Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 jun 2025, 19:05

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
har brugt mineralsk olie de første 100 km, efter boring/honing og siden skiftet til den olie jeg nu vi bruge

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Kbh
Captain Slow skrev:
har brugt mineralsk olie de første 100 km, efter boring/honing og siden skiftet til den olie jeg nu vi bruge

Hvordan har du kørt den ind med Rpm/ladetryk, og hvornår skifted du olien igen?

Titel:
Mester Medlem

Hvis man starter en nylavet motor op på noget billig minerals olie, lader den blive varm incl olie, skifter så olie og filter til det ønsket.

Holder den ikke til nogle øretæver derefter, ville det ikke havde holdt aligevel.

Eneste grund til jeg vælger en mineralsk olie, er fordi jeg har fået fortalt, at den er bedre til og "rense" ud i nylavet motor.

Senest rettet af K-FINN 08 feb 2011, 20:43, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Mester Medlem

hvis der indkøres på en fin fulsyntetisk olie så tager det lang tid før stempelringene har tilpasset sig.

jeg plejer at køre 50-100km på en alm 10w/40 miniralsk olie, så tapper jeg olien af for at fjerne metalpartikler og hælder igen 10w/40 på og kører så ca 500km.

så bliver filter skiftet, tapper olien af hælder så feks sunonco 10w/60 på.

under indkøring med en turbomotor, der er det en god ide at fjerne fjeder i wastegaten, eller afmontere armen til actuatoren, så man kan tilkøre motor op gennem omdrejninger uden at der kommer ladetryk af betydning.

når motor har kørt små 1000km så er den klar til tryk/indkøring

det er min fremgangsmåde men der er sikker andre der har en anden mening :wink:

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Kbh
Her er meget delte meninger om tilkøring.....
Det firma hvor jeg købte min motor er helt klart til den langsomme måde.
Jeg kan ikke helt huske hvordan han sagde at den skulle køres til...
Men det her kommer tæt på det han sagde og hvordan jeg gjorde.

Han anbefaled en dårlig olie til at begynde med, og da jeg tvang ham til at give mig et navn sagde han hurtigt at jeg sikkert kunne finde Castrol GTX. i Danmark.

Køre uden tænding og tændrør på starter med olietryk 1 min.

Først 300Km på motorvej med max 3000Rpm. ved min. ladetryk.
Olieskift/filter.

300km-750km motorvej med max 4000Rpm. ved min. ladetryk
Olieskift/filter.

Fra 750km-1500km
Her skulle jeg begynde at lave 3-5 sek. fartleg med stigende ladetryk.
Det skulle ske med fuldgas hvor efter at spjælet skulle lukkes helt så der ville blive suget olie op mellem ringene for at køle igen.

Ved 1500Km. filter og olieskift til den fuldsyntetisk racerolie han selv brugte.

Efter 3000Km var motoren kørt helt til....
Jeg husker også at han sagde at han tidliger havde anbefalet kunder at køre ind over mange flere Km. men det syntes han ikke at man kunne forvente at kunder.

Denne måde ligner lidt en metode der er beskrevet i en bog der hedder:
4-CYLINDER ENGINE SHORT BLOCK HIGH-PERFORMANCE MANUAL.

A.G.Bell beskriver en lidt hurtiger måde til en rally Ford i FOUR-STROKE. og en anden måde der tager et par timer på et rullefelt i FORCED INDUCTION.
Han skriver dog også at man bør undgå konstante høje Rpm. de første 500-700miles.

Kan det tænkes at nogle ringe har en anden tybe metallegering der kræver en speciel indkøring.....

Titel:
Moderator

http://www.ewp.rpi.edu/hartford/~ernest ... on2002.pdf

Hvis nogen skulle få den absurde lyst at læse lidt stof om emnet stempelringe, honing og indkøring, så er der et par tips her.

Kig under plateu honing, se evt. det billede af volvo boring jeg lagde ind tidligere.

Indkøring kan reduceres til næsten ingenting, og man får derfor hellerikke det store startslid på ringene(hvor coatingen i nogle tilfælde bliver revet af på stedet)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Holstebro
En god kilde til info om tilkøring er vel også at læse hvad stempelrings fabrikanterne selv foreskriver. Her er klip fra de 2 første og bedste jeg lige kunne finde på nettet.

1. fabrikat: Hastings

"Make a test run at 30 miles per hour and accelerate at full throttle to 50 miles per hour. Repeat the acceleration cycle from 30 to 50 miles per hour at least ten times. No further break-in is necessary. If traffic conditions will not permit this procedure, accelerate the engine rapidly several times through the intermediate gears during the check run. The object is to apply a load to the engine for short periods of time and in rapid succession soon after engine warm up. This action thrusts the piston rings against the cylinder wall with increased pressure and results in accelerated ring seating."

2. fabrikat: Totalseal

"When first starting your engine to ensure proper ring seating, do not allow the engine to idle for long periods at a time. It is a good idea to mildly load the engine as soon as you can. Highway driving is a good way to properly seat the rings quickly. Do not idle the engine as idling does not break in any engine. Total Seal ® DOES NOT recommend the use of synthetic oils during break-in. After 2000-3000 miles on the street, or one night racing on the track, the rings should be adequately seated so that any oil you prefer can then be used."

"accelerate at full throttle" og "one night racing at the track" er der ikke meget morfar tilkøring over. :)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
dykkerdahl skrev:
Captain Slow skrev:

Hvordan har du kørt den ind med Rpm/ladetryk, og hvornår skifted du olien igen?

en hyggetur med godt med acc / deacceleration gennem gear (motorbremse), de 100 km er nok overdrevet,, har sikkert været mindre.

olie + filterskift til 10/40W delsyntetisk,,siden har skidtet fået kniven.

kun en motor har givet op efter den tur,
(har vel lavet 12-15 stykker, alle 4age og 4agze motorer)
og hvad den fejlede vides ikke, mener det endte med at blokken blev kasseret, efter jeg skiftede krumtap, og den igen kort efter indkøring smed bunden,

en af mine egne kørte en sæson, så fik den en mislyd fra lejer, som blev løst med et sæt lejer af bedre kvalitet, den kører stadig

måske K-Finn ved hvad førstnævnte egentlig fejlede, som sagt mener de kasserede blokken, måske pga. flugtboringen på hoved overfald ?

Titel:
Moderator

Westmus skrev:
"accelerate at full throttle" og "one night racing at the track" er der ikke meget morfar tilkøring over. :)

Nemlig! :rock:

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
som NaaK også sagde.

"hvis det ikke kan holde når det er ny, så kommer det aldrig til at holde"

MEN jeg kørte også mine motore til på den pæne måde.. men sådan er det jo nok når man ikke ønsker at smide endnu 10-20K efter en motor.

og det plejer at virke fint.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time