Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 14 maj 2025, 10:45

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Moderator

Start med en spand, en snor og en vægt feks?

BTW: Det er ligegyldigt om i hælder et kilo fjer eller et kilo sten i spanden... :popcorn:

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Lidt skræmmende, hvis det er generalt rundt på værksteder.
Heligvis har jeg ikke haft problemmer med nogle lejer/bolte eller ligende.
Men har måske en ide om hvorfor min kammerat's motor tog ALLE lejer, og brækkede en ARP bolt 1 gang, inden han fik samlet motor.

Brækker kun dem jeg tager med jyst håndmoment(sortner for øjne, eller klikker i albue).

Titel:
Medlem

det er da fint nok at i vil tjekke jeres momentnøgler med en trækvægt
MEN hvis denne trækvægt så ikke er en der er i orden er i da lige vidt,
jeg har ihvertfald mere tillid til teknologisk,en jeg har til den gamle trækvægt min far brugte til at veje grisefoder med
Henrik,har du brugt en vægt der er verifiseret af et måleinstitut????,
hvis ikke er din test da lige så unøjagtig som dine momentnøgler

Otto

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Holstebro
Med hensyn til precisionen, kan jeg mindes at tests viste at den svingede en del afhængigt at hvor på skala'en man var. Var det ikke bl.a i FDM's at de alle lå rimeligt tæt på ved 10kg, men at unøjagtigheden var noget større nederst i scala'en?

I øvrigt er jeg af den mening at der tit lidt er en tendens til at gå hysteri i momentnøgle precision, men mindre man arbejder i noget hvor tingene skal belastes helt til grænsen. Tør, smurt, rustent, evt. beskadiget gevind er vist noget en masse slet ikke tænker over har stor indflydelse på hvor hårdt der faktisk bliver spændt. Så når folk seriøst begynder at diskutere hvilken momentnøgle der er bedst til hjulskifte ....... :lol:

GM det kunne være interessant hvis Du havde en af Biltemas dyre med i testen. Sådan en har jeg selv og det kunne være sjovt at se om papiret med de målte/håndskrevne tolerancer, der følger med sådan en, nu også er virkelighed eller bare noget en kineser har fundet på. :)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
HenrikGM skrev:
Start med en spand, en snor og en vægt feks?

BTW: Det er ligegyldigt om i hælder et kilo fjer eller et kilo sten i spanden... :popcorn:

Ikke hvis det blæser...

Billede

Titel:
Moderator

natmekanikeren skrev:
det er da fint nok at i vil tjekke jeres momentnøgler med en trækvægt
MEN hvis denne trækvægt så ikke er en der er i orden er i da lige vidt,
jeg har ihvertfald mere tillid til teknologisk,en jeg har til den gamle trækvægt min far brugte til at veje grisefoder med
Henrik,har du brugt en vægt der er verifiseret af et måleinstitut????,
hvis ikke er din test da lige så unøjagtig som dine momentnøgler

Otto

Hej Otto.

Lad os antage at en almindelig hæderlig bagevægt kan klare at måle rigtigt inden for 100gram. (den er langt bedre, men lad os nu bare være sortseer)

Jeg hænger momentnøglen ud i vandret, finder en passende tung ting i dette tilfælde en spand tectyl der vejer 5049gram incl snor.

Momentnøglen er 440mm lang fra trækpunkt til firkant.

Da vi har at gøre med kraft x arm, jvnfør begrebet moment, så giver resten næsten sig selv.

Momentnøglen skal med den aktuelle vægt klikke på 21,816 Nm (bemærk antallet af decimaler som vi tager senere)

Hvorfor?
Fordi Momentet er kraft x arm, dvs 5,049 x 9,82 x 0,44 = 21,816Nm

God, nu er der så en der beklager sin nød over at vægten ikke er verificeret.
Så lad os se hvilken indflydelse det egentligt har på resultatet:
Nu påstår jeg for sjovs skyld at vægten viser 0,1kg forkert(trods den vejer præcist på mange opmålte produkter som 1liter vand feks)

Okay. Dvs vi har en fejl på 0,44 x 9,82 x 0,1 = 0,432Nm

Vi må nok allerede nu erkende at den omtalte vægt skal måle forkert i hele kilo før det ret batter noget her, ikke?
Og eftersom den måler 1liter vand rigtigt, såe...

Lad os så fortsætte lidt her: I starten af denne tråd var det oppe at vende at tyngdeaccelerationen i DK ikke var 9,82, men 9,81.

0,44 x 9,81 x 5,049 = 21,793Nm

Så "tvivlen" om tyngdeaccelerationens størrelse batter altså hele 0,023Nm. Er der nogen herinde der har en momentnøgle hvor man aflæser moment på 3.decimal? :wow:
Det vil være nødvendigt hvis man skal stille spørgsmål ved præcisionen på selv en helt almindelig køkkenvægt til 299kr.

Det næste bliver så om de 440mm er målt så forkert at den måske var 540mm, men da jeg ikke har et målebånd der er verificeret af teknologisk, så kan jeg ikke vide det...eller? :popcorn:

Otto; Du er blevet tørret godt og grundigt hvis du har fået en målerapport der siger 10Nm =10Nm, osv derudaf. Det tør jeg godt vædde en kasse bajere på ikke er virkelighed, og vil overveje om ikke den gamle trækvægt måske er ligeså reel som teknologisk(hvis de virkeligt har leveret sådan en rapport!)

Hvad angår gamle trækvægte, så er der trods alt sket noget i de 60år fra dengang en grisefodertrækvægt var et præcisionsinstrument, til idag hvor selv den mest tarvelige køkkenvægt er rumfartsteknologi ved siden af.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Moderator

Westmus skrev:
I øvrigt er jeg af den mening at der tit lidt er en tendens til at gå hysteri i momentnøgle precision, men mindre man arbejder i noget hvor tingene skal belastes helt til grænsen. Tør, smurt, rustent, evt. beskadiget gevind er vist noget en masse slet ikke tænker over har stor indflydelse på hvor hårdt der faktisk bliver spændt. Så når folk seriøst begynder at diskutere hvilken momentnøgle der er bedst til hjulskifte ....... :lol:

GM det kunne være interessant hvis Du havde en af Biltemas dyre med i testen. Sådan en har jeg selv og det kunne være sjovt at se om papiret med de målte/håndskrevne tolerancer, der følger med sådan en, nu også er virkelighed eller bare noget en kineser har fundet på. :)

Fra tør til hightech smurt gevind kan der være 20% forskel i boltens reelle forspænding. Så sætter du feks 12.9 bolte i en motorblok hvor de bliver spændt med et moment beregnet til tør gevind, og bestemmer dig for at bruge en superhighperformance tube montagefedt til at samle den med, så er bolten oppe på flydespændingen, og ødelagt. ARP scenarie om igen.

Havde desværre ikke en af biltemas dyrere nøgler. Testede bare lige det jeg havde fået raget til mig igennem tiden. Men det er helt enkelt at teste. En køkkenvægt,spand,snor,målebånd og en lommeregner, så kan du selv.

Citat slut.

Titel:
Medlem

hej Henrik
du har nok ikke læst det indlæg hvor jeg skrev at jeg måske ikke huskede helt rigtigt
men jeg vil da gerne vide hvorfor en fjeder i en trækvægt,skulle være mere nøjagtig at måle med end fjederen i en momentnøgle,

Titel:
Moderator

natmekanikeren skrev:
hej Henrik
du har nok ikke læst det indlæg hvor jeg skrev at jeg måske ikke huskede helt rigtigt
men jeg vil da gerne vide hvorfor en fjeder i en trækvægt,skulle være mere nøjagtig at måle med end fjederen i en momentnøgle,

Nej, det havde jeg ikke. Jeg gik ud fra du havde fået en målerapport med 10Nm = 10Nm, osv, men ok.

Er der nogen der har påstået at fjederen i en trækvægt er mere nøjagtig end fjederen i en momentnøgle?

Det er Wankel der bøvler med en simpel trækvægt. Jeg har ikke engang en og vil nok hellerikke få det.

Citat slut.

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Holstebro
FDM testen er i bunden her: www.osit.dk/files/moment.pdf

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time