Hej Henrik.
Først og fremmest tak for et svar som får min verden til at give lidt mere mening

.
HenrikGM skrev:
Så vidt jeg kan se, så er det ikke den fulde version - alt "guldet" mangler. Bare til info.
Citat:
Er dine squishhøjder opgivet statisk, eller har du omregnet dem til dynamisk?
Feks regner man med at stemplet ender 9/100mm højere oppe pr 1000 motor rpm, end man har statisk målt.
Dertil kommer at stemplet typisk vipper over i top og det bidrager også til lidt højde.
Der er ingen af de tal jeg er kommet med som er "mine" squish-højder - for jeg har ikke rigtigt beskæftiget mig med det før

. Det var bare nogle forskellige tal jeg fandt, sanity checkede mod hinanden, og så ville jeg starte med at få checket dem mod min egen motor.
Men jeg er klar over at det strækker sig, samt vipper, og jeg går derfor ud fra at det er en af grundene til at man skal køre med en vis tolerance på den statiske måling.
Skulle der i øvrigt ikke være forskel på strækket om man har stål eller alu-plejlstænger?
Jeg er dog lidt nysgerrig på den med 9/100 mm. - det er næsten 0,1 mm. - min redline er 7500 rpm - hvis jeg er lidt frisk med afrundingen, så er det 0,75 mm. - altså i retning af 35 thou. Det mere præcise resultat baseret på ovenstående er 0,67-0,68 mm.
Citat:
Det kan være så enkelt som simpel tændingsbanken pga for meget vinkel
Jeg tvivler faktisk. Jeg har kørt med 22 grader max advance i det meste af tiden siden jeg sidst renoverede, og konstaterede problemet (og vidste at jeg havde haft bankning). Da den så var på felt, og baseret på at jeg ikke umiddelbart kunne høre noget, samt hvad jeg havde researchet mig til at andre gjorde, så lagde jeg 22 i min 3900 rpm bin, 25 i min 4700 rpm bin, og 26 grader fra 5500 og opefter, og fik yderligere et par ponyer ud af den.
Før jeg planede toppen kørte jeg med standard knaster (som så ikke lukker så meget kompression ud), og har kørt med 28 stigende til 30 grader, uden problemer.
Standardmappet i fabriks-ECU'en giver 24 grader maximum med de sikkerhedsmarginer der nu bygges ind der, 95-96 oktan, etc.
Jeg ved af flere der i England deltager i forskellige baneløb i en Golf 2 Cup de har, hvor de skal bruge standard ECU. De giver dem i hvert fald 5-6 grader ekstra på den statiske basistiming - så de skulle ligge på 30-31 grader. Hvordan det lige er med deres kompression osv., fortaber sig lidt i tågerne.
Det korte af det lange: jeg synes ikke der er nok der peger mod at det KUN er for meget vinkel. Som minimum skal jeg have kontrolleret de andre ting.
Citat:
Hvis du har løse smedede stempler, så vipper de en del i top. Sæt et måleur på for at få tal på det. Sværere er det med den højde det hele har når alting strækker sig ved rpm begrænseren, men skidtet bliver længere.
Standardstempler - doctors orders. Eller rettere: reglementet. Jeg må dog gerne modificere (og kommer nok til det).
Ellers var det oplagt med f.eks. Wössner som laver nogle fine højkomprimerede stempler - men det mås jeg ikke. Det er en af grundene til planingen.
Citat:
Hvis der er ret fede blandinger og store "dråber", så laver et stempel der lige akkurat ikke kan nå toppen(nul clearance i drift) noget der minder om væskeslag på brændstofdråberne. Dette vil forårsage erosion af top og stempel, og være næsten uden soddannelse.
Sideeffekte af dette er at motoren har rest brændstof over ringlandet, for squishen virker selvsagt i alle retninger, og dermed lokalt et blandingsforhold der har alle mulige andre blandingsforhold end det der ellers er fremherskende.
Den vej rundt kan man få fremprovokeret lokal tændingsbanken, og det er formentligt det du ser vil jeg gætte på.
Det virker meget plausibelt. Ikke mindst fordi squishet i denne motor er mellem to helt parallelle flader (med forbehold for stempler der kan vippe lidt).
Jeg tænker at et squish som er svagt kileformet med åbning mod forbrændingskammeret, har mindre tendens i denne retning.
Citat:
Det eroderede areal, samt det at overfladen er så ren indikerer for mig at du har for voldsom squish. Hvad tænding har du kunnet køre med uden bankning?
Jeg er som sagt blevet ret sikker på at der var for meget - men kunne ikke lige få det kædet over til bankning - hørbar eller ej.
Om erosionen er der grundet bankning som følge af dårlig blanding, eller væskeslag er i sagens natur sværere at sige, men det er to muligheder som giver et link til for tæt squish.
Citat:
Der findes en artikkel herude et sted der beskriver det farlige område mht tændingsbanken. Som jeg husker det, så er alt mellem 1mm og 3mm dynamisk garanti for meget bankning, men går du over 3 falder tendensen igen, men ligeså gør forbrændingshastigheden, og evnen til at tage mange rpm.
Den må du lige forklare igen. Siger du at gabet - dynamish regnet - ikke må være under 3 mm.?
Det virker umiddelbart af meget. Hvis vi for sjov skyld lader stå til troen at "ingen" har set under 50 thou/1,5 mm. statisk på fabriksbiler, og en del tunerfolk der anbefaler 30-40 thou/0,5-1 mm. statisk, så kommer vi, med en 6000 rpm redline og din tommelfingerregel om stræk, ned på noget i retning af 1 mm. og opefter dynamisk på en fabriksmotor, og 0 til 0,5 mm. på en tunet motor.
Udover at jeg får tynd mave over at tænke på 0 mm. squish dynamisk, så er det langt fra de 1-3 mm. du skriver.
Kan der kauseres ekstra over de tal?
Jeg skal nok få målt mit nuværende squish - så kan vi tage den videre derfra.