Regler ang. NOS... nå det var ik så slemt alligevel !!

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
TDtweeks
Medlem
Indlæg: 112
Tilmeldt: 06 mar 2005, 14:38
Geografisk sted: Nordjylland

#31 Indlæg af TDtweeks »

så er det nyt .... men synes li at jeg os ville dele at jeg blev fritstillet (smidt ud) af min forskiring idag for at stille kryptiske spørgsmål .. de var ligeglade med en trykflaske i bilen men mente at det kun var noget man skulle bruge til race så derfor kunne de ikke forsikre mig mere .. slut ! lad være med at tale med jeres forsikringer om sådan noget :?

Men back on track .. hele sagen blev afdækket idag !!! ham jeg havde fået et tlf nr på hos politiet igår, kammede helt over da jeg spurgte ham hvordan sagen forholdt sig.. dem det svar : det får du ALDRIG lov til !! og jeg fik ham aldrig til at svare på om man måtte have en trykflaske i en personbil for han blev sku sur og fræk nok spurgte efter om jeg var et af de fjolser der kørte race på vejen ?? Mig nej da det må man jo ikke .. så jeg måtte prøve noget nyt ..

Gevinst .. talte 1 time med to forskellige hos F-styrelsen ! den første om transport af farlig gods ! man må som privatperson transpotere netto 13 kg fordråbede ikke giftige gasser uden at have farlig gods certifikat dvs. N2o er i klasse 2=gasser ifølge ADR bekentgørelse om vejtransport af farligt gods §1 og §9 så er der jo ingen problemer i at fx have en 10 punds flaske i bilen bare den er ifølge § 9 stk 3 ikke er i kabinen og slangen trækkes frem til motor udenfor kabinen ...
Så langt så godt den anden jeg talte dem var en fra bilteknisk afdeling ! Flink mand :lol: hans forklaring var .. N2O inssprøjtning er jo en form for tuning som alt andet og derfor skal vi stadig kun overholde de tre regler som alle kender ved tuning ! støjkravet hvor der kan forlanges en støjmåling efter tuning.. forureningsnivuet skal stadig overholdes som der er angivet for ved den givne bil .. og til sidst kan man på en eller anden måde skulle dokumentere at styretøj, undervogn, bremser og karosseri kan bære den given effekt forøgelse fx. Tüv eller dokument fra bil fabrikanten... samme som ved turbo ombygning .. dette kategoriseres som en konstruktiv ændring og skal derfor synes sådan for at være lovligt på gaden....

Alt hvilken nok skulle kunne gøres ELLER !!!!! dette er jo kun hvis effektforøgelsen er tilstede.. dvs hvis det hele sidder i bilen som det jo gerne må og hanen på flasken er lukket eller slangen er skruet af på flasken er alt jo lovligt !! og ingen betjent ville kunne gøre noget somhelst ved det og for den sagsskyld heller ikke Statens bilinspektion..

Så det er bare at komme igang .. det er jo nærmest en glædelig slutning på eventyret :D
Vedhæftede filer
Nitrogendioxid klasse
Nitrogendioxid klasse
Nitrogendioxid klasse.JPG (213.13 KiB) Vist 1290 gange
ADR bekentgørelse om vejtransport af farligt gods
ADR bekentgørelse om vejtransport af farligt gods
adr 1.JPG (202.74 KiB) Vist 1273 gange
ADR bekentgørelse om vejtransport af farligt gods2
ADR bekentgørelse om vejtransport af farligt gods2
adr 2.JPG (231.73 KiB) Vist 1291 gange
MVH
Heine
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#32 Indlæg af mh »

lidt noget møg med den forsikring...

men altså konklutionen bliver så at hvis du vil have n2o på bil skal du:

1.montere flasken i et rum uden for passagere og ikke i motorrummet(altså bagagerummet)..
2.fødeslangen fra flaske til indsugning skal ske udenfor kabinen..
3.bilen skal til syn og godkendes med dette på herunder ses der på forurening (hvor de har ret til at kræve en cyklus test forelagt) der ses på bremse/stye- evnen i forhold til effekten og sidst støjgrænsen...
4.og flaskens indhold må ikke overstige 13kg eller 28,665lb (pound)

cool jamen så er det jo ikke meget svære end med turbo tuning... men stadigt ikke lovligt før den har været ti syn med det og alt er godkendt (med alt monteret og i funktion)...
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#33 Indlæg af HenrikGM »

Ingen grund til at være bange for CO2 slukkeres størrelse. De kan grundet deres konstruktion ikke eksplodere. CO2 flasker er lovpligtigt forsynet med sprængplade der blæser rykket af før flasken går. Så der er reelt ikke nogen fare ved det, bortset fra hvis sprængpladen går mens man kører og flasken er inde i kabinen. Så er man død v. første indånding.

Sprængpladen kan være forskelligt udformet, nogle gange er det blot et "svagt sted" på ventilen, andre gange er der tale om en decideret udskiftelig sprængplade.

Det skyldes at CO2 har en kritisk temperatur. Under denne er indholdet flydene, og lige over denne temperatur går hele indholdet momentant på gasform.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
havnerenn

#34 Indlæg af havnerenn »

Mon din bil kan synes med kompressor på, hvor remmen så er pillet af?
Det er der mange eksempler på at den ikke kan... Lidt det samme som at lukke for hanen på flasken eller tage dysen af eller cutte strømmen til systemen. Den holder nok ikke i praksis.


v/h christian

TDtweeks skrev:så er det nyt .... men synes li at jeg os ville dele at jeg blev fritstillet (smidt ud) af min forskiring idag for at stille kryptiske spørgsmål .. de var ligeglade med en trykflaske i bilen men mente at det kun var noget man skulle bruge til race så derfor kunne de ikke forsikre mig mere .. slut ! lad være med at tale med jeres forsikringer om sådan noget :?

Men back on track .. hele sagen blev afdækket idag !!! ham jeg havde fået et tlf nr på hos politiet igår, kammede helt over da jeg spurgte ham hvordan sagen forholdt sig.. dem det svar : det får du ALDRIG lov til !! og jeg fik ham aldrig til at svare på om man måtte have en trykflaske i en personbil for han blev sku sur og fræk nok spurgte efter om jeg var et af de fjolser der kørte race på vejen ?? Mig nej da det må man jo ikke .. så jeg måtte prøve noget nyt ..

Gevinst .. talte 1 time med to forskellige hos F-styrelsen ! den første om transport af farlig gods ! man må som privatperson transpotere netto 13 kg fordråbede ikke giftige gasser uden at have farlig gods certifikat dvs. N2o er i klasse 2=gasser ifølge ADR bekentgørelse om vejtransport af farligt gods §1 og §9 så er der jo ingen problemer i at fx have en 10 punds flaske i bilen bare den er ifølge § 9 stk 3 ikke er i kabinen og slangen trækkes frem til motor udenfor kabinen ...
Så langt så godt den anden jeg talte dem var en fra bilteknisk afdeling ! Flink mand :lol: hans forklaring var .. N2O inssprøjtning er jo en form for tuning som alt andet og derfor skal vi stadig kun overholde de tre regler som alle kender ved tuning ! støjkravet hvor der kan forlanges en støjmåling efter tuning.. forureningsnivuet skal stadig overholdes som der er angivet for ved den givne bil .. og til sidst kan man på en eller anden måde skulle dokumentere at styretøj, undervogn, bremser og karosseri kan bære den given effekt forøgelse fx. Tüv eller dokument fra bil fabrikanten... samme som ved turbo ombygning .. dette kategoriseres som en konstruktiv ændring og skal derfor synes sådan for at være lovligt på gaden....

Alt hvilken nok skulle kunne gøres ELLER !!!!! dette er jo kun hvis effektforøgelsen er tilstede.. dvs hvis det hele sidder i bilen som det jo gerne må og hanen på flasken er lukket eller slangen er skruet af på flasken er alt jo lovligt !! og ingen betjent ville kunne gøre noget somhelst ved det og for den sagsskyld heller ikke Statens bilinspektion..

Så det er bare at komme igang .. det er jo nærmest en glædelig slutning på eventyret :D
Brugeravatar
Whosa
Medlem
Indlæg: 239
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: København

#35 Indlæg af Whosa »

Jeg tror heller ikke at den går i praksis, og jeg vil væde på at når politiet først har set at du har det i bilen, vil du bliver stoppet HVER gang de ser dig og blive kaldt til syn !
Jeg kan godt se hvad du mener med reglerne, men det er noget andet når du står med en æggeskald og skal forklare ham det hele, han vil klart have den mening at hvis det er i bilen bliver det også brugt på vejende, og så er det min erfaring at man skal ikke komme og fortælle dem hvad der er rigtigt og forkert !
Ford Escort RS Turbo S2
Streetracing is NOT a crime !
Brothers .... What we do in life, Echoes in eternity !
TDtweeks
Medlem
Indlæg: 112
Tilmeldt: 06 mar 2005, 14:38
Geografisk sted: Nordjylland

#36 Indlæg af TDtweeks »

men altså konklutionen bliver så at hvis du vil have n2o på bil skal du:

1.montere flasken i et rum uden for passagere og ikke i motorrummet(altså bagagerummet)..
2.fødeslangen fra flaske til indsugning skal ske udenfor kabinen..
3.bilen skal til syn og godkendes med dette på herunder ses der på forurening (hvor de har ret til at kræve en cyklus test forelagt) der ses på bremse/stye- evnen i forhold til effekten og sidst støjgrænsen...
4.og flaskens indhold må ikke overstige 13kg eller 28,665lb (pound)

cool jamen så er det jo ikke meget svære end med turbo tuning... men stadigt ikke lovligt før den har været ti syn med det og alt er godkendt (med alt monteret og i funktion)...


RIGHT ON :D

Forsikringen er næsten fixet idag igen.. havde nemlig et tilbud fra et andet til at ligge .. he he ! så dem skal jeg ned til imorgen med papirene.


havnerenn<< ja i teorien ville det være nok men "suger" motoren ikke i kompressoren hvis remmen ikke er på ?? så ryger forureningstesten nok fløjten !

Whosa<< Tja det vil jeg ikke helt give dig ret i !
han vil klart have den mening at hvis det er i bilen bliver det også brugt på vejende, og så er det min erfaring at man skal ikke komme og fortælle dem hvad der er rigtigt og forkert !

jeg ved godt det er et lidt andet senarie men stadig næsten det samme når man bliver trukket ind til sigen og skal forklare "hvad det er" ?? Mine erfaringer er at hvis man har alle papirene med, godkendelser og havd nu det nødvendige er tør det ikke gøre noget..

Jeg er kun blevet rykket ind 2 gange i Golfen, men de har fulgt efter mig utallige gange i lang tid, tror sku de tjekker mere nr. plader end vi regner med for de smutter tit igen, begge gange de har ville snakke har de givet op, fordi jeg kan bevise det hele i papir form. alt synet og på ført som konstruktive ændringer.. så det samme med et N2O system papirene med så du kan vise dem det hele så de ikke skal stå og gætte og blive sure :shock:
Vedhæftede filer
Mappen
Mappen
DCP01412.jpg (38.77 KiB) Vist 1318 gange
Golf 1 GTD
Golf 1 GTD
DCP01258.jpg (77.66 KiB) Vist 1326 gange
Konstruktive ændringer
Konstruktive ændringer
DCP01414.jpg (33.95 KiB) Vist 1318 gange
MVH
Heine
Brugeravatar
hYe
Mester Medlem
Indlæg: 732
Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
Geografisk sted: Malmö

#37 Indlæg af hYe »

Go' stil der....
Næste gang du bliver stoppet, så må du gerne filme det uden panserbassen ved, vil gerne se hans fjæs når du smider den mappe... :D :twisted:
Smøring er ALT!

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
Brugeravatar
Spyde
Medlem
Indlæg: 152
Tilmeldt: 06 jul 2003, 15:45

#38 Indlæg af Spyde »

kig på linket under det jeg skrev :lol: jeg sagde til synsmanden at jeg kun brugte det når jeg kørte på bane og det var derfor jeg havde det i :wink:
Alfafreak

#39 Indlæg af Alfafreak »

tinasmartin skrev:lidt noget møg med den forsikring...

men altså konklutionen bliver så at hvis du vil have n2o på bil skal du:

1.montere flasken i et rum uden for passagere og ikke i motorrummet(altså bagagerummet)..
2.fødeslangen fra flaske til indsugning skal ske udenfor kabinen..
3.bilen skal til syn og godkendes med dette på herunder ses der på forurening (hvor de har ret til at kræve en cyklus test forelagt) der ses på bremse/stye- evnen i forhold til effekten og sidst støjgrænsen...
4.og flaskens indhold må ikke overstige 13kg eller 28,665lb (pound)

cool jamen så er det jo ikke meget svære end med turbo tuning... men stadigt ikke lovligt før den har været ti syn med det og alt er godkendt (med alt monteret og i funktion)...


Det med forureningen forstår jeg ikke. Jeg har fået at vide at man ikke kører med fuldgas under cyklustesten og lattergassen virker jo kun ved fuldgas. Så det vil slet ikke blive brugt noget lattergas under cyklustesten. Så testen vil jo vise det samme som på en standardbil!

Mht. støj så larmer lattergas vel ikke?

Man må jo altid have 20% ekstra heste. Så man kan jo bare have en lille dyse som kun giver 20% ekstra.
Eller hvis man har en model med lille motor så er der jo mulighed for at modellen med større motor har de samme bremser og undervogn. Og så er det jo ok med de samme HK som den større model plus de 20%.

Så hvis det er monteret rigtigt og man ikke har en meget stor dyse i, så er det lovligt!

Er det ikke?
Dagooz
Senior Medlem
Indlæg: 450
Tilmeldt: 03 maj 2004, 00:37
Geografisk sted: Vejle

#40 Indlæg af Dagooz »

20% reglen kan vel i teorien bringe de fleste i knibe. På papiret har en bil feks 120 hk men hvis man ruller den vil den i mange, hvis ikke de fleste tilfælde vise sig at have ca 130 hk. Hvis nu SBI kræver at se dokumentation på at effektforøgelsen ikke overstiger 20% så kan man jo reelt ikke tune ret meget når det jo er de 120 hk man skal tage udgangspunkt i og bilen allerede har 10 ud af 24 tilladte ekstra hk. Lidt off topic men et eksempel på en simpel ting der i teorien også kan give lidt besvær.
Kære brevkasse,
Jeg har for mange biler, for mange projekter, for lidt tid og for få penge... Hvad skal jeg gøre?
Besvar