fra karbu til sprøjt

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#21 Indlæg af lqs »

hvorfor er det dog tingene skal gøres så svære?
1. monopoint duer ikke!
2. karborator der suges gennem (eller for den sags skyld trykkes gennem) duer ikke!
3. men til gengæld er fremtidsplanerne at lave masser af ydelse, på en svag motoer med rigtigt mange ting imod sig?
prøv at forklar hvor du vil hen mht bilens fremtid. så tror jeg det er en del nemmere at give dig et par råd.
MVH søren
mike-tofte
Nyt Medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: 05 aug 2010, 07:58

...

#22 Indlæg af mike-tofte »

fremtidsplanen er på ingen måde ekstrem høj ydelse i bund og grund er det fordi jeg er glad for min bil og godt kan lide lidt anderledes ting og sager. til dels er det fordi jeg gerne vil udvide min viden da jeg ikke mener jeg har udfordring nok i mc-branchen


hvorfor sprøjt? tildels grundet bedre benzin økonomi og fordi det ikke ses på hvert gade hjørne og tildels hvis mine drømme m hensyn til ladetryk endag skulle blive en realitet

og ja jeg har da bestemt også overvejet na tuning m weber osv men da dele er meget begrænset betyder det at der fx ikke eksistere en bananmanifold til denne model. eller knaster for den sags skyld

jeg kunne selvfølgelig bare købe en bil der allerede har tryk og sprøjt men hvor er det sjove og charmen i det ?

i bund og grund er mit indlæg til for at finde ud af om der er en realistisk løsning/fremtid i min gamle tysker. (hvilket jeg håber der er)
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#23 Indlæg af lqs »

hvis du vil beholde den gammeldags motor med tre hovedlejer og mangel på porte.... er det mig en gåde hvorfor karborator eller monoindsprøjtning på forhånd er dømt nede. det er begge dele noget der er lavet mange gange med godt resultat. samt kørt i mange år. også med trykladning.
MVH søren
ps. banan og knast, har man kunnet få i 40år eller måske nærmere 50! det er en af de motorer der er tunet mest på gennem tiderne. bla i formelbiler!
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#24 Indlæg af Slavteren »

sikker på du ikke mener cih motoren lqs? har haft interesse og et par stykker af dem siden længere siden end jeg egentlig har lyst til at indrømme, men ALDRIG set et færdigkøbt banan til dem.. mener til gengæld det er imotec der laver knaster til dem.

hvis du kan finde en maskine fra en vauxhall chevette har den et par enkelte kubik mere, en mere effektiv manifold med su karburator som må være godt til et monosprøjt projekt og vigtigst 1mm større ventiler og en smule lavere kompression (er en n- motor hvilket dengang var "koden" for kompression på maskinen). har et blad et eller andet sted hvor der er drejet cih ventiler om til toppen, mener det var ca 120 suge hk den smed, men også et vildt projekt med mange hånd lavede dele som f.eks. stempler.

er slet ikke i tvivl om at det er mig der er gal på den, men hvorfor skulle det hjælpe på problemet med et monopoint? og hvad skulle egentlig forhindre en i at smide f.eks. 2 dysser i hvert runner nede ved toppen?

det weber manifold jeg har er med visuelt temmeligt lange grenrør, og gør FANTASTISKE ting ved det ellers helt fraværende bundtræk på sådan en motor økonomien snakker vi ikke om når den kom over 3000 omdrejniner, men dengang blev der heller ikke gjort så meget ud af detaljer som at dysse den ind :gnaek:
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#25 Indlæg af lqs »

ja, mener nok at kunne kende forskel på en gammeldags motor og en antik.
prøv at gå på biblioteket. spørg eller søg på en gammel bog, mener den hedder motoren schneller machen.... mener det er georg hag der har skrevet den. det skal nu nok staves anderledes! den beskiver mange ying godt. lige netop denne motor er nævnt flere gange, også billeder som jeg husker det.
MVH søren
Brugeravatar
VRT
Senior Medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Geografisk sted: Gun City

#26 Indlæg af VRT »

lqs skrev:ja, mener nok at kunne kende forskel på en gammeldags motor og en antik.
prøv at gå på biblioteket. spørg eller søg på en gammel bog, mener den hedder motoren schneller machen.... mener det er georg hag der har skrevet den. det skal nu nok staves anderledes! den beskiver mange ying godt. lige netop denne motor er nævnt flere gange, også billeder som jeg husker det.
MVH søren

"Autos schneller machen" af Gert Hack :wink:
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#27 Indlæg af lqs »

nemli ja. det var jo også sådan jeg skrev...øhh mente.
god gammel bog. nogen der ved om den kan købes?
MVH søren
Brugeravatar
VRT
Senior Medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Geografisk sted: Gun City

#28 Indlæg af VRT »

Den er revideret over flere omgang. Den seneste version er fra 2008:
http://www.amazon.de/Autos-schneller-ma ... 310&sr=8-1
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#29 Indlæg af Morten VJ »

Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#30 Indlæg af Slavteren »

lqs: har tit set den bog i annoncer i det tyske opel blad flash, ku lyde som om jeg skal se om jeg kan finde et eksemplar.

morten: ok, jeg kan så følge nu at det er et problem i forhold til traditionelt indsprøjtning og min ide med 4 dysser, men den sidste du linker til skriver :

So, how to solve this problem, knowing that it can be done because Rover produced the MPI Mini? Well, aside from throwing up your hands and going for an 8-port head, welding a wall down the middle of the ports, or simply using throttle body injection, you could have a new crank and cam made that would change the firing order to 1-3 2-4, but the cost? I’d love to try that!


der nævnes igen 2 spjælde som en løsning + løsningen med en adskillelses væg mellem de 2 cylindre, hvilket burde være forholdsvist til at have med at gøre på en opel ohv top.

umiddelbart som jeg læser den første du linker til, er argumentet for at monopoint er bedre, at systemet bliver "forvandlet" til et våd manifold løsning, aka benzinen har bedre tid og volumen til at fordampe, men bruger man motorcykkelspjælde eller et sæt "rigtige" spjældhuse på et langt manifold med dysserne i spjældene må det vel være det samme?




har aldrig rigtigt kunne forstå at en nok knapt så rigtigt dysset 40mm dcoe weber kunne gøre SÅ stor forskeln på mine gamle ohv'ere, har faktisk brugt den samme weber ink. dysser på både 1,2 og 1,0 motoren, og begge gange var det som at hælde en ny motor i den. må næsten være det længere/ større manifold der har en del af æren, da de originale manifolde er temmelig korte...
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
Besvar