Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 07:12

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 04 dec 2005, 19:54 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Indlæg: 263
Geografisk sted: tæt på kbh
ok lqs har du nogen sinde set det brugt (tryk bergensning).
og det med charg cooler er vist kun brugbart i dragboats hvor der er massere af koldt vand til rådighed jeg opgav det i hvertfald efter at have regnet lidt på den mængde vand (koldt) der skal igennem et kølelement for at f.eks. at bringe luften fra 110 grader ned til 50 grader.
trykbegrensning er som du nok ved ikke nødvendigt på et roots setup da det er en "konstant displacement pumpe" og derfor er ladetrykket næsten konstant over omdrejnings området.
det var bare for at vise at dem der har lavet programmet ikke ved en skid om de forskellige typer trykladning F.eks. så ser ladetrykskurven for en 6/71 ud som en konstant stigende linie altsp f.eks. 1 bar ved 2000 råm 2 bar ved 4000 rpm 3 bar ved 6000 og intet er fjernere fra virkeligheden.
Hvis en 6/71 roots køre ca 1-1 på en 350cui så vil trykket være næsten konstant fra ca 2000 rpm til top rpm med en lille stigning førat pga. utæthed i kompressoren og senere pga flowmodstand i toppe og ventiler.
men altså en ret linie let stigende 0.8 bar ved 2000rpm til 1 bar ved 6000rpm
Det endelige tryk afgøres selvfølig af valg af toppe og tæthed af kompressor.
det er blantandet problemerne med køling at luften der har fået mig til at skifte til lastvogns turbo.

_________________
Helre lave det selv til dobbelt pris, og halvt så godt, end at købe færdigt.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 dec 2005, 20:10 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
trykbegrænsning på 6-71? ja ofte! folk sætter blot en (for) lille karborator på! det med at trykket er SÅ konstant er nok ikke helt sandt... bla. for det jo ikke er en kompressor... men blot en luftflytter! vil skynde mig at være enig med dig i at det der dyno 2000 er noget hø.. lige noget for vmaxi! ang det med vandet så er 10l alt rigelig til en 1/4mile tur...! nå det er ved at blive flueknepperi... MVH. sørenturbofrelst


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 dec 2005, 22:00 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Indlæg: 263
Geografisk sted: tæt på kbh
Tager du pis på mig lqs du kan sguda ikke sammenligne det vi taler om med at sætte for lille carburator på en roots.
det jeg fremførte var at de i dyno 2000 fulstendigt har misforstået eller ikke forstået forskellen mellem de forskellige typer trykladning .

_________________
Helre lave det selv til dobbelt pris, og halvt så godt, end at købe færdigt.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 dec 2005, 06:54 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
tage pis på? ku jeg da aldrig finde på.... eller? kort og godt, du har ret. en pc skærm og virkeligheden, er ofte meget langt fra hinanden. MVH. søren
ps. man kan ikke regulere trykket med for lille karborator... kun flowet, og dermed trykket ved højere rpm.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 dec 2005, 16:42 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
FALFA skrev:
Tager du pis på mig lqs du kan sguda ikke sammenligne det vi taler om med at sætte for lille carburator på en roots.
det jeg fremførte var at de i dyno 2000 fulstendigt har misforstået eller ikke forstået forskellen mellem de forskellige typer trykladning .


En roots blæser(ikke kompressor, men blæser!) er meget følsom overfor indsugningstrykket. En for lille karburator på sugesiden vil faktisk fungere som en progresivt aftagende trykregulering. Jo mere luft, desto mindre tryk, grundet man (bevist?) spolerer virkningsgraden på "kompressoren"(der jo ikke er en kompressor).

Når vi nu har fat i intercooling, eller chargecooling.....Så afhænger det helt enormt af hvilke temperaturer man kan få tilrådighed. Kan man feks få nogle få liter vand pakket omkring en alm. intercooler, og få det hele frosset ned til feks -24grader(frostvæske!), så kan man holde indsugningstemp under frysepunktet alle 400m. Men ingen fordele uden ulemper. Et så koldt element vil drive AL vand ud af luften, og en sommerdag med luftfugtighed over 96% vil skabe en situation hvor vandet nærmest "sprøjter ud af elementet", (eller fryser fast og blokerer elementet, afhængigt at lufthastigheder bla.)
Umiddelbart skal man nok være lidt forsigtig med at sigte efter ladelufttemp under +10grader, men eksperimentet er vældigt interessant.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 dec 2005, 18:48 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 16 okt 2004, 22:51
Indlæg: 475
Geografisk sted: Vendsyssel
HenrikGM skrev:

Når vi nu har fat i intercooling, eller chargecooling.....Så afhænger det helt enormt af hvilke temperaturer man kan få tilrådighed. Kan man feks få nogle få liter vand pakket omkring en alm. intercooler, og få det hele frosset ned til feks -24grader(frostvæske!), så kan man holde indsugningstemp under frysepunktet alle 400m. Men ingen fordele uden ulemper. Et så koldt element vil drive AL vand ud af luften, og en sommerdag med luftfugtighed over 96% vil skabe en situation hvor vandet nærmest "sprøjter ud af elementet", (eller fryser fast og blokerer elementet, afhængigt at lufthastigheder bla.)
Umiddelbart skal man nok være lidt forsigtig med at sigte efter ladelufttemp under +10grader, men eksperimentet er vældigt interessant.


Der fangede du i dén grad min opmærksomhed!
Nu har jeg nemlig selv gået og tumlet med nogle planer om en form for chargecooler til min traktortrækker og idéen med at cirkulere noget kølervæske med en temp. på ca 20-25 minusgrader gennem elementet opstod også ret hurtigt i mit hoved. Men samtidig kom jeg også til at spekulere på om det kunne give problemer at få indsugningstemperaturen for langt ned...

Så flere teorier og betragtninger omkring emnet vil blive modtaget med kyshånd.

_________________
Ole Bundgaard

http://www.youtube.com/watch?v=Ncq9stPGb2E


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 dec 2005, 20:34 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Til din traktortrækker ville jeg være mest bekymret for om arealet kan bliver så stort, og gennemløbstiden lang nok til at den overhovedet kan nå at aflevere varmen. Med de tryk traktortræk typiskt arbejder med, og de meget lave virkningsgrader man presser turboladerne ud i, så skal du bare så langt ned som muligt.

Jeg ville forsøge at nå -40grader på kølemediet på sådan et setup, i erkendelse af at du næppe kan skaffe areal nok til at køle luften, fra en halvstor turbo der er drevet langt ud af effektivitetsmappet, ned under dugpunktet.

Traktortrækkere er en meget anderledes driftsform end meget andet. Ikke engang 402m (diesel undtaget) kan sammenlignes.

Step1: Hvilket flow har du igennem motoren(kg luft), og hvilken temperaturstigning er der henover kompressoren?

Det kan sagtens tænkes du kan få en betydelig fordel ud af at placere en chargecooler på sugesiden, idet en umiddelbar beskeden sænkning i indsugningslufttemp til kompressoren vil øge virkningsgraden, og dermed sænke afgangstemp i noget der ligner et forhold 1:2.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 dec 2005, 21:21 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 16 okt 2004, 22:51
Indlæg: 475
Geografisk sted: Vendsyssel
HenrikGM skrev:

Step1: Hvilket flow har du igennem motoren(kg luft), og hvilken temperaturstigning er der henover kompressoren?



Tjaah, hvem ved. Det er aldrig blevet målt. Men eftersom hele set'up er ved at blive ændret (turbostørrelse, brændstofmængde, topstykke) ville det nok heller ikke kunne bruges til noget hvis var...
Med hensyn til temperaturstigningen, så er den formentlig betragtelig når man kører med 4-5 bars tryk (eller ihvertfald gerne skulle lande deromkring)

Du nævner køling på sugesiden. Vil det ikke give for meget modstand at montere en chargecooler?
Det er tidligere blevet brugt at lægge tøris rundt om luftfilteret, hvilket er meget effektivt, men det er desværre blevet forbudt i reglerne (og anvendelse af f.eks kuldioxid er heller ikke muligt, da trykflasker også er forbudt på traktoren)

Men ellers ja, det er nok at problem overhovedet at kunne nå at trække varmen ud af ladeluften.

Normalt snakker man meget om ladetryk i traktortræk-kredse, men mere væsentligt er jo egentlig luftflowet igennem motoren. Hvordan kan man komme afsted med at måle det?

Jeg har sagt det før, men gentager gerne mig selv: jeg er bare en bonderøv, der ydmygt anvender denne side til at forsøge at lære noget mere om tuning på et lidt højere plan. Noget af det der bliver skrevet herinde kan jeg bruge i "min verden", andet kan jeg ikke.
Så der skal lyde en stor tak herfra til de folk herinde, der gider at bruge tid på spørgsmål der dybest set ikke hører til i dette forum!

_________________
Ole Bundgaard

http://www.youtube.com/watch?v=Ncq9stPGb2E


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 dec 2005, 22:01 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Køling på suge siden. Jo, en konventionelt monteret chargecooler vil æde fidusen.

Men hvad nu hvis du istedet trækker luften ind over køleluftssiden på en alm IC, og fylder indsugningssiden med -20grader koldt vand.
Masser af flow, meget lav hastighed, stor varmeafgivelse og stort set intet trykfald. Ulempe; svær at få plads til, og vejer straks 25kg.
Ser du fidusen?

Det vil på en varm sommerdag m. 20grader indsugningsluft kunne forøge densiteten på din indsugningsluft, hvorefter turboen ikke længere skal arbejde så hårdt(færre omdrejninger), og dermed en bedre virkningsgrad.

Så kan du (hvis der er plads) blæse trykluften igennem din chargecooler, men HUSK: Vandet skal på den side der har MINDST areal, da vand har en langt bedre varmeoverførsel end luft. Det vil give en spøjst udseende køler, men prøv at tænke scenariet igennem. Lån evt. et par bøger om varmeoverførsel på bib.

Ladetryk er en bonderøvsstørrelse i denne situation. Du kan ekstremt nemt komme i en situation hvor ydelsen på tappen styrtdykker hvis du går fra 3 til 4 bars ladetryk, alene fordi turboladeren fræser flere meter ud af sit effektivitetsdiagram.
Så hvis ladelufttemperaturen er 100grader, v. 3bar, så taber du hk i spandvis hvis du skruer op til 4bar, plus motoren bliver måske en faktor 3 hårdere belastet rent termisk. Her kommer knækkede turboaksler,tabte ventiler,smeltede stempler og andet sjovt ind i billedet.

Indsugningsmanifolds, og udstødningsmanifolds. Fuck mand, mange traktortrækkere snorksover i timen her. Man tror nogle gange de har fået fodermester Karlsen ude fra ballelars´s til at svejse en manifold sammen af noget gammelt inventar fra JYDEN BUR.

Holdningen er stadigt: Der skal sateme bare en turbo på der er stor nok, så skal det sgu nok komme igennem. Well, WAKE UP. Det gør det IKKE.

Dem der vinder i traktortræk er dem der har pudset detaljerne færdig. Dvs indsugning er lange indsugningsrør med store tragte i en stort plenumkammer, konstrueret så luften fordeler sig pænt, og udstødningsmanifolds der passer til topstykket, har nogenlunde lige lange rør og er samlet ordentligt før turboen. 200+ timer til sådan en manifold er ikke urealistisk meget. Kig på Valmet teamet,og se nogle at tricksne. De har ikke haft en svinestaldbestyrer til at mokke noget staldinventar sammen, en kold aften i det mørke nordjylland med hans meget berømte våde 46.16 og æggesvejseren.

Som du selv er inde på, så er det FLOWET der er interessant. Og målt i vægt sgu. Ikke volumen.

Og jo, jeg mener netop at forummet trænger til nogle flere rigtigt hardcore tunere, som feks (visse)traktortrækkere.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 dec 2005, 22:53 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 16 okt 2004, 22:51
Indlæg: 475
Geografisk sted: Vendsyssel
HenrikGM skrev:
Ser du fidusen?



Ja, jeg ser fidusen...

Og med hensyn til de store turbo'er "der nok skal få det igennem", så må jeg sige at det har lært mig meget at følge med her på powerpage og specielt dine (HenrikGM) sidste par indlæg har givet mig noget at tænke over (og grine af...). Og hvad angår udst. manifold, noget at føle mig truffet over.. Godtnok er mit manifold ikke svejset sammen af gammelt staldinventar ( :lol: ) med en pindsvejser, men den er nu heller ikke specielt optimal. Men pyt, jeg har lært noget af det, og så er det egentlig lige meget at de timer der er gået i den, er mere eller mindre spildt...

Jeg i øvrigt flere gange anbefalet siden her inde i forummet på fullpull.dk, men jeg har ikke set mange finde herind.

_________________
Ole Bundgaard

http://www.youtube.com/watch?v=Ncq9stPGb2E


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 48 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team