Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 mar 2025, 20:14

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 05 jul 2004, 19:55 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
bare fordi de er der, er det ikke sikkert du har nogen gavn ud af at bruge dem! ang. ideen med campingvognen og modvind ku ellers godt gå hen og blive rigtig sjov med måske 800 hk! MVH. søren


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 jul 2004, 20:37 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Schmedegaard skrev:
Det er også rigtigt, nu hvor jeg tænker mig om...
Har bare ikke brugt data-log, så den er jeg ikke lige med på!!!

Men så ændre/justere i efter data-log efterfølgene???

Det må jeg ha sat mig noget mere ind i..
Der er også log software til AEM, men har som sagt ikke rigtig brugt det!

Hvor meget skal der justeres i MS??
For der er rimelig mange parametre i AEM Boksen!!!
www.aempower.com


Vi tuller bare rundt og ser hvordan AFR skaber sig, og om bilen har nogle uønskede nykker, og justerer undervejs. Når vi så mener vi har noget der funker rimeligt, så laver vi et acc. run med feks 0.8bar abstryk i manifolden, og logger på det. Ser det flot ud i logget, så rykker vi en tand op og prøver igen. Når vi så har nået 2,8 bar abs tryk plejer vi at holde ;-)

Vi holder selvf. omgående hvis logget ikke ser godt ud.

Det er skisme meget der kan justeres i MS. Vi slår somregel en del af værdierne fra indtil det hele kører godt, og så kan man pusle lidt med acc tilskud og open/closed loop og koldstartsparametrene til det bliver rigtigt godt.

Ofte skal man ikke pille ved ret meget, som Iqs også siger.
Ja, 800hk ku da være sjovt med campingvogn. Gode mellemacc. med den effekt ;-)

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 jul 2004, 21:23 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
At kunne læse en datalog, samtidig med at man har en følelse for hvordan bilen kører, er en enorm fordel.

jeg har mappen min ind alene på vejen, kun med hjælp af logs og følelse.

Alt kan justeres i MS, hvis man har forstand på proggramerings koden.
Ellers er det meget enkelt, men kan styre en hver forbrændings motor med elektronisk sprøjt, næsten 8)
Udviklingen af softvaren går hen i mod flere ekstra funktioner, og justerings muligheder, uden at det går ud over den simple opsætning.

MVH

morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 jul 2004, 22:34 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jul 2004, 12:16
Indlæg: 53
Geografisk sted: Vallensbæk strand
Grunden til at jeg spørger, er at jeg er ved at fin justere den AEM box, som for øvrigt sidder i en supra 94 som jeg har monteret enkelt turbo (GreedyT78) i stedet for TT .
Ekstra benzin pumpe, 720cc dyser ,ny dysebro, spec in-manifold, racing-kat, tændingsforstærker, og mange flere ting.
Og jeg har også monteret en UEGO WB lampdaa sonde med Ur, så jeg kan se AFR.

Men hvad gør i med MS´en? har i en calibrering i starter med eller hvordan sker det???
Jeg har på fornemelsen ud fra hvad i siger, at MS måske er lidt mere tilgængelig og nem at bruge, end den sk.... AEM boks Og jeg har kun hørt om én i danmark der ved noget om den, og han er selv igang med at tune...

Så hvis i har nogle fif jeg måske kan bruge til min boks
Hvad skal feks AFR´en være når der er trykladning på??
Jeg ved den skal ligge på 14,7 ved normal suge motor, men med tryk har jeg så småt læst mig til at den skal ligge omkring 13,5 ka det passe??

_________________
Seat Altea XL 1.8 TFSI, hvid, org xenon, sænket 50mm (h&r)

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=319557


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 jul 2004, 23:09 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Ja, i MS er der en std opsætning, som 99% af alle biler kan starte op på, og i visse tilfælde endda køre ganske fint, taget i betragtning det er default opsætning. Har endnu ikke været ude for nogen der ikke kunne starte motoren på default opsætning, omend ikke alle kører ligegodt.

Default opsætning kommer iøvrigt fra en 350" vette, men en 1,8liters kadett m. turbo kører ret ok med samme opsætning som udgangspunkt.

Bemærk om din lambdasonde har en decideret controller indbygget. Ellers er den både temperatur, hastigheds, og trykafhængig. Brug den med omtanke hvis dit instrument IKKE indeholder en WB controller.



Dette er snippet ud af en tekst der kommer på vores hjemmeside om kort tid:

Blandingsforhold.

Det er tit et problem for hjemmetunere at vide hvad de skal justere blandingsforholdet ind efter, og i faglitteraturen findes en del forskellige oplysninger. Dette er renskrevne noter jeg har lavet igennem nogen tid. Bemærk: AFR forholdet kan IKKE måles med en alm. NB lambdasonde. Oplysningerne her skal bruges med behørig opmærksomhed på den enkelte motor.

AFR forhold: Kommentar:

6.0 Meget fed. På grænsen til hvad der kan brænde I en varm motor.
9.0 Tyk sort røg, motoren føles doven, det fede blandingsforhold stjæler meget effekt.
11.5 Bedst moment ved WOT. Stadigt til den fede side.
12.2 Bedst effekt ved WOT. Normalt et sikkert blandingsforhold.
13.3 Bedste moment på den magre side.
14.7 Støkiometrisk blandingsforhold, svarer til kemisk ideel forbrænding.
15.5 Cruise på den magre side.
16.5 Bedste økonomi.
18.0 Grænsen for hvor magert en karburatormotor kan gå.
22+ Grænsen for hvor magert en EFI motor kan komme.


Yderligere bemærkninger:

Ved meget lave temperaturer, ofte lavere end nul kan motoren kræve AFR forhold ned til 4:1, og i selve starten helt ned til 1,5:1.

Hvis motoren har en meget vild knastaksel kan det blive nødvendigt med meget fedt AFR forhold i tomgang. Ofte helt ned til 11,5:1. Disse motorer skal magres ud når de får lidt flere omdrejninger og belastes lidt. Ofte er 12,5-13,0:1 ikke helt ved siden af. I takt med at omdrejningstallet stiger og motoren kommer lidt mere ”on-cam” kan man ofte komme væsentligt over 14,7:1 og dermed opnå en rimelig økonomi.

Meget ”tamme” knastaksler kan ofte køre tæt på støkiometrisk i tomgang, og har samtidigt pæne emissionstal. I takt med at omdrejningstallet stiger kører disse ofte godt på 14,0-15,0:1

Sejtræk og ~50% spjældvinkel kræver ofte lidt federe AFR forhold.

Bedste kørbarhed opnås omkring 13.0-14,5, afhængigt at belastning og omdrejningstal.

Under WOT ligger max effekt i området 11,5-13,3:1, hvor et godt udgangspunkt er 12,0:1 for trykladede motorer, og 12,5:1 for sugemotorer.

Køling ved hjælp af mere brændstof bliver som regel ineffektivt ved AFR forhold federe end 11,2:1


WOT: WideOpenThrottle (Fuldgas)
AFR: AirFuelRatio (blandingsforholdet i kg luft/kg brændstof).

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 jul 2004, 10:28 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jul 2004, 12:16
Indlæg: 53
Geografisk sted: Vallensbæk strand
Tak for den lille note om AFR

Lampda sonden er m controler(5 ledninger), og har faktisk også en signal-ledning til boksen, som man skulle kunne bruge til Automapping så den selv ændre blanding!, men det sku værre bedre at sætte fuel mappen op selv med faste tal.!

Og med controller "indbygget" mener du den "laser calibrering" der er i lampdasonden???

_________________
Seat Altea XL 1.8 TFSI, hvid, org xenon, sænket 50mm (h&r)

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=319557


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 jul 2004, 00:34 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Schmedegaard skrev:
Tak for den lille note om AFR

Lampda sonden er m controler(5 ledninger), og har faktisk også en signal-ledning til boksen, som man skulle kunne bruge til Automapping så den selv ændre blanding!, men det sku værre bedre at sætte fuel mappen op selv med faste tal.!

Og med controller "indbygget" mener du den "laser calibrering" der er i lampdasonden???



En WB controller fylder i hardware ca. det samme som et motorstyringssystem. Den regulerer sensorens temperatur, og kan holde elementet 100% konstant trods omgivelserne varierer med flere hundrede grader på splitsekunder, derfor den megen elektronik.
Der findes en prototype WB controller som DIY, og den fylder ca. det samme som et Megasquirt printkort.

Jeg har endnu ikke hørt om nogen motorstyring med denne feature indbygget. Det fleste bruger blot sensoren, og sætter spænding på varmen, og "så er det godt nok". Det virker også, blot er målingen IKKE absolut, men relativ iforhold til de givne forhold. AFR 12,0 er altså ikke AFR 12,0 på andet end den pågældene motor, og kan reelt være temmeligt mange % ved siden af. Derfor skal man ikke vedtage at en måling der siger 12,0 uden en god controller er 100% sikker. Den kan være 13,0 reelt. Det er dog stadigt mange gange mere pålideligt end en alm NB sensor.

Det er fint, blot man husker der _kan_ være en afvigelse.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 jul 2004, 21:16 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jul 2004, 12:16
Indlæg: 53
Geografisk sted: Vallensbæk strand
Har er et udsnit af beskrivelsen af den Jeg har sat i supra´en:
Key Features:


Bosch sensor included!

24 Color-coded LED display lights provide immediate reference to engine’s air/fuel ratio (AFR) or Lambda

Integrated three-digit display reveals AFR or Lambda in real time

User-programmable 0-5v analog output included for use with data loggers and ANY engine management system

Ideal AFR monitoring tool for carbureted applications and engine dynamometers

Does not oscillate AFR like narrow band sensors

Serial data stream included for output of AFR (RS 232)

Accurate to 0.1 AFR

Det sidste burde jo så være svaret, men det kan selvfølgelig også være salgstrick.
Men som du siger så skal man også bare være opmærksom på dét!!!

Tusinde tak for al den brugbare info.

Fedt forum

_________________
Seat Altea XL 1.8 TFSI, hvid, org xenon, sænket 50mm (h&r)

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=319557


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team