natmekanikeren skrev:
det er da fint nok at i vil tjekke jeres momentnøgler med en trækvægt
MEN hvis denne trækvægt så ikke er en der er i orden er i da lige vidt,
jeg har ihvertfald mere tillid til teknologisk,en jeg har til den gamle trækvægt min far brugte til at veje grisefoder med
Henrik,har du brugt en vægt der er verifiseret af et måleinstitut????,
hvis ikke er din test da lige så unøjagtig som dine momentnøgler
Otto
Hej Otto.
Lad os antage at en almindelig hæderlig bagevægt kan klare at måle rigtigt inden for 100gram. (den er langt bedre, men lad os nu bare være sortseer)
Jeg hænger momentnøglen ud i vandret, finder en passende tung ting i dette tilfælde en spand tectyl der vejer 5049gram incl snor.
Momentnøglen er 440mm lang fra trækpunkt til firkant.
Da vi har at gøre med kraft x arm, jvnfør begrebet moment, så giver resten næsten sig selv.
Momentnøglen skal med den aktuelle vægt klikke på 21,816 Nm (bemærk antallet af decimaler som vi tager senere)
Hvorfor?
Fordi Momentet er kraft x arm, dvs 5,049 x 9,82 x 0,44 = 21,816Nm
God, nu er der så en der beklager sin nød over at vægten ikke er verificeret.
Så lad os se hvilken indflydelse det egentligt har på resultatet:
Nu påstår jeg for sjovs skyld at vægten viser 0,1kg forkert(trods den vejer præcist på mange opmålte produkter som 1liter vand feks)
Okay. Dvs vi har en fejl på 0,44 x 9,82 x 0,1 = 0,432Nm
Vi må nok allerede nu erkende at den omtalte vægt skal måle forkert i hele kilo før det ret batter noget her, ikke?
Og eftersom den måler 1liter vand rigtigt, såe...
Lad os så fortsætte lidt her: I starten af denne tråd var det oppe at vende at tyngdeaccelerationen i DK ikke var 9,82, men 9,81.
0,44 x 9,81 x 5,049 = 21,793Nm
Så "tvivlen" om tyngdeaccelerationens størrelse batter altså hele 0,023Nm. Er der nogen herinde der har en momentnøgle hvor man aflæser moment på 3.decimal?
Det vil være nødvendigt hvis man skal stille spørgsmål ved præcisionen på selv en helt almindelig køkkenvægt til 299kr.
Det næste bliver så om de 440mm er målt så forkert at den måske var 540mm, men da jeg ikke har et målebånd der er verificeret af teknologisk, så kan jeg ikke vide det...eller?
Otto; Du er blevet tørret godt og grundigt hvis du har fået en målerapport der siger 10Nm =10Nm, osv derudaf. Det tør jeg godt vædde en kasse bajere på ikke er virkelighed, og vil overveje om ikke den gamle trækvægt måske er ligeså reel som teknologisk(hvis de virkeligt har leveret sådan en rapport!)
Hvad angår gamle trækvægte, så er der trods alt sket noget i de 60år fra dengang en grisefodertrækvægt var et præcisionsinstrument, til idag hvor selv den mest tarvelige køkkenvægt er rumfartsteknologi ved siden af.
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!