Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 17:42

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 04 sep 2003, 19:56 
Hej har også overvejet at sætte oliekøler på min alfa hvad er den største gevinst ved dette, udover at olien bliver kølet altså? Mener så kan den vel holde temp. og olie tryk hele vejen til og fra kbh? bor i nyk.f. Mvh Henrik Dirksen


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 04 sep 2003, 20:07 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
olien i en motor skal KØLE, BESKYTTE OG SMØRE og der ud fra kan du se at det køler direkte på metallet i din motor og forlænger også "levetiden" på din olie det jeg mener er at den er længere tid om at få nedbrudt sine additiver som bliver ødelagt af varmen man siger hver gang en motorolie har været over varm halveres levetiden på det så du kan jo hurtigt regne ud at der er mange biler der ville have rigtigt godt af at have en sådan monteret der er dog mange firmaer der for at kunne få deres biler til at køre med længere service intervaler sætter et monstrum på som køler olien ned ved hjælp af køler vandet men det er ikke lige så effektivt som en extern olie køler :shock: :shock:

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 sep 2003, 09:50 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
man skal nu også passe på at olien ikke er for kold... oliens bedste smøreevne ligger (alt efter olie, naturligvis) mellem 80 og 120 grader... så der kan man jo hurtigt se at olien heller ikke må blive for kold. olietermometer er et must hvis man skal presse svinet, vil faktisk soge at det er DET VIGTIGSTE instrument i bilen. uden at vide olietemp er de andre instrumenter nærmest ligegyldige! :?

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 sep 2003, 15:56 
Hej der er jo netop olietemp. måler i min vogn og også olie tryks måler og kan jo derfor se at den mister en del tryk og at temp. stiger en del når jeg køre til og fra striben. Og min model findes nemlig med oliekøler så det ville jo være en rimelig nem sag at mont. Mvh Henrik Dirksen


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 05 sep 2003, 17:10 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Yugo Turbo skrev:
man skal nu også passe på at olien ikke er for kold... oliens bedste smøreevne ligger (alt efter olie, naturligvis) mellem 80 og 120 grader... så der kan man jo hurtigt se at olien heller ikke må blive for kold. olietermometer er et must hvis man skal presse svinet, vil faktisk soge at det er DET VIGTIGSTE instrument i bilen. uden at vide olietemp er de andre instrumenter nærmest ligegyldige! :?

ville heller sige at olie tryk var det viktigste men der ingen tvivl om at olie temperaturen er helt sikker også VIGTIGT at holde øje med :wink:

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 sep 2003, 23:02 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
ok, men ville aldrig sætte min bil i gear uden at lampen var slukket, så den ville jeg antage de fleste så som en naturlighed inden de overhoved kører i bilen... og når den naturligvis er i orden så er olietemp det ultimativt vigtigste du har i din bil. :wink:

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 sep 2003, 19:38 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
det eneste problem ved KUN at bruge lampen er at den slukker som regel allerede ved 0,3 bar og det er jo ingenting i disse motorer..... vi har en maserati indy 4900 fra 74. hvor der originalt (selvfølgeligt) er olie tryksmåler men når den er drift.temp. falder trykket i tomgang til omkring 0,5bar og hvis man så har turbo på er det vel ikke meget.....(tror jeg ved ikke om der er forskel på turbo/ikke turbo motorer hvad angår olie tryk)....... :shock:

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 sep 2003, 10:44 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
har naturligvis også olietryksmanometer på, men først ser jeg på lampen, så på olietykssmanometeret, så på gearstangen og lige derefter på speederen...

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 78 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team