Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 10:23

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 40 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4
Forfatter besked
 Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vejle
Ja den her tråd er vist blevet bundet til een stor knude!!! E28'eren findes både med m20 og m30 motorer, alt efter årgang osv. M30 motoren skiller sig markant ud fra m20 motoren, det kan man ikke tage fejl af! Mht til turbo så er det rigtigt at m30 motoren er ret hojkomprimeret, og egner sig derfor standard ikke til turbo. Går du han og sænker kompressionen med andre stempler har du en god solid bund. BMW er kendt for elendige topstykker på de gamle modeller, og den her er ingen undtagelse. Så vidt jeg ved så findes der ikke eftermarkedstopstykker til m30 motoren, hvilket der derimod gør til m20'eren. Ved gost at vi snakker om større ombygning nu, men alt i alt ville jeg personligt nok regne med lidt af et fesyfyrværkeri inden ret længe ved bare at klaske turbo på en m30 motor der har gået de km....

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
bjarne a skrev:
jeg må lige rette dig en smule morten vj...... :oops:

m20 motor er den lille motor(2,0-2,3-2,5-2,7)
m30 motor er den store motor(2,5-2,8-3,0-3,2-3,5)

Det er helt korrekt.
Minis motor er en bigblok aka en M30 motor. Hvilket ikke har været monteret i en standart BMW e30 i eropa, Jeg har set/ læst om nogen fra sydafrika, eller Alpina modeller.

Til Bmw manden
Svage topstykker på gamle BMW motorer, den skrøne har jeg også Hørt, men ikke oplevet.
de har helt klart et prooblem med overdrevent slid af ventilstyr. og knastakselslid på M30 motoren, hvis banjoboltene til knastaksel smørebroen ryster løs.
Så er der problemet med skæve topstykker, men det er grundet manglende kølervæske, grundet manglende velligeholdese.
Jeg stødte forst på problemet via nettet, hvor der var en del skiveri om at de tidlige m30 motore blæste toppakninger, og toppen var blevet skæv, hvilket fik mig til at stille spørgsmåls tengn ved teorien, Da jeg arbejdede på et BMW værksted på det tidspunkt og havde nogle 400 hk biturbo udgaver i fast service, og de ikke havde nogen problemer.
En ting er sikkert Minnis motor har ikke været standart monteret i en 325 E 30, og han kan derfor ikke bruge et turbokit fra denne.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Senest rettet af Morten VJ 24 maj 2005, 21:19, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Mini skrev:
Nu er jeg slet ikke med mere. Når man søger efter M20 og M30 motoren, så står der noget forskelligt. Der står på nogle sider at 525i er med M20, og på andre, at det er en M30, så der er lige så delte holdninger der, som her, og fatter ikke der kan være forskel på de andre sider, da det er større bmw sider jeg har kigget på, så er faldet af lige pt. :?

Hey syntes lige jeg vil være med her...
Er du i tvivl om noget ang BMW så gå ind på www.bmwe30.dk gå ind i forum og spørg om det du savner svar på :)
Så er du absolut ikke i tvivl om noget bagefter...
Jeg har selv en e28 eta hvilket er en m20 motor og din er uden tvivl en m30... 525i er IKKE lavet med m20 motor i e28 modellen (bortset fra 525eta)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Og hermed har du fjernet 520i modellen der var monteret med m 20 motoren. den lille blok
Og Eta motoren har kun de ydre dimesioner tilfælles med en normal 2,5 l motor.
Så deeet

MVH

morten

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Mini skrev:
Nu er jeg slet ikke med mere. Når man søger efter M20 og M30 motoren, så står der noget forskelligt. Der står på nogle sider at 525i er med M20, og på andre, at det er en M30, så der er lige så delte holdninger der, som her, og fatter ikke der kan være forskel på de andre sider, da det er større bmw sider jeg har kigget på, så er faldet af lige pt. :?

Din motor er en M30. Ingen tvivl om det!

Det er en gammel motor der ikke egner sig til tryk.

E28 525i er altid med M30 motor. Grunden til at dit søgeresultat sagde at 525i både fandtes med M30 og M20 motor, er fordi E34 modellen der kom i 88 var med M20 motor og den hedder jo også 525i.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Morten VJ skrev:
Minis motor er en bigblok aka en M30 motor. Hvilket ikke har været monteret i en standart BMW i eropa, Jeg har set/ læst om nogen fra sydafrika, eller Alpina modeller.

Alle E28'ere der enten hedder 525i, 528i eller 535i er med M30 motor! Så det har du altså ikke ret i...

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Jimmy Elkjær skrev:
Morten VJ skrev:
Minis motor er en bigblok aka en M30 motor. Hvilket ikke har været monteret i en standart BMW i eropa, Jeg har set/ læst om nogen fra sydafrika, eller Alpina modeller.

Alle E28'ere der enten hedder 525i, 528i eller 535i er med M30 motor! Så det har du altså ikke ret i...

Nej der skulde have stået i en standart BMW e30 model.
Alle laver fejl, eller forglemmelser, men det skal blive rettet.
Som jeg husker det så blev E28 modellen monteret med.
M10 i 1,8 og 2l
M20 2,0 og 2,7l(eta)
M30 2,5 og 2,8 og 3,4 og 3,5(de to sidste tidlig og sen 535 hvis jeg ikke forveksler den med 700 serien)
S88 3,5 l ( m5 modellen, men er ikke helt sikker på typebetegnelsen på motoren)
Alt er skevet eter hukommelsen, da det er 13 år siden jeg har arbejdet på et BMW værksted.

MVH

Morten

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Jimmy Elkjær skrev:
Mini skrev:

Din motor er en M30. Ingen tvivl om det!

Det er en gammel motor der ikke egner sig til tryk.

E28 525i er altid med M30 motor. Grunden til at dit søgeresultat sagde at 525i både fandtes med M30 og M20 motor, er fordi E34 modellen der kom i 88 var med M20 motor og den hedder jo også 525i.

Nej M30 motoren er helt klart ikke egnet til trykladning.
Derfor lavede BMW netop deres turbomodel nr 2 baseret på M30 blokken
Den hed en 745i. og det var den sidste benzinmotor med turbo fra denne fabrik.
Jeg mener faktisk det er omvendt m 20 er uegnet til tuning, medmindre man laver en større ombygning.
M30 motoren har et langt større potentiale med standart komponenter.
Men det kan man jo diskutere lige så længe som alt andet.

MVH

morten

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hehe ja det vil der nok altid være delte meninger om. Men uanset hvad er M20 motoren nemmere at finde stumper til, både sliddele og tuningsdele. Og der er jo faktisk også ret mange der har fået en god slat effekt ud af sådan en motor hvor det så samtidigt også kunne holde.

Titel:

for å gjøre dette enkelt se her:
http://bmwccn.no/nor/kapittel2/tekdata/ ... _motor.htm
E30 har aldri vert levert med m30 motor.

turbo på en m20 er ingen problem.heller ingen problem med turbo på m30.

mvh, stig

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 40 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4

Alle tider er UTC + 1 time