besværligt er der hvor euronormerne kommer ind i billedet.

Så, Søren; Nu provokerer jeg dig lidt, men kom lige med nogle af de fakta du skriver om?
:wink:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 52 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team