Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 06:10

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 15 aug 2010, 19:57 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
hvorfor er det dog tingene skal gøres så svære?
1. monopoint duer ikke!
2. karborator der suges gennem (eller for den sags skyld trykkes gennem) duer ikke!
3. men til gengæld er fremtidsplanerne at lave masser af ydelse, på en svag motoer med rigtigt mange ting imod sig?
prøv at forklar hvor du vil hen mht bilens fremtid. så tror jeg det er en del nemmere at give dig et par råd.
MVH søren


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel: ...
Indlæg: 15 aug 2010, 20:30 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 05 aug 2010, 06:58
Indlæg: 16
fremtidsplanen er på ingen måde ekstrem høj ydelse i bund og grund er det fordi jeg er glad for min bil og godt kan lide lidt anderledes ting og sager. til dels er det fordi jeg gerne vil udvide min viden da jeg ikke mener jeg har udfordring nok i mc-branchen


hvorfor sprøjt? tildels grundet bedre benzin økonomi og fordi det ikke ses på hvert gade hjørne og tildels hvis mine drømme m hensyn til ladetryk endag skulle blive en realitet

og ja jeg har da bestemt også overvejet na tuning m weber osv men da dele er meget begrænset betyder det at der fx ikke eksistere en bananmanifold til denne model. eller knaster for den sags skyld

jeg kunne selvfølgelig bare købe en bil der allerede har tryk og sprøjt men hvor er det sjove og charmen i det ?

i bund og grund er mit indlæg til for at finde ud af om der er en realistisk løsning/fremtid i min gamle tysker. (hvilket jeg håber der er)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 aug 2010, 21:16 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
hvis du vil beholde den gammeldags motor med tre hovedlejer og mangel på porte.... er det mig en gåde hvorfor karborator eller monoindsprøjtning på forhånd er dømt nede. det er begge dele noget der er lavet mange gange med godt resultat. samt kørt i mange år. også med trykladning.
MVH søren
ps. banan og knast, har man kunnet få i 40år eller måske nærmere 50! det er en af de motorer der er tunet mest på gennem tiderne. bla i formelbiler!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 aug 2010, 23:07 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
sikker på du ikke mener cih motoren lqs? har haft interesse og et par stykker af dem siden længere siden end jeg egentlig har lyst til at indrømme, men ALDRIG set et færdigkøbt banan til dem.. mener til gengæld det er imotec der laver knaster til dem.

hvis du kan finde en maskine fra en vauxhall chevette har den et par enkelte kubik mere, en mere effektiv manifold med su karburator som må være godt til et monosprøjt projekt og vigtigst 1mm større ventiler og en smule lavere kompression (er en n- motor hvilket dengang var "koden" for kompression på maskinen). har et blad et eller andet sted hvor der er drejet cih ventiler om til toppen, mener det var ca 120 suge hk den smed, men også et vildt projekt med mange hånd lavede dele som f.eks. stempler.

er slet ikke i tvivl om at det er mig der er gal på den, men hvorfor skulle det hjælpe på problemet med et monopoint? og hvad skulle egentlig forhindre en i at smide f.eks. 2 dysser i hvert runner nede ved toppen?

det weber manifold jeg har er med visuelt temmeligt lange grenrør, og gør FANTASTISKE ting ved det ellers helt fraværende bundtræk på sådan en motor økonomien snakker vi ikke om når den kom over 3000 omdrejniner, men dengang blev der heller ikke gjort så meget ud af detaljer som at dysse den ind :gnaek:

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 aug 2010, 10:21 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
ja, mener nok at kunne kende forskel på en gammeldags motor og en antik.
prøv at gå på biblioteket. spørg eller søg på en gammel bog, mener den hedder motoren schneller machen.... mener det er georg hag der har skrevet den. det skal nu nok staves anderledes! den beskiver mange ying godt. lige netop denne motor er nævnt flere gange, også billeder som jeg husker det.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 aug 2010, 14:25 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Indlæg: 327
Geografisk sted: Gun City
lqs skrev:
ja, mener nok at kunne kende forskel på en gammeldags motor og en antik.
prøv at gå på biblioteket. spørg eller søg på en gammel bog, mener den hedder motoren schneller machen.... mener det er georg hag der har skrevet den. det skal nu nok staves anderledes! den beskiver mange ying godt. lige netop denne motor er nævnt flere gange, også billeder som jeg husker det.
MVH søren

"Autos schneller machen" af Gert Hack :wink:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 aug 2010, 14:43 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
nemli ja. det var jo også sådan jeg skrev...øhh mente.
god gammel bog. nogen der ved om den kan købes?
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 aug 2010, 14:45 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Indlæg: 327
Geografisk sted: Gun City
Den er revideret over flere omgang. Den seneste version er fra 2008:
http://www.amazon.de/Autos-schneller-ma ... 310&sr=8-1


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 aug 2010, 16:50 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Jeg håber i kan forstå engelsk!!

http://www.emeraldm3d.com/em_projects_Aseries.html
http://jbperf.com/sequential/index.html
http://www.starchak.ca/efi/siamese.htm

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 aug 2010, 17:49 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
lqs: har tit set den bog i annoncer i det tyske opel blad flash, ku lyde som om jeg skal se om jeg kan finde et eksemplar.

morten: ok, jeg kan så følge nu at det er et problem i forhold til traditionelt indsprøjtning og min ide med 4 dysser, men den sidste du linker til skriver :

So, how to solve this problem, knowing that it can be done because Rover produced the MPI Mini? Well, aside from throwing up your hands and going for an 8-port head, welding a wall down the middle of the ports, or simply using throttle body injection, you could have a new crank and cam made that would change the firing order to 1-3 2-4, but the cost? I’d love to try that!


der nævnes igen 2 spjælde som en løsning + løsningen med en adskillelses væg mellem de 2 cylindre, hvilket burde være forholdsvist til at have med at gøre på en opel ohv top.

umiddelbart som jeg læser den første du linker til, er argumentet for at monopoint er bedre, at systemet bliver "forvandlet" til et våd manifold løsning, aka benzinen har bedre tid og volumen til at fordampe, men bruger man motorcykkelspjælde eller et sæt "rigtige" spjældhuse på et langt manifold med dysserne i spjældene må det vel være det samme?




har aldrig rigtigt kunne forstå at en nok knapt så rigtigt dysset 40mm dcoe weber kunne gøre SÅ stor forskeln på mine gamle ohv'ere, har faktisk brugt den samme weber ink. dysser på både 1,2 og 1,0 motoren, og begge gange var det som at hælde en ny motor i den. må næsten være det længere/ større manifold der har en del af æren, da de originale manifolde er temmelig korte...

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team