Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 09:53

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 76 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Moderator

Havneren skrev:
Henrik>

Ja... Han omtaler godt nok burn rate og hvorfor 20 graders avancering kan være bedre en 30 grader forskellige typer at motore imellem - Men det er ikke noget han blander AFR forholdet/densiteten ind i dog. Han holder det i stedet til at handle om forbrændingskammerats udformning - Altså rent motorkonstruktions mæssigt. Også noget jeg studsede lidt over, men han har nok bare valgt ikke at omtale det for at holde det lidt mere basalt og kun omkring selve "banken" og hvad der reelt er, tror jeg...

V/h Christian

Når han så har forbrændingskammeret blandet ind i det, plus kompressionsforholdet, (det statiske!!) hvorfor har han så glemt knastakslerne, og også densiteten??

Man skulle tro han ikke havde hørt om dynamisk kompressionsforhold....

Man kan jo sagtens lave en motor med 1:15 i kompressionsforhold, køre 2bar ladetryk på, og tænde 45grader før top, blot densiteten er tilstrækkeligt dårlig. Det kan godt være han har "valgt" at undlade det, men så er det useriøst, og misvisende.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem

Først beklager jeg meget, hvis jeg har fornærmet nogen.
Christian om vores kemi er modstridende ved jeg ikke, men din tone har været negativ over for de fleste at mine indlæg/kommentare.

Det lader til at jeg er blevet misforstået lidt vedr. det høj oktan benzin, jeg nævner tidligere i tråden.

Det er ikke min intension at køre på det, men jeg har prøvet at bruge det, efter bilen er kørt ind på alm. benzin for at se om der var for lidt fortænding på, da man jo som sagt kan øge fortændingen og se om effekten øges og udstødnings temperaturen falder, var det tilfældet blev ladetrykket reduceret.
Det er lang tid siden, det var den gang man kørte med bly i benzinen og man kunne købe fly benzin på 110 oktan.

Jeg har hæftet et lille udsnit ved fra en ældre bog af Bell, som jeg synes er relevant i denne tråd.

Bemmer

Vedhæftede filer:
image001.png
image001.png [ 244.12 KiB | Vist 1766 gange ]

Titel:
Mester Medlem

Tror ikke der er mange der køre med meget tryk, kører med aktiv bankekontrol.
Men det er et god måde at indkøre motor, især når du kan se på skærm når den går aktiv.
MVH Finn

Titel:
Medlem

Jeg skulle lige bruge lidt tid på at finde det, men her er det.
Det er mere, hvis man vil prøve at lege lidt med et APC system fra Saab.
Der sidder tre potmeter under den plumbering og det ene er til at justere følsomheden med:

Conventional Wisdom...

...as published onto the Web in a TSN posting by Larry West back in 1992, when he tweaked the APC of his '84 900T to give 12.3 psi (0.85 bar) max boost. Remember this was at a time most turbo Saabers were shortening their wastegate rods to achieve higher boost on APC-equipped Turbo's, thereby effectively neutering the APC system...

According to Larry's original posting the function of the trim pots was as follows:

P = maximum boost pressure

K= knock sensor input sensitivity

F= frequency at which the system operates the solenoid valve (set at 12 Hz)

In practice you would only use the pot marked with 'P' to tailor maximum boost level. 1/4 turn clockwise usually gets you a noticeable increase without hitting the overpressure guard switch which is located under the dash left to the steering column (at least on LHD cars ;-) and set at about 0.2 bar over stock maximum boost. If anything, I would only use the 'K' pot to slightly increase the system's sensitivity to knock; you certainly don't want it to be less sensitive to the dreaded pre-detonation. Remember it's the high-frequency knock that is imperceptible to the human's ear that is most dangerous to your engine. The 'F' pot, finally, is best left alone unless you have an oscilloscope and really know what to look for...

Endnu en gang tak for en god debat og de mange gode indlæg
Bemmer

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Oven stående indlæg har fejl Mht. P og F potten

Fpot er faktisk maks tryk
Ppot. er vel egentlig mere hvor hurtigt trykstigningen kommer.
En Meget udførlig beskrivelse af systemet findes Her.
http://www.900aero.com/

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Medlem

Morten VJ skrev:
Oven stående indlæg har fejl Mht. P og F potten

Fpot er faktisk maks tryk
Ppot. er vel egentlig mere hvor hurtigt trykstigningen kommer.
En Meget udførlig beskrivelse af systemet findes Her.
http://www.900aero.com/

MVH

Morten

Det er fint at få det på plads, som sagt det var et klip som jeg stødte på for lang tid siden og gemte det kun, fodi jeg engang havde en Saab med APC og dengang havde jeg nogle modstande sat ind, det var et hint, jeg fik af en svensker, men kan ikke finde det. Det var før Internet's tid, så det stykke parpir er long gone.
Maserati har også brugt dette system på deres biturbo model, så det må kan bruges på andet end Saab, det skal "bare" tunes til :-)

Bemmer

Titel:
Moderator

bemmer skrev:
[Maserati har også brugt dette system på deres biturbo model, så det må kan bruges på andet end Saab, det skal "bare" tunes til :-)

Bemmer

Hvilket ikke ret mange powerpage brugere vil være istand til da de to systemer er noget forskellige.

"bare lige" er sådan ens chef altid sagde dengang man var i lære, og han lige skulle bruge 5minutters overarbejde, og man først fik weekend søndag ud på eftermiddagen......."Bare lige" er en meget misfortolket vending, og er typisk forbundet med noget lusk, eller en helt forkert opfattelse af problemets karakter.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Medlem

HenrikGM skrev:
bemmer skrev:
[Maserati har også brugt dette system på deres biturbo model, så det må kan bruges på andet end Saab, det skal "bare" tunes til :-)

Bemmer

Hvilket ikke ret mange powerpage brugere vil være istand til da de to systemer er noget forskellige.

"bare lige" er sådan ens chef altid sagde dengang man var i lære, og han lige skulle bruge 5minutters overarbejde, og man først fik weekend søndag ud på eftermiddagen......."Bare lige" er en meget misfortolket vending, og er typisk forbundet med noget lusk, eller en helt forkert opfattelse af problemets karakter.

Det var også derfor, det fik en smily.
Der heller ikke mange PowerPage brugere, som vil være istand til at høre tændings bank for fuld skrue ude på landevejen.
Nu er "noget forskelige" lige så uklar en definition, som "bare lige".
Det er dog samme svenske produkt og det er de samme komponenter, så mon ikke den lytter efter støj på samme frekvens og efter nærlig samme mønster.
Det link som Morten refere til, går nu rimelig meget i dybden med, hvordan den arbejder(er bygget op).

Jeg vil hverken anbefale folk "lege" med en APControler eller lytte til tændings bank ude på landevejen, da det er to næsten umulige opgaver.

Bemmer

Titel:
Mester Medlem

Forstår ikke helt hvor du spørger bemmer. Det lader til du har svar på alt.
MVh Finn

Titel:
Medlem

Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Forstår ikke helt hvor du spørger bemmer. Det lader til du har svar på alt.
MVh Finn

Og det lader til du tror meget Finn.
Er dette kun et spørgeforum, om jeg må spørge?
Er det ikke muligt f.eks bare drøfte noget?

Det som var den overordnet mening med mit indlæg var, at høre hvorledes andre gør for at finde det ultimative fortændings punkt, eller hvad der ligger til grund for det valgte fortændings punkt i deres tuning samt bidrage med min egen erfaring.
Er der noget galt i det?

Jeg har selv haft en Saab 900 Turbo med APC, den fik et ladeluftkøler kit og igennem et svensk bilblad, fik jeg kontakt med omtalte svensker( det her er tilbage i 85) som fortalte om hvorledes der skulle monteret nogle modstande i APC boksen. Det gav fra 145 til 170hk.
Senere i livet stødte jeg på en hjemmeside, hvor de havde monteret et APC system på en Volvo 240 turbo og på den side, fandt jeg det klip som jeg postede i blåt, det indeholdt oplysningen, hvad de tre potmeterer havde indflydelse på, det gemte jeg, hvis jeg skulle få en Saab igen, at det så ikke var en helt korret oplysning, kunne Morten oplyse(hov der var noget jeg ikke vidste :wink: ) med refererence til et link med masser af info vedr. APC.
APC systemet var oppe at vende i tråden tidligere og vi snakke jo om fortænding og tændings bank.
Så jeg synes ikke emnet falder ikke helt ved siden af, hvad tror du Finn?

Bemmer

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 76 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time