Schmedegaard skrev:
Tak for den lille note om AFR
Lampda sonden er m controler(5 ledninger), og har faktisk også en signal-ledning til boksen, som man skulle kunne bruge til Automapping så den selv ændre blanding!, men det sku værre bedre at sætte fuel mappen op selv med faste tal.!
Og med controller "indbygget" mener du den "laser calibrering" der er i lampdasonden???
En WB controller fylder i hardware ca. det samme som et motorstyringssystem. Den regulerer sensorens temperatur, og kan holde elementet 100% konstant trods omgivelserne varierer med flere hundrede grader på splitsekunder, derfor den megen elektronik.
Der findes en prototype WB controller som DIY, og den fylder ca. det samme som et Megasquirt printkort.
Jeg har endnu ikke hørt om nogen motorstyring med denne feature indbygget. Det fleste bruger blot sensoren, og sætter spænding på varmen, og "så er det godt nok". Det virker også, blot er målingen IKKE absolut, men relativ iforhold til de givne forhold. AFR 12,0 er altså ikke AFR 12,0 på andet end den pågældene motor, og kan reelt være temmeligt mange % ved siden af. Derfor skal man ikke vedtage at en måling der siger 12,0 uden en god controller er 100% sikker. Den kan være 13,0 reelt. Det er dog stadigt mange gange mere pålideligt end en alm NB sensor.
Det er fint, blot man husker der _kan_ være en afvigelse.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!