Corner vægte ?
Redaktør: Moderatorer
- bp.gass
- Medlem
- Indlæg: 137
- Tilmeldt: 19 feb 2007, 14:56
Det lyder da spændende og vægtfordelingen ser jo ikke helt skæv ud. Vægten på 1339 er dog en del mere end jeg regnede med selvom det er med fører og fuld tank.
Jeg glæder mig til at jeg får min egen S13 færdig, fuld strippet og med bur. Jeg havde håbet på ca 1000-1100 kg.
Jeg glæder mig til at jeg får min egen S13 færdig, fuld strippet og med bur. Jeg havde håbet på ca 1000-1100 kg.
Hvis ting skal gøres rigtigt, så gør det selv...
-
dykkerdahl
- Senior Medlem
- Indlæg: 369
- Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
- Geografisk sted: Kbh
- Kontakt:
Den forreste metal kofanger der vejer 15Kg bliver skiftet ud med noget alu. og så bliver batteriet flyttet ud i højre side af bagagerummet. det skulle så give en forbedring af vægt fordelingen fra:
53.4/46.6 til 51.7/48.3
Og nu sidder batteriet og kofangeren jo ikke over hjulet (brækstang princippet) så det skulle ikke undre mig hvis vægten kommer tæt på 51/49.
Det sammen med en lige fordeling af vægten og løs krængningsstabilisator på baghjulene skulle gerne hjælpe med få et hurtiger afsæt.....
Hk. er ikke mit problemet lige nu, men greb er åbenbart en mangel varer på sådan en halvtung 200sx s13.
Jeg savner faktisk en PF. tråd om hvordan man bedst sætter sin bil op til 402 m
Her tænker jeg på valg af dæk, undervogn og vægtfordeling mm.
Ex. er jeg lidt usikker på hvad dæktryk der er bedst ?
http://www.importtuner.com/tech/impp_09 ... index.html
Og er det bedre med et lettet svinghjul til 402 igen igen?
http://www.importtuner.com/tech/impp_10 ... to_04.html
53.4/46.6 til 51.7/48.3
Og nu sidder batteriet og kofangeren jo ikke over hjulet (brækstang princippet) så det skulle ikke undre mig hvis vægten kommer tæt på 51/49.
Det sammen med en lige fordeling af vægten og løs krængningsstabilisator på baghjulene skulle gerne hjælpe med få et hurtiger afsæt.....
Hk. er ikke mit problemet lige nu, men greb er åbenbart en mangel varer på sådan en halvtung 200sx s13.
Jeg savner faktisk en PF. tråd om hvordan man bedst sætter sin bil op til 402 m
Her tænker jeg på valg af dæk, undervogn og vægtfordeling mm.
Ex. er jeg lidt usikker på hvad dæktryk der er bedst ?
http://www.importtuner.com/tech/impp_09 ... index.html
Og er det bedre med et lettet svinghjul til 402 igen igen?
http://www.importtuner.com/tech/impp_10 ... to_04.html
Nissan 200sx
-
Runesm
- Mester Medlem
- Indlæg: 1664
- Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06
dykkerdahl skrev:Og er det bedre med et lettet svinghjul til 402 igen igen?
http://www.importtuner.com/tech/impp_10 ... to_04.html
Jep - svinghjulet er også en masse der skal accelereres for motoren.
The effective "virtual" weight losses are:
GEAR M3 and 3-series "virtual"
weight lost: M5/Z8/540i "virtual"
weight lost:
1st gear 346.5 lbs. 394.4 lbs.
2nd gear 133.15 lbs. 151.7 lbs.
3rd gear 68.9 lbs. 75.4 lbs.
4th gear 46.18 lbs. 48.5 lbs.
5th gear 36.15 lbs. 37.6 lbs.
6th gear 30.04 lbs. 31.0 lbs.
A general rule of thumb for weight loss equivalence to "gained" power is approximately 10lbs/hp. That is for every 10lbs lost, the car gains the effective performance increase of 1hp.
With that in mind, the effective performance increase expressed in gained power can be expected to be the same as the "virtual" weight lost due to the flywheel in each gear divided by 10:
GEAR M3 and 3-series "virtual"
performance gain: M5/Z8/540i "virtual"
performance gain:
1st gear 34.6 hp 39.4 hp
2nd gear 13.3 hp 15.2 hp
3rd gear 6.9 hp 7.5 hp
4th gear 4.6 hp 4.9 hp
5th gear 3.6 hp 3.8 hp
6th gear 3 hp. 3.1 hp
This gear-dependent gain is also another reason why a typical 4th-gear dyno pull may not show a significant difference - the calculations show that little more than 4hp would be detected, yet a 4th-gear dyno run shows nothing of real-world acceleration through the gears. Improvements in rev-matching and upgraded clutch clamping power remain regardless of gear.
Due to the nature of the "virtual" weight loss, typical 4th-gear dyno runs may show miniscule differences. Real-world acceleration runs will show improvement equivalent to the "virtual" weight loss.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
-
Mads B (dk)
- Mester Medlem
- Indlæg: 1402
- Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
- Geografisk sted: Fredericia
- Kontakt:
-
Mads B (dk)
- Mester Medlem
- Indlæg: 1402
- Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
- Geografisk sted: Fredericia
- Kontakt:
-
Westmus
- Mester Medlem
- Indlæg: 671
- Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
- Geografisk sted: Holstebro
Mads B (dk) skrev:..squat = røven sætter sig....
Det har jeg egenligt forstået som er no-no til dragracing, da det der reelt sker er at bilen lyfter baghjulene op fra asfalten. Nærmest alle de der bid forbedrende dimser du kan se folk køre race med på de gamle bladfjedre v8'ere gør det præcist modsatte. På nogle af dem er det så voldsomt sat op at baghjulene tydeligt stamper i jorden og bilen giver et lille hop lige når der sættes igen. Det er så nødvendigvis ikke altid en fordel.
Derimod er alle tricks der kan få fronten opad (hurtigst og højst muligt) godt for bidet da det øger vægt forflytningen bagud under acceleration.
Den med svinghjulet er det ikke i mange tilfælde "ligegyldig" i praksis? Der hvor det giver noget mærkbart er i de gear hvor folk i forvejen har flere hk end de har bid til. Engang i fortiden var der en amerikansk dragrace klasse hvor de havde bid nok, men kørte med "små" motorer og manuelt gear. Der gik de den modsatte vej og monterede større svinghjul og gav så motoren en million omdr på startlinien, med det resultat at bilerne nærmest blev kastet afsted når koblingen blev sluppet.
Jeg har tidligere lavet en tråd om en bil hvor de har gjort et fantastisk arbejde (synes mange) med "usynligt" at få greb på trods af dårlige dæk, men det kunne jeg godt fornemme ikke havde den store interesse herinde. Her var der ellers arbejdet med vægtfordeling/placering i vildskab.
-
Westmus
- Mester Medlem
- Indlæg: 671
- Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
- Geografisk sted: Holstebro
Westmus skrev: På nogle af dem er det så voldsomt sat op at baghjulene tydeligt stamper i jorden.....
Bare lige hvis nogen vil se det i praksis, så hold øje med baghjulet lige når ham her får grønt lys:
www.youtube.com/watch?v=vgGM_h1lygQ
-
dykkerdahl
- Senior Medlem
- Indlæg: 369
- Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
- Geografisk sted: Kbh
- Kontakt:
Mads B (dk) skrev:pineable rings for at vippe bagbroen for at få mere squat..... s14 bagbro for at få endnu mere squat
Hvorfor skulle en s14 give mere squat....
Har du undersøgt hvad du kan få af lovlige "drag dæk"
http://www.google.com/images?hl=da&rls= ... 45&bih=570
http://www.youtube.com/watch?v=vgGM_h1lygQ
Jeg tror at denne vogn får vejgreb fordi den har gode dæk og ikke på grund af rigtig affjedring.
Man læser mange steder på nettet at for at få den bedste "weight transfur" til baghjulene så er en standart (eller bløder) uafhængig affjedring den bedste for at få det bedste greb.
Er er et eksempel med "slow motion" billeder
http://www.youtube.com/watch?v=iaDIFI5Hwxg
Her må være flere der ligger inde med viden og erfaringer som de vil dele.
Fwd, Awd og Rwd alt er velkommen......
Nissan 200sx
