Min golf 2
Redaktør: Moderatorer
-
Carfreak
- Junior Medlem
- Indlæg: 54
- Tilmeldt: 07 okt 2003, 21:15
- Geografisk sted: Horsens
og vil gerne havde en forklaring på det kammer du snaker om wildert, for er som sagt ikke ret meget inde i det der med tuning vil bare gerne havde lavet denne her bil lige så gal som min gamle cossie escort replica var. købte den fra tyskland, hvor den var bygget op kørte ellers feee, men den gik lidt i styker efter en tur i grøften
8km/l i en golf 1.8i er vidst ikke helt optimalt
-
Wildert
- Mester Medlem
- Indlæg: 1673
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Nær Roskilde
- Kontakt:
Der er ikke så meget at sige dybest set. Det svarer til at montere en luftfilterkasse på spjældhusene, og så sætte den under tryk. Mere er der egentlig ikke at sige, andet end at den naturligvis skal være tæt osv.
Det er set gjort, men kan ikke svare sig efter min mening.
Du kan se det gjort på en Peugeot 106 GTi under "Projekter" på denne hjemmeside: http://www.gs-tuning.dk/ - her er der boltet fire rør fast til spjældhusene.
Godt at du har nogen til at hjælpe dig - ville være skidt hvis du smed penge ud af vinduet på noget som du måske ville have svært ved at sætte sammen og bruge til noget.
Det er set gjort, men kan ikke svare sig efter min mening.
Du kan se det gjort på en Peugeot 106 GTi under "Projekter" på denne hjemmeside: http://www.gs-tuning.dk/ - her er der boltet fire rør fast til spjældhusene.
Godt at du har nogen til at hjælpe dig - ville være skidt hvis du smed penge ud af vinduet på noget som du måske ville have svært ved at sætte sammen og bruge til noget.
-
Carfreak
- Junior Medlem
- Indlæg: 54
- Tilmeldt: 07 okt 2003, 21:15
- Geografisk sted: Horsens
-
Carfreak
- Junior Medlem
- Indlæg: 54
- Tilmeldt: 07 okt 2003, 21:15
- Geografisk sted: Horsens
jeg kan godt forstå havd du mener med at det vil være dyrt at få lavet, og skal det egentligt ikke også special laves til bilen for det er da ikke noget man ser hver, vil du mene at jeg for at få mest ud af det skulle montere indsprøjtningen fra en g60, eller har du andre og bedre forslag så vi kan vidst godt blive eninge om at spjældene er glemt for en stund indtil der er mere kapital for det ser godt nok ud, men man får ikke en den vilde effekt, i forhold til hvad du kan få med et "almindeligt sprøjt" nu referer jeg til det link jeg fik ved wildert,
8km/l i en golf 1.8i er vidst ikke helt optimalt
-
Wildert
- Mester Medlem
- Indlæg: 1673
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Nær Roskilde
- Kontakt:
Carfreak skrev:hvad er det her for en slags kammer plenumkammer, det var det du snakkede om at jeg skulle bruge i stedet for spjældhuse.
megasquirt har jeg læst lidt om kan det bruges, i forbindelse med dette.
Plenumkammer er egentlig bare en betegnelse for et "fælleskammer" (plenum = fælles - vistnok latin) - normalt er indsugningsmanifolder , i hvert fald til multipoint indsprøjtning, designet på denne måde - også fra fabrikken. Spørgsmålet er blot hvor stort plenumkammeret er.
Det går ud på at der er et kammer, hvorfra alle rørene (kaldes "runners" på engelsk) går ind til de enkelte cylindre. I forbindelse med plenumkammeret - eller rettere lige inden - sidder der så et enkelt gasspjæld - og her laver man så tilslutning til luftfilter, eller kompressor/turbo hvis man har dette.
Jeg har en Golf II GTi 8V til klubrally, og der er kammeret ikke ret stort fra fabrikken. Normalt siger man at det skal have en volumen der svarer til 1 til 2 gange motorens slagvolumen hvis det skal laves "rigtigt" - men der kan være lidt ydelse at hente ved at lave størrelsen på kammeret rigtigt. I hvert fald kan man flytte lidt rundt på hvor momentkurven topper, ved at få den rigtig størrelse på kammeret. Dette skal dog også passe med længderne og diameterne på rørerene.
Alt i alt er det dog ikke noget man går helt så meget op i til trykladning - som Yugo Turbo er inde på, så skal man på en sugemotor hjælpe den til at "trække vejret" - det er ikke helt samme problem med en trykladet motor.
Du kan læse mere om afstemning af størrelser her: http://not2fast.wryday.com/gasflow/Lect ... cument.htm (RET teknisk).
Ang. G60 indsprøjtning, så synes jeg egentlig det ville være fjollet, nu du selv er inde på MegaSquirt - MegaSquirt (eller måske rettere MegaSquirtnSpark), vil være en god ide til dit projekt, da det kan programmeres. G60 indsprøjtningen er ikke ret meget anderledes end alm. Digifant, men den kan håndtere trykladning. Men hvis du tager projektet i etaper, så skal du til en chip-gut hver gang der bliver lavet ændringer, og det er dyrt. Så kan du lige så vel nappe en MegaSquirt - vil alligevel ikke blive dyrere end at skulle finde et G60 anlæg - måske tværtimod - og det er nok nemmere at hitte en MegaSquirt anyway (snak med HenrikGM herinde fra).
Derudover skal du nok hitte dig et andet topstykke, med mindre der bliver lavet indsugningsmanifold med plads til dyser. Det er bare nemmere at finde et GTi topstykke fra en med Digifant indsprøjtning - der er plads til dyserne, og du kan bytte rundt på manifolder som du vil. Få gerne indsugningsmanifolden med, sammen med dyser og dysebro - så har du om ikke noget at starte med. Så kan du jo f.eks. få bygget manifolden senere hvis det overhovedet er nødvendigt.
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
[quote="Wildert"]Der er ikke så meget at sige dybest set. Det svarer til at montere en luftfilterkasse på spjældhusene, og så sætte den under tryk. Mere er der egentlig ikke at sige, andet end at den naturligvis skal være tæt osv.
Det er set gjort, men kan ikke svare sig efter min mening.
quote]
Det kan faktisk godt svare sig. Men ikke på en 5000dkr tuning.
Dem der monterer seperate gasspjæld gør det for at opnå en lidt bedre fordeling, muligheden for at få fuldradie tragte og et knaldgodt flow, og en god respons.
Det kan afgjort ikke svare sig på andet end fullrace motorer, hvis man ikke kan gøre det selv. Der er mange der har den holdning at man "jo bare kan skrue trykket op". Det er så forkert som det kan blive. Det er der forskellen på dem der laver 200hk på 0,5bar og dem der laver 200hk på 1,5bar ligger begravet.
Umiddelbart skulle man tro at en turbomotor ikke er så afhængig at at rørene har et godt flow. Ikke rigtigt. Da trykket er højere i indsuget er luftmassen o0g dermed også densiteten højere. Ergo er der betydeligt mere friktion i dårligt udformede kanaler osv på turbomotorer end på sugemotorer. Jo mindre turboen skal arbejde for at lave xx hk desto bedre.
Typiskt så reagerer en turbomotor også meget meget tydeligere på et godt flow end en tilsvarende sugemotor gør. Prøv feks at smide en stor spændeskive i turboladerens afgang, og se hvad det gør ved ydelsen, og gør så det samme med en sugemotor. Turbomotoren bliver unødigt hårdt belastet, pga trykfald, og trykfald er vejen til helvede.
Kan man lave det selv, så er konklusionen: Så godt og frit flow som muligt, altid, OGSÅ på turbomotorer. Timetallet er givet godt ud i sidste ende. Skal man købe det hele så er det en anden sag medmindre man bygger highend.
Bemærk at det jeg nævner her er den rigtige måde at hente HKene, ikke den hurtigste, men den der giver mest effekt,længst tid.
Det er set gjort, men kan ikke svare sig efter min mening.
quote]
Det kan faktisk godt svare sig. Men ikke på en 5000dkr tuning.
Dem der monterer seperate gasspjæld gør det for at opnå en lidt bedre fordeling, muligheden for at få fuldradie tragte og et knaldgodt flow, og en god respons.
Det kan afgjort ikke svare sig på andet end fullrace motorer, hvis man ikke kan gøre det selv. Der er mange der har den holdning at man "jo bare kan skrue trykket op". Det er så forkert som det kan blive. Det er der forskellen på dem der laver 200hk på 0,5bar og dem der laver 200hk på 1,5bar ligger begravet.
Umiddelbart skulle man tro at en turbomotor ikke er så afhængig at at rørene har et godt flow. Ikke rigtigt. Da trykket er højere i indsuget er luftmassen o0g dermed også densiteten højere. Ergo er der betydeligt mere friktion i dårligt udformede kanaler osv på turbomotorer end på sugemotorer. Jo mindre turboen skal arbejde for at lave xx hk desto bedre.
Typiskt så reagerer en turbomotor også meget meget tydeligere på et godt flow end en tilsvarende sugemotor gør. Prøv feks at smide en stor spændeskive i turboladerens afgang, og se hvad det gør ved ydelsen, og gør så det samme med en sugemotor. Turbomotoren bliver unødigt hårdt belastet, pga trykfald, og trykfald er vejen til helvede.
Kan man lave det selv, så er konklusionen: Så godt og frit flow som muligt, altid, OGSÅ på turbomotorer. Timetallet er givet godt ud i sidste ende. Skal man købe det hele så er det en anden sag medmindre man bygger highend.
Bemærk at det jeg nævner her er den rigtige måde at hente HKene, ikke den hurtigste, men den der giver mest effekt,længst tid.
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
-
Wildert
- Mester Medlem
- Indlæg: 1673
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Nær Roskilde
- Kontakt:
HenrikGM skrev:Wildert skrev:Der er ikke så meget at sige dybest set. Det svarer til at montere en luftfilterkasse på spjældhusene, og så sætte den under tryk. Mere er der egentlig ikke at sige, andet end at den naturligvis skal være tæt osv.
Det er set gjort, men kan ikke svare sig efter min mening.
Det kan faktisk godt svare sig. Men ikke på en 5000dkr tuning.
Dem der monterer seperate gasspjæld gør det for at opnå en lidt bedre fordeling, muligheden for at få fuldradie tragte og et knaldgodt flow, og en god respons.
Det kan afgjort ikke svare sig på andet end fullrace motorer, hvis man ikke kan gøre det selv. Der er mange der har den holdning at man "jo bare kan skrue trykket op". Det er så forkert som det kan blive. Det er der forskellen på dem der laver 200hk på 0,5bar og dem der laver 200hk på 1,5bar ligger begravet.
Jow - det korrekt at trykfald har en betydning - det vil jeg ikke benægte.
Men jeg mener at forskellen mellem en velbygget (håndbygget) plenumkammermanifold, og spjældhuse med trykkammer, er meget lille.
Dybest set er der ikke noget der forhindrer dig i at bruge fuldradie tragte og optimere til et godt flow, når du bygger din manifold selv. Det var ca. hvad jeg ville frem til.
Det har ingen sammenligning med en standard manifold, som tit lader en del tilbage at ønske (særligt i full race sammenhæng) - men custombygget plenumkammer manifold kontra spjældhuse med kammer ser jeg ingen forskel i som sådan.
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Velbygget "single throttle" intag sammenlignet med velbygget "multiple throttle" intag, så skulle sidstnævnte yde marginalt mere, og effekten kommer mest i respons og i bunden af registret.
Nej, forskellen er ikke stor, men skal de sidste % hives ud af 2liter turbomotor der iforvejen yder 500hk så er flere spjældhuse vejen frem.
Hvormange der skriver herinde der har bygget så meget "færdigt" at de ikke længere kan nøjes med en middelmådigt bygget "singel throttle" er så et godt spørgsmål, der, hvis det bliver besvaret, efterlader denne diskussion på et niveau der er ren teori.
Havde jeg spjældhusene på hånden så byggede jeg det på. Der skal alligevel et stort spjæld til at matche ydelsen fra 4 små 40mm klapper, eller endnu bedre 4 48-52 koniske huse. De flower ca ligeså godt som 1 90mm spjæld. /(slag på tasken)
Nej, forskellen er ikke stor, men skal de sidste % hives ud af 2liter turbomotor der iforvejen yder 500hk så er flere spjældhuse vejen frem.
Hvormange der skriver herinde der har bygget så meget "færdigt" at de ikke længere kan nøjes med en middelmådigt bygget "singel throttle" er så et godt spørgsmål, der, hvis det bliver besvaret, efterlader denne diskussion på et niveau der er ren teori.
Havde jeg spjældhusene på hånden så byggede jeg det på. Der skal alligevel et stort spjæld til at matche ydelsen fra 4 små 40mm klapper, eller endnu bedre 4 48-52 koniske huse. De flower ca ligeså godt som 1 90mm spjæld. /(slag på tasken)
-
Carfreak
- Junior Medlem
- Indlæg: 54
- Tilmeldt: 07 okt 2003, 21:15
- Geografisk sted: Horsens
