Carfreak skrev:
hvad er det her for en slags kammer plenumkammer, det var det du snakkede om at jeg skulle bruge i stedet for spjældhuse.
megasquirt har jeg læst lidt om kan det bruges, i forbindelse med dette.
Plenumkammer er egentlig bare en betegnelse for et "fælleskammer" (plenum = fælles - vistnok latin) - normalt er indsugningsmanifolder , i hvert fald til multipoint indsprøjtning, designet på denne måde - også fra fabrikken. Spørgsmålet er blot hvor stort plenumkammeret er.
Det går ud på at der er et kammer, hvorfra alle rørene (kaldes "runners" på engelsk) går ind til de enkelte cylindre. I forbindelse med plenumkammeret - eller rettere lige inden - sidder der så et enkelt gasspjæld - og her laver man så tilslutning til luftfilter, eller kompressor/turbo hvis man har dette.
Jeg har en Golf II GTi 8V til klubrally, og der er kammeret ikke ret stort fra fabrikken. Normalt siger man at det skal have en volumen der svarer til 1 til 2 gange motorens slagvolumen hvis det skal laves "rigtigt" - men der kan være lidt ydelse at hente ved at lave størrelsen på kammeret rigtigt. I hvert fald kan man flytte lidt rundt på hvor momentkurven topper, ved at få den rigtig størrelse på kammeret. Dette skal dog også passe med længderne og diameterne på rørerene.
Alt i alt er det dog ikke noget man går helt så meget op i til trykladning - som Yugo Turbo er inde på, så skal man på en sugemotor hjælpe den til at "trække vejret" - det er ikke helt samme problem med en trykladet motor.
Du kan læse mere om afstemning af størrelser her:
http://not2fast.wryday.com/gasflow/Lect ... cument.htm (RET teknisk).
Ang. G60 indsprøjtning, så synes jeg egentlig det ville være fjollet, nu du selv er inde på MegaSquirt - MegaSquirt (eller måske rettere MegaSquirtnSpark), vil være en god ide til dit projekt, da det kan programmeres. G60 indsprøjtningen er ikke ret meget anderledes end alm. Digifant, men den kan håndtere trykladning. Men hvis du tager projektet i etaper, så skal du til en chip-gut hver gang der bliver lavet ændringer, og det er dyrt. Så kan du lige så vel nappe en MegaSquirt - vil alligevel ikke blive dyrere end at skulle finde et G60 anlæg - måske tværtimod - og det er nok nemmere at hitte en MegaSquirt anyway (snak med HenrikGM herinde fra).
Derudover skal du nok hitte dig et andet topstykke, med mindre der bliver lavet indsugningsmanifold med plads til dyser. Det er bare nemmere at finde et GTi topstykke fra en med Digifant indsprøjtning - der er plads til dyserne, og du kan bytte rundt på manifolder som du vil. Få gerne indsugningsmanifolden med, sammen med dyser og dysebro - så har du om ikke noget at starte med. Så kan du jo f.eks. få bygget manifolden senere hvis det overhovedet er nødvendigt.