Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 21:49

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 11 mar 2007, 14:27 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
JakobM skrev:
Kigger vi kun på køling/ydelsen, vil luft-luft intercooleren stadig køle bedre under reglen "alt andet lige". Om du sætter små trykrør til den ene eller anden ændrer ikke på forskellen.

Der kan ikke generaliseres og siges en vandintercooler ikke fylder meget eller er meget tilfreds med 2' rør. Der gælder samme størrelsforhold som andre steder. Nogle vandintercoolere er dimensioneret til 200hk/2' rør andre 1500 hk/4' rør og kan fylde passagersiden i kabinen. Vandets køleegenskaber tillader lidt mindre overfladeareal, men de kan stadig blive store :wink:


Nu mente jeg at selve vandet var meget tilfreds med 2" rør. En kammerat køler 220 hk med 1.25" vandslange og en lille vandkøler ude i fronten. Plads mæssigt har det givet meget plads ude foran, Og lidt mindre plads i motorrummet. Det er en stor fordel for ham, da han ikke skal skære i vange osv.

Problemet ved luft-luft er at det fylder som satan selv ude foran, i forhold til en vandIC's system. Og hvis et vandIC system bliver lavet godt, så tror jeg sku ikke du kan mærke forskel i en gadebil.

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 mar 2007, 15:09 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
klyfax skrev:
Nu mente jeg at selve vandet var meget tilfreds med 2" rør. En kammerat køler 220 hk med 1.25" vandslange og en lille vandkøler ude i fronten. Plads mæssigt har det givet meget plads ude foran, Og lidt mindre plads i motorrummet. Det er en stor fordel for ham, da han ikke skal skære i vange osv.


Ahh ok, sorry :wink: Men hvorfor bruge så store vanddiametre? 20mm - 25mm er normalt standard på de store modeller. Hvilken pumpe kører han med?

klyfax skrev:
Problemet ved luft-luft er at det fylder som satan selv ude foran, i forhold til en vandIC's system. Og hvis et vandIC system bliver lavet godt, så tror jeg sku ikke du kan mærke forskel i en gadebil.


Helt enig luft-luft fylder og kan kun placeres i fronten og en god vandIC er i praksis længe fint med alle fordelene der dertil hører. Teoritisk er luft-luft dog at foretrække i min verden, men kører selv vandIC netop pga fordelene ved placering :D

Overvejede på et tidspunkt stueforsøg med hårtørre og stegetermometer :tooth:

Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 mar 2007, 15:31 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
JakobM skrev:
Ahh ok, sorry :wink: Men hvorfor bruge så store vanddiametre? 20mm - 25mm er normalt standard på de store modeller. Hvilken pumpe kører han med?


Noget hjemmenbisket noget, pumpen er vist nok fra en ford. Og rørene var noget han lige havdet og køleren ude foran køre med den dia. meter.

JakobM skrev:
Helt enig luft-luft fylder og kan kun placeres i fronten og en god vandIC er i praksis længe fint med alle fordelene der dertil hører. Teoritisk er luft-luft dog at foretrække i min verden, men kører selv vandIC :wink: netop pga fordelene ved placering. Jeg har her haft lidt problemer med vandflowet pga tryktab i frontenheden. Det har givet højere ladeluftstemperaturer end normalt da ladeluften her har vundet temperaturen i IC'en under load (for lav vandhastighed).

Overvejede på et tidspunkt at lave stueforsøg med hårtørre og stegetermometer :tooth:


Hehe, det jo ikke bare temp. det kommer an på, men tryktab i rørene og ICen også. Og en rear motor har nok meget tryk tab hvis der skal en IC ud i hver baghjuls skærm. Så her er vandkøling jo klart at fortrække, og tror aldrig luft-luft bliver holdbart, uanset hvordan man gør det på fkes en MR2'er.

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 mar 2007, 15:37 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Wankel skrev:
Vil en intercooler som er placeret ovenpå motoren ikke heatsoake som en gal, jeg mener at det jo er det sted i motorrummet som er varmest(med mindre du placerer den ved siden af udstødningen:) )


Jow, men når du køre og har scoop i, så køler luften jo, og det lave tryk fald der er opvejer jo tabet i temp. Du henter stadige mest i effekt i tryk og mindst i køling af luften. Og rørene i motor rummet bliver jo påvirket af varmen i en eller anden grad, dog nok ikke så voldsomt.

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 mar 2007, 16:01 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
klyfax skrev:

Hehe, det jo ikke bare temp. det kommer an på, men tryktab i rørene og ICen også. Og en rear motor har nok meget tryk tab hvis der skal en IC ud i hver baghjuls skærm. Så her er vandkøling jo klart at fortrække, og tror aldrig luft-luft bliver holdbart, uanset hvordan man gør det på fkes en MR2'er.


Mjaa, men det skal der regnes på. Afhænger jo af hvor mange bøjninger vi kan spare og hvor meget højere ladelufttemperaturen bliver.

(Og vi har jo stadig ikke strømforbruget med i regnestykket....ikke at det behøver at betyde det store med mindre man kører parkspringvandspumpe med 2' udgang :wink:)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 mar 2007, 17:30 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Egentlig er det en underordnet diskussion at diskuterer hvordan standart biler har placeret deres ic. eller om den er vandkølet eller ej.

Denne beslutning styres ikke af fabrikkens motor afdeling.
Men af deres økonomi afdeling.

Og det kompromis de ender med er ikke det optimale udfra et effektmæssigt synspunkt.
Men mere hvor billigt kan vi lave det, og stadig beholde en del effekt.

Her er et par eksempler.
Lotus vandkølet Ic på eliten og Omegaen.
Toyota mr 2 oven på gearkassen
Subaru oven på motoren, og nogle er vandkølede
Volvo bag a/c condensoren
Saab bag v. forlygte
Vw ude i inderskærmen under forlygterne.

Alle disse finurlige løsninger, og placeringer er blevet bestemt af økonomi afdelingen. I samarbejde med designafdelingen, og så er det op til motorafdelingen at få det optimale ud af de retningsliner der er blevet pålagt dem.

Center motor luftkølet IC se på en Ford rs 200 op på taget med pisset.
Eller en ur quattro gr B om med køleren til motoren i bagagerummet.
Og Ic. ud i fronten.

Vandkøling af en Ic har nogle problemer der ikke opvejes af fordelene ved en luftkølet Ic.
Det er en tungere løsning.
det er en dyrere løsning
Der er flere muligheder for fejl.
Pumpe bryder sammen eller systemet springer læk.


MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 mar 2007, 18:13 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Morten VJ skrev:
Egentlig er det en underordnet diskussion at diskuterer hvordan standart biler har placeret deres ic. eller om den er vandkølet eller ej.

Denne beslutning styres ikke af fabrikkens motor afdeling.
Men af deres økonomi afdeling.


Enig - at OEM opsætninger har det ene eller andet betyder ikke det er optimalt.

Morten VJ skrev:
Vandkøling af en Ic har nogle problemer der ikke opvejes af fordelene ved en luftkølet Ic.
Det er en tungere løsning.
det er en dyrere løsning
Der er flere muligheder for fejl.
Pumpe bryder sammen eller systemet springer læk.


Hertil kommer selve kølingen. Men snakker vi drag så er vandintercooleren og ice-resservoir den eneste vej :wink:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 mar 2007, 18:47 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Hmm uden at være sikker på det jeg nu skriver.

Men køre subaru ikke også med topmonteret IC i WRC? Hvis ja, er der vel noget om at det er en meget god løsning...

Men ja Morten du har ret...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 mar 2007, 18:59 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
oven på motoren har en anden fordel i rally.... beskyttet mod stenslag og mindre på/af kørsler! MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 mar 2007, 19:19 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
lqs skrev:
oven på motoren har en anden fordel i rally.... beskyttet mod stenslag og mindre på/af kørsler! MVH søren


Hey den havde jeg sku da ikke lige tænkt på...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 62 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team