hej igen
lige en ting inden jeg starter, det er altså rimeligt træls blive citeret for noget som jeg ikke har sagt, jeg skrev jeg har skrevet project om skitte, ikke speciale, det tager jo ligesom 1-1,5 år at skrive speciale, mens project er omkring 4 måneder.
okay så er det af vejen,
lad os så tale lidt om benzin, og ethanol additiver og nogle af de andre.
det octan tals forhøjende additiv som lige nu benyttes i danmark for at få benz med over 92 okatan er MTBE, Methyl tertiær butyl ether. dette tilsætningsstof indeholder ilt, har højt octan tal. med 10 % af det i 92 benz har du 98 oktan tal. ydermere gør ilten at du får en mere fuldstændig forbrænding. det har ikke nogle skadelige virkinger på mennesker og dyr i acceptabvelt omfang. og har heller ikke nogle negative indvirkniger på gummipakninger i biler.
Ethanol har oktan tal 118, har lige tjekket det efter. det indeholder mere ilt end MTBE og giver derfor endnu bedre forbrænding, det er ikke så venligt ved gummipakinger, men med kun 10 % i benzen så er det ikke noget problem. det har ydermere den egenskab at det er et af de bedste opløsnings midler vi har i dag, det opløser alt muligt skidt olie og snavs, derfor rengør det motoren og benzintanken for eventuelle aflejringer, derfor skal der skiftes benz filter efter de 2-3 første tankfulde efter de så har du en ren tank og motor. ethanol har også en lavere forbrændnigs temperatur, hvilket vi jo er glade for, derfor benyttes det også i formel 1 og den slags ting.
okay så kommer så kvaliteten af brændstoffet,
benzin består af alkaner, dvs kul med brint på, hvis disse alkaner er store så er de tyktflydende, så som olie, hvis de er for små så er det gas så som methan, hvis de er på mellem 5-6 kulstof så er det benzin. diesel har større antal kulstof mener at det er mellem 9-12,
når der er flere kulstof er der mere energi i benzen, men den er også tykkere, og skal bruge mere ilt for at brænde, i kender jo alle sammen en diesel når den får gas så kommer der sort røg ud af udstødningen hvilket er rent kul som ikke er forbrændt.
en standard alkan som ikke er forgrenet har et lavt oktantal, nogel omkring 0-30. andre omkring 76.
når rå olien er blevet distilleret, så har det oktan tal på omkring de 80, så bliver det efterbehandlet, og får omkring 90-92, des mere behandlet det er des dyrere. når vi så vil have høj oktan fordi vil vil have noget power, så smides der MTBE i, lad os så sige at vi har oktan 98 med 10 % MTBE, hvis i så smider 5-10 % finsprit i som har højere oktan tal end MTBE oven i hatten så har i måske et oktan tal på de 103, og så er det sku ikke nogen tændings banken.
angående kvaliteten af bezinen, så er det altså det samme, forskellen på det i kalder høj kval og lav kval er der ca en forskel på 3-5 øre i pris når i ikke ser på afgiften. og det er fordi der skal en til at ekspidere jer på tankstationen. angående V power og nitro 3000, har i så nogensinde set en rigtig dokumentation på at det gør at det som de lover, nej vel, for det er ikke en skid anderledes end det andet. og det med at bilen går 2 km længere literen det er jo noget fis, dyserne sprøjter jo den samme mængde benz ind om du kører på oktan 0 eller oktan 118, eller det som i kalder høj kvallitets benz.
angående RON og den slags, så har jeg kun kendskab til at RON bruges når der er tale om forskning og vil derfor være at fortrække. jeg ved at noget oktan boost siger at det kan hæve oktantallet med 8 med det er så målt på en anden skala og er så i virkeligheden kun 0,8.
Mvh
Lars Ringsted
Mvh
Lars Ringsted
|