Mads B (dk) skrev:
..squat = røven sætter sig....
Det har jeg egenligt forstået som er no-no til dragracing, da det der reelt sker er at bilen lyfter baghjulene op fra asfalten. Nærmest alle de der bid forbedrende dimser du kan se folk køre race med på de gamle bladfjedre v8'ere gør det præcist modsatte. På nogle af dem er det så voldsomt sat op at baghjulene tydeligt stamper i jorden og bilen giver et lille hop lige når der sættes igen. Det er så nødvendigvis ikke altid en fordel.
Derimod er alle tricks der kan få fronten opad (hurtigst og højst muligt) godt for bidet da det øger vægt forflytningen bagud under acceleration.
Den med svinghjulet er det ikke i mange tilfælde "ligegyldig" i praksis? Der hvor det giver noget mærkbart er i de gear hvor folk i forvejen har flere hk end de har bid til. Engang i fortiden var der en amerikansk dragrace klasse hvor de havde bid nok, men kørte med "små" motorer og manuelt gear. Der gik de den modsatte vej og monterede større svinghjul og gav så motoren en million omdr på startlinien, med det resultat at bilerne nærmest blev kastet afsted når koblingen blev sluppet.
Jeg har tidligere lavet en tråd om en bil hvor de har gjort et fantastisk arbejde (synes mange) med "usynligt" at få greb på trods af dårlige dæk, men det kunne jeg godt fornemme ikke havde den store interesse herinde. Her var der ellers arbejdet med vægtfordeling/placering i vildskab.