Oliekøler

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Henrik Dirksen

#11 Indlæg af Henrik Dirksen »

Hej har også overvejet at sætte oliekøler på min alfa hvad er den største gevinst ved dette, udover at olien bliver kølet altså? Mener så kan den vel holde temp. og olie tryk hele vejen til og fra kbh? bor i nyk.f. Mvh Henrik Dirksen
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#12 Indlæg af mh »

olien i en motor skal KØLE, BESKYTTE OG SMØRE og der ud fra kan du se at det køler direkte på metallet i din motor og forlænger også "levetiden" på din olie det jeg mener er at den er længere tid om at få nedbrudt sine additiver som bliver ødelagt af varmen man siger hver gang en motorolie har været over varm halveres levetiden på det så du kan jo hurtigt regne ud at der er mange biler der ville have rigtigt godt af at have en sådan monteret der er dog mange firmaer der for at kunne få deres biler til at køre med længere service intervaler sætter et monstrum på som køler olien ned ved hjælp af køler vandet men det er ikke lige så effektivt som en extern olie køler :shock: :shock:
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#13 Indlæg af Yugo Turbo »

man skal nu også passe på at olien ikke er for kold... oliens bedste smøreevne ligger (alt efter olie, naturligvis) mellem 80 og 120 grader... så der kan man jo hurtigt se at olien heller ikke må blive for kold. olietermometer er et must hvis man skal presse svinet, vil faktisk soge at det er DET VIGTIGSTE instrument i bilen. uden at vide olietemp er de andre instrumenter nærmest ligegyldige! :?
Brap brap brap...
Billede
Henrik Dirksen

#14 Indlæg af Henrik Dirksen »

Hej der er jo netop olietemp. måler i min vogn og også olie tryks måler og kan jo derfor se at den mister en del tryk og at temp. stiger en del når jeg køre til og fra striben. Og min model findes nemlig med oliekøler så det ville jo være en rimelig nem sag at mont. Mvh Henrik Dirksen
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#15 Indlæg af mh »

Yugo Turbo skrev:man skal nu også passe på at olien ikke er for kold... oliens bedste smøreevne ligger (alt efter olie, naturligvis) mellem 80 og 120 grader... så der kan man jo hurtigt se at olien heller ikke må blive for kold. olietermometer er et must hvis man skal presse svinet, vil faktisk soge at det er DET VIGTIGSTE instrument i bilen. uden at vide olietemp er de andre instrumenter nærmest ligegyldige! :?

ville heller sige at olie tryk var det viktigste men der ingen tvivl om at olie temperaturen er helt sikker også VIGTIGT at holde øje med :wink:
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#16 Indlæg af Yugo Turbo »

ok, men ville aldrig sætte min bil i gear uden at lampen var slukket, så den ville jeg antage de fleste så som en naturlighed inden de overhoved kører i bilen... og når den naturligvis er i orden så er olietemp det ultimativt vigtigste du har i din bil. :wink:
Brap brap brap...
Billede
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#17 Indlæg af mh »

det eneste problem ved KUN at bruge lampen er at den slukker som regel allerede ved 0,3 bar og det er jo ingenting i disse motorer..... vi har en maserati indy 4900 fra 74. hvor der originalt (selvfølgeligt) er olie tryksmåler men når den er drift.temp. falder trykket i tomgang til omkring 0,5bar og hvis man så har turbo på er det vel ikke meget.....(tror jeg ved ikke om der er forskel på turbo/ikke turbo motorer hvad angår olie tryk)....... :shock:
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#18 Indlæg af Yugo Turbo »

har naturligvis også olietryksmanometer på, men først ser jeg på lampen, så på olietykssmanometeret, så på gearstangen og lige derefter på speederen...
Brap brap brap...
Billede
Besvar