Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 05 mar 2025, 19:46

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 15 mar 2005, 18:02 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 06 mar 2005, 14:38
Indlæg: 112
Geografisk sted: Nordjylland
så er det nyt .... men synes li at jeg os ville dele at jeg blev fritstillet (smidt ud) af min forskiring idag for at stille kryptiske spørgsmål .. de var ligeglade med en trykflaske i bilen men mente at det kun var noget man skulle bruge til race så derfor kunne de ikke forsikre mig mere .. slut ! lad være med at tale med jeres forsikringer om sådan noget :?

Men back on track .. hele sagen blev afdækket idag !!! ham jeg havde fået et tlf nr på hos politiet igår, kammede helt over da jeg spurgte ham hvordan sagen forholdt sig.. dem det svar : det får du ALDRIG lov til !! og jeg fik ham aldrig til at svare på om man måtte have en trykflaske i en personbil for han blev sku sur og fræk nok spurgte efter om jeg var et af de fjolser der kørte race på vejen ?? Mig nej da det må man jo ikke .. så jeg måtte prøve noget nyt ..

Gevinst .. talte 1 time med to forskellige hos F-styrelsen ! den første om transport af farlig gods ! man må som privatperson transpotere netto 13 kg fordråbede ikke giftige gasser uden at have farlig gods certifikat dvs. N2o er i klasse 2=gasser ifølge ADR bekentgørelse om vejtransport af farligt gods §1 og §9 så er der jo ingen problemer i at fx have en 10 punds flaske i bilen bare den er ifølge § 9 stk 3 ikke er i kabinen og slangen trækkes frem til motor udenfor kabinen ...
Så langt så godt den anden jeg talte dem var en fra bilteknisk afdeling ! Flink mand :lol: hans forklaring var .. N2O inssprøjtning er jo en form for tuning som alt andet og derfor skal vi stadig kun overholde de tre regler som alle kender ved tuning ! støjkravet hvor der kan forlanges en støjmåling efter tuning.. forureningsnivuet skal stadig overholdes som der er angivet for ved den givne bil .. og til sidst kan man på en eller anden måde skulle dokumentere at styretøj, undervogn, bremser og karosseri kan bære den given effekt forøgelse fx. Tüv eller dokument fra bil fabrikanten... samme som ved turbo ombygning .. dette kategoriseres som en konstruktiv ændring og skal derfor synes sådan for at være lovligt på gaden....

Alt hvilken nok skulle kunne gøres ELLER !!!!! dette er jo kun hvis effektforøgelsen er tilstede.. dvs hvis det hele sidder i bilen som det jo gerne må og hanen på flasken er lukket eller slangen er skruet af på flasken er alt jo lovligt !! og ingen betjent ville kunne gøre noget somhelst ved det og for den sagsskyld heller ikke Statens bilinspektion..

Så det er bare at komme igang .. det er jo nærmest en glædelig slutning på eventyret :D


Vedhæftede filer:
Filkommentar: Nitrogendioxid klasse
Nitrogendioxid klasse.JPG
Nitrogendioxid klasse.JPG [ 213.13 KiB | Vist 684 gange ]
Filkommentar: ADR bekentgørelse om vejtransport af farligt gods
adr 1.JPG
adr 1.JPG [ 202.74 KiB | Vist 667 gange ]
Filkommentar: ADR bekentgørelse om vejtransport af farligt gods2
adr 2.JPG
adr 2.JPG [ 231.73 KiB | Vist 685 gange ]

_________________
MVH
Heine
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 mar 2005, 23:57 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
lidt noget møg med den forsikring...

men altså konklutionen bliver så at hvis du vil have n2o på bil skal du:

1.montere flasken i et rum uden for passagere og ikke i motorrummet(altså bagagerummet)..
2.fødeslangen fra flaske til indsugning skal ske udenfor kabinen..
3.bilen skal til syn og godkendes med dette på herunder ses der på forurening (hvor de har ret til at kræve en cyklus test forelagt) der ses på bremse/stye- evnen i forhold til effekten og sidst støjgrænsen...
4.og flaskens indhold må ikke overstige 13kg eller 28,665lb (pound)

cool jamen så er det jo ikke meget svære end med turbo tuning... men stadigt ikke lovligt før den har været ti syn med det og alt er godkendt (med alt monteret og i funktion)...

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 mar 2005, 07:36 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Ingen grund til at være bange for CO2 slukkeres størrelse. De kan grundet deres konstruktion ikke eksplodere. CO2 flasker er lovpligtigt forsynet med sprængplade der blæser rykket af før flasken går. Så der er reelt ikke nogen fare ved det, bortset fra hvis sprængpladen går mens man kører og flasken er inde i kabinen. Så er man død v. første indånding.

Sprængpladen kan være forskelligt udformet, nogle gange er det blot et "svagt sted" på ventilen, andre gange er der tale om en decideret udskiftelig sprængplade.

Det skyldes at CO2 har en kritisk temperatur. Under denne er indholdet flydene, og lige over denne temperatur går hele indholdet momentant på gasform.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 mar 2005, 11:24 
Mon din bil kan synes med kompressor på, hvor remmen så er pillet af?
Det er der mange eksempler på at den ikke kan... Lidt det samme som at lukke for hanen på flasken eller tage dysen af eller cutte strømmen til systemen. Den holder nok ikke i praksis.


v/h christian

TDtweeks skrev:
så er det nyt .... men synes li at jeg os ville dele at jeg blev fritstillet (smidt ud) af min forskiring idag for at stille kryptiske spørgsmål .. de var ligeglade med en trykflaske i bilen men mente at det kun var noget man skulle bruge til race så derfor kunne de ikke forsikre mig mere .. slut ! lad være med at tale med jeres forsikringer om sådan noget :?

Men back on track .. hele sagen blev afdækket idag !!! ham jeg havde fået et tlf nr på hos politiet igår, kammede helt over da jeg spurgte ham hvordan sagen forholdt sig.. dem det svar : det får du ALDRIG lov til !! og jeg fik ham aldrig til at svare på om man måtte have en trykflaske i en personbil for han blev sku sur og fræk nok spurgte efter om jeg var et af de fjolser der kørte race på vejen ?? Mig nej da det må man jo ikke .. så jeg måtte prøve noget nyt ..

Gevinst .. talte 1 time med to forskellige hos F-styrelsen ! den første om transport af farlig gods ! man må som privatperson transpotere netto 13 kg fordråbede ikke giftige gasser uden at have farlig gods certifikat dvs. N2o er i klasse 2=gasser ifølge ADR bekentgørelse om vejtransport af farligt gods §1 og §9 så er der jo ingen problemer i at fx have en 10 punds flaske i bilen bare den er ifølge § 9 stk 3 ikke er i kabinen og slangen trækkes frem til motor udenfor kabinen ...
Så langt så godt den anden jeg talte dem var en fra bilteknisk afdeling ! Flink mand :lol: hans forklaring var .. N2O inssprøjtning er jo en form for tuning som alt andet og derfor skal vi stadig kun overholde de tre regler som alle kender ved tuning ! støjkravet hvor der kan forlanges en støjmåling efter tuning.. forureningsnivuet skal stadig overholdes som der er angivet for ved den givne bil .. og til sidst kan man på en eller anden måde skulle dokumentere at styretøj, undervogn, bremser og karosseri kan bære den given effekt forøgelse fx. Tüv eller dokument fra bil fabrikanten... samme som ved turbo ombygning .. dette kategoriseres som en konstruktiv ændring og skal derfor synes sådan for at være lovligt på gaden....

Alt hvilken nok skulle kunne gøres ELLER !!!!! dette er jo kun hvis effektforøgelsen er tilstede.. dvs hvis det hele sidder i bilen som det jo gerne må og hanen på flasken er lukket eller slangen er skruet af på flasken er alt jo lovligt !! og ingen betjent ville kunne gøre noget somhelst ved det og for den sagsskyld heller ikke Statens bilinspektion..

Så det er bare at komme igang .. det er jo nærmest en glædelig slutning på eventyret :D


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 16 mar 2005, 11:38 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 239
Geografisk sted: København
Jeg tror heller ikke at den går i praksis, og jeg vil væde på at når politiet først har set at du har det i bilen, vil du bliver stoppet HVER gang de ser dig og blive kaldt til syn !
Jeg kan godt se hvad du mener med reglerne, men det er noget andet når du står med en æggeskald og skal forklare ham det hele, han vil klart have den mening at hvis det er i bilen bliver det også brugt på vejende, og så er det min erfaring at man skal ikke komme og fortælle dem hvad der er rigtigt og forkert !

_________________
Ford Escort RS Turbo S2
Streetracing is NOT a crime !
Brothers .... What we do in life, Echoes in eternity !


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 mar 2005, 16:25 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 06 mar 2005, 14:38
Indlæg: 112
Geografisk sted: Nordjylland
Citat:
men altså konklutionen bliver så at hvis du vil have n2o på bil skal du:

1.montere flasken i et rum uden for passagere og ikke i motorrummet(altså bagagerummet)..
2.fødeslangen fra flaske til indsugning skal ske udenfor kabinen..
3.bilen skal til syn og godkendes med dette på herunder ses der på forurening (hvor de har ret til at kræve en cyklus test forelagt) der ses på bremse/stye- evnen i forhold til effekten og sidst støjgrænsen...
4.og flaskens indhold må ikke overstige 13kg eller 28,665lb (pound)

cool jamen så er det jo ikke meget svære end med turbo tuning... men stadigt ikke lovligt før den har været ti syn med det og alt er godkendt (med alt monteret og i funktion)...


RIGHT ON :D

Forsikringen er næsten fixet idag igen.. havde nemlig et tilbud fra et andet til at ligge .. he he ! så dem skal jeg ned til imorgen med papirene.


havnerenn<< ja i teorien ville det være nok men "suger" motoren ikke i kompressoren hvis remmen ikke er på ?? så ryger forureningstesten nok fløjten !

Whosa<< Tja det vil jeg ikke helt give dig ret i !
Citat:
han vil klart have den mening at hvis det er i bilen bliver det også brugt på vejende, og så er det min erfaring at man skal ikke komme og fortælle dem hvad der er rigtigt og forkert !

jeg ved godt det er et lidt andet senarie men stadig næsten det samme når man bliver trukket ind til sigen og skal forklare "hvad det er" ?? Mine erfaringer er at hvis man har alle papirene med, godkendelser og havd nu det nødvendige er tør det ikke gøre noget..

Jeg er kun blevet rykket ind 2 gange i Golfen, men de har fulgt efter mig utallige gange i lang tid, tror sku de tjekker mere nr. plader end vi regner med for de smutter tit igen, begge gange de har ville snakke har de givet op, fordi jeg kan bevise det hele i papir form. alt synet og på ført som konstruktive ændringer.. så det samme med et N2O system papirene med så du kan vise dem det hele så de ikke skal stå og gætte og blive sure :shock:


Vedhæftede filer:
Filkommentar: Mappen
DCP01412.jpg
DCP01412.jpg [ 38.77 KiB | Vist 712 gange ]
Filkommentar: Konstruktive ændringer
DCP01414.jpg
DCP01414.jpg [ 33.95 KiB | Vist 712 gange ]
Filkommentar: Golf 1 GTD
DCP01258.jpg
DCP01258.jpg [ 77.66 KiB | Vist 720 gange ]

_________________
MVH
Heine
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 mar 2005, 16:50 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
Indlæg: 732
Geografisk sted: Malmö
Go' stil der....
Næste gang du bliver stoppet, så må du gerne filme det uden panserbassen ved, vil gerne se hans fjæs når du smider den mappe... :D :twisted:

_________________
Smøring er ALT!

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 mar 2005, 17:12 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 14:45
Indlæg: 152
kig på linket under det jeg skrev :lol: jeg sagde til synsmanden at jeg kun brugte det når jeg kørte på bane og det var derfor jeg havde det i :wink:

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=32193


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 mar 2005, 11:27 
tinasmartin skrev:
lidt noget møg med den forsikring...

men altså konklutionen bliver så at hvis du vil have n2o på bil skal du:

1.montere flasken i et rum uden for passagere og ikke i motorrummet(altså bagagerummet)..
2.fødeslangen fra flaske til indsugning skal ske udenfor kabinen..
3.bilen skal til syn og godkendes med dette på herunder ses der på forurening (hvor de har ret til at kræve en cyklus test forelagt) der ses på bremse/stye- evnen i forhold til effekten og sidst støjgrænsen...
4.og flaskens indhold må ikke overstige 13kg eller 28,665lb (pound)

cool jamen så er det jo ikke meget svære end med turbo tuning... men stadigt ikke lovligt før den har været ti syn med det og alt er godkendt (med alt monteret og i funktion)...


Det med forureningen forstår jeg ikke. Jeg har fået at vide at man ikke kører med fuldgas under cyklustesten og lattergassen virker jo kun ved fuldgas. Så det vil slet ikke blive brugt noget lattergas under cyklustesten. Så testen vil jo vise det samme som på en standardbil!

Mht. støj så larmer lattergas vel ikke?

Man må jo altid have 20% ekstra heste. Så man kan jo bare have en lille dyse som kun giver 20% ekstra.
Eller hvis man har en model med lille motor så er der jo mulighed for at modellen med større motor har de samme bremser og undervogn. Og så er det jo ok med de samme HK som den større model plus de 20%.

Så hvis det er monteret rigtigt og man ikke har en meget stor dyse i, så er det lovligt!

Er det ikke?


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 17 mar 2005, 13:07 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 02 maj 2004, 23:37
Indlæg: 450
Geografisk sted: Vejle
20% reglen kan vel i teorien bringe de fleste i knibe. På papiret har en bil feks 120 hk men hvis man ruller den vil den i mange, hvis ikke de fleste tilfælde vise sig at have ca 130 hk. Hvis nu SBI kræver at se dokumentation på at effektforøgelsen ikke overstiger 20% så kan man jo reelt ikke tune ret meget når det jo er de 120 hk man skal tage udgangspunkt i og bilen allerede har 10 ud af 24 tilladte ekstra hk. Lidt off topic men et eksempel på en simpel ting der i teorien også kan give lidt besvær.

_________________
Kære brevkasse,
Jeg har for mange biler, for mange projekter, for lidt tid og for få penge... Hvad skal jeg gøre?


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team