Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 10:57

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 68 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jyllinge
Ander/Ringsted> Drop det tøranlæg, med mindre der kan fåes et sæt der passer ab fabrik, og det gør det ikke siden du allerede har ændret på motoren.
Vådnos'en kommer med skemaer der passer på Alle biler. Det er næsten idiotsikkert at indstille, dog en micro smule svære at indstallere. Husk at få MÅLT benz trykket under fuld beslastning, man skal ikke stole på fabrikantens opgivelser

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Junior Medlem

hej igen

lige en ting inden jeg starter, det er altså rimeligt træls blive citeret for noget som jeg ikke har sagt, jeg skrev jeg har skrevet project om skitte, ikke speciale, det tager jo ligesom 1-1,5 år at skrive speciale, mens project er omkring 4 måneder.

okay så er det af vejen,

lad os så tale lidt om benzin, og ethanol additiver og nogle af de andre.

det octan tals forhøjende additiv som lige nu benyttes i danmark for at få benz med over 92 okatan er MTBE, Methyl tertiær butyl ether. dette tilsætningsstof indeholder ilt, har højt octan tal. med 10 % af det i 92 benz har du 98 oktan tal. ydermere gør ilten at du får en mere fuldstændig forbrænding. det har ikke nogle skadelige virkinger på mennesker og dyr i acceptabvelt omfang. og har heller ikke nogle negative indvirkniger på gummipakninger i biler.

Ethanol har oktan tal 118, har lige tjekket det efter. det indeholder mere ilt end MTBE og giver derfor endnu bedre forbrænding, det er ikke så venligt ved gummipakinger, men med kun 10 % i benzen så er det ikke noget problem. det har ydermere den egenskab at det er et af de bedste opløsnings midler vi har i dag, det opløser alt muligt skidt olie og snavs, derfor rengør det motoren og benzintanken for eventuelle aflejringer, derfor skal der skiftes benz filter efter de 2-3 første tankfulde efter de så har du en ren tank og motor. ethanol har også en lavere forbrændnigs temperatur, hvilket vi jo er glade for, derfor benyttes det også i formel 1 og den slags ting.

okay så kommer så kvaliteten af brændstoffet,

benzin består af alkaner, dvs kul med brint på, hvis disse alkaner er store så er de tyktflydende, så som olie, hvis de er for små så er det gas så som methan, hvis de er på mellem 5-6 kulstof så er det benzin. diesel har større antal kulstof mener at det er mellem 9-12,

når der er flere kulstof er der mere energi i benzen, men den er også tykkere, og skal bruge mere ilt for at brænde, i kender jo alle sammen en diesel når den får gas så kommer der sort røg ud af udstødningen hvilket er rent kul som ikke er forbrændt.

en standard alkan som ikke er forgrenet har et lavt oktantal, nogel omkring 0-30. andre omkring 76.
når rå olien er blevet distilleret, så har det oktan tal på omkring de 80, så bliver det efterbehandlet, og får omkring 90-92, des mere behandlet det er des dyrere. når vi så vil have høj oktan fordi vil vil have noget power, så smides der MTBE i, lad os så sige at vi har oktan 98 med 10 % MTBE, hvis i så smider 5-10 % finsprit i som har højere oktan tal end MTBE oven i hatten så har i måske et oktan tal på de 103, og så er det sku ikke nogen tændings banken.

angående kvaliteten af bezinen, så er det altså det samme, forskellen på det i kalder høj kval og lav kval er der ca en forskel på 3-5 øre i pris når i ikke ser på afgiften. og det er fordi der skal en til at ekspidere jer på tankstationen. angående V power og nitro 3000, har i så nogensinde set en rigtig dokumentation på at det gør at det som de lover, nej vel, for det er ikke en skid anderledes end det andet. og det med at bilen går 2 km længere literen det er jo noget fis, dyserne sprøjter jo den samme mængde benz ind om du kører på oktan 0 eller oktan 118, eller det som i kalder høj kvallitets benz.

angående RON og den slags, så har jeg kun kendskab til at RON bruges når der er tale om forskning og vil derfor være at fortrække. jeg ved at noget oktan boost siger at det kan hæve oktantallet med 8 med det er så målt på en anden skala og er så i virkeligheden kun 0,8.

Mvh
Lars Ringsted

Mvh
Lars Ringsted

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Tja noget forskel må der være på benzen (men kender intet til det) for hvis jeg ikke har V-power i tanken hvis den bliver startet fra kold tilstand, er den simpelthen UMULIG at køre.
Denne her udtalelse skal ikke diskuteres (gider ikke høre om indbildning) for der er intet at rafle om. Når bilen først har været gået ud 20gange på vej op til brugsen trot man på mig.

Det skal lige siges at jeg absolut heller ikke har ville tanke den dyre benz, men var forbi min brors tank og skulle aligevel tanke (den billige) tilbød han V-power til samme pris. Hmm det er sku blevet en dyr fornøjelse siden :?

Titel:
Mester Medlem

er selv utrolig skeptisk over for MÆRKEVARER (V POWER MM.) men for 3 år siden? da det lige kom frem, lavede jeg turbo anlæg på en toyota BLACKTOP med 11-1 i komp. i forhold til det andet benzin jeg prøvede med, bla. 98 oktan var V POWER at foretrække mht. tændingsbanken. ikke særligt videnskabeligt, men det er min personlige erfaring! MVH. søren

Titel:
Nå lad os komme tilbage til DET vi startede med altså NOS

Jeg har nok tænkt mig at sætte det våde i det er der flest stemmer for men mit benzin tryk skal måles jo, men jeg har nu tænkt mig at købe en benzin pumpe fra NOS der levere 5 bar så er jeg sikker på at det køre som det skal eller tager jeg fejl????

Titel:
Mester Medlem

tror ikke du behøver at købe benzin pumpe. men kontroler det under fuldt forbrug. det er samtidig der du aflæser dit benzintryk. tag det nu roligt med dyserne, start nede fra, (med n2o dyserne) lyt efter tændingsbanken og kig på dine tændrør! MVH. søren 388 turbo heste + 50 n2o heste på std. k benzinpumpe!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

LQS: Kender også en med en golf3 kompressor, han kunne kun køre V-power, nitro osv ellers bankede den

Ander> Som lqs skriver. Ingen brug for ny benzin pumpe med mindre den er ustabil.

Titel:
Okay men hvordan måler jeg mit benzintryk????

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 7160 Aale city
Hmmmm.......
Jeg turde nok ikke montere en 75Hk. dyse i min 2CV. Over 120Hk. på 602ccm.!!!!!!!!! :twisted: Så tror jeg sku nok den dør.
(har tænkt på at købe et sæt når der lidt penge til overs, bare kun ca.20Hk.)

2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Fyn Odense
nu må jeg lige være med 8)

kan det lade sig gøre og vil det holde..
hvis jeg montere våd nos på min sierra
den køre nu med komp på 10,2-1
og et tryk på 0,4
mit benzin tryk er på 3,5 bar-4 bar ved tryk
og der er monteret en regulator fra en cossi.

jeg syntes det ville være blær.at have nos.
jeg ville bare have en små 20/25 hk

jeg har også høre at det vil køle min motor LIDT passer det????

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 68 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Næste

Alle tider er UTC + 1 time