Oliekøler
Redaktør: Moderatorer
-
Henrik Dirksen
-
mh
- Mester Medlem
- Indlæg: 2597
- Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
- Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
olien i en motor skal KØLE, BESKYTTE OG SMØRE og der ud fra kan du se at det køler direkte på metallet i din motor og forlænger også "levetiden" på din olie det jeg mener er at den er længere tid om at få nedbrudt sine additiver som bliver ødelagt af varmen man siger hver gang en motorolie har været over varm halveres levetiden på det så du kan jo hurtigt regne ud at der er mange biler der ville have rigtigt godt af at have en sådan monteret der er dog mange firmaer der for at kunne få deres biler til at køre med længere service intervaler sætter et monstrum på som køler olien ned ved hjælp af køler vandet men det er ikke lige så effektivt som en extern olie køler

Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
-
Yugo Turbo
- Mester Medlem
- Indlæg: 2515
- Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
- Geografisk sted: Veksø Sjælland
man skal nu også passe på at olien ikke er for kold... oliens bedste smøreevne ligger (alt efter olie, naturligvis) mellem 80 og 120 grader... så der kan man jo hurtigt se at olien heller ikke må blive for kold. olietermometer er et must hvis man skal presse svinet, vil faktisk soge at det er DET VIGTIGSTE instrument i bilen. uden at vide olietemp er de andre instrumenter nærmest ligegyldige! 
Brap brap brap...


-
Henrik Dirksen
-
mh
- Mester Medlem
- Indlæg: 2597
- Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
- Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Yugo Turbo skrev:man skal nu også passe på at olien ikke er for kold... oliens bedste smøreevne ligger (alt efter olie, naturligvis) mellem 80 og 120 grader... så der kan man jo hurtigt se at olien heller ikke må blive for kold. olietermometer er et must hvis man skal presse svinet, vil faktisk soge at det er DET VIGTIGSTE instrument i bilen. uden at vide olietemp er de andre instrumenter nærmest ligegyldige!
ville heller sige at olie tryk var det viktigste men der ingen tvivl om at olie temperaturen er helt sikker også VIGTIGT at holde øje med
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
-
Yugo Turbo
- Mester Medlem
- Indlæg: 2515
- Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
- Geografisk sted: Veksø Sjælland
-
mh
- Mester Medlem
- Indlæg: 2597
- Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
- Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
det eneste problem ved KUN at bruge lampen er at den slukker som regel allerede ved 0,3 bar og det er jo ingenting i disse motorer..... vi har en maserati indy 4900 fra 74. hvor der originalt (selvfølgeligt) er olie tryksmåler men når den er drift.temp. falder trykket i tomgang til omkring 0,5bar og hvis man så har turbo på er det vel ikke meget.....(tror jeg ved ikke om der er forskel på turbo/ikke turbo motorer hvad angår olie tryk)....... 
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
-
Yugo Turbo
- Mester Medlem
- Indlæg: 2515
- Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
- Geografisk sted: Veksø Sjælland