Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 01:46

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 30 jul 2006, 14:51 
Offline

Tilmeldt: 01 jun 2006, 18:41
Indlæg: 8
Takker for svarene!....

Jakob hvordan gik det med din bil og syn? Var der ikke noget med du skulle til syn nu her?

Nu snakker i om dokumentation på udskiftning af intercooler? Hvilken form for dokumentation snakker vi om her?

/Kasper


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 jul 2006, 15:19 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
r_uldal skrev:
Havneren<<<<

Det kræver jo så bare at udskift af IC er en konstruktiv ændring hvilket det så absolut ikke er uanset om bilen er født med IC eller ej. I ordets forstand skal du ændre en konstruktion på bilen for at du laver en konstruktionsænding.

At skifte en standard ic til en anden frontmonteret er ikke en konstruktiv ændring det er jeg 100% sikker på. Men hvis der skal 100% klarhed over det kan man jo lige ringe til færdelsstyrelsen da det er dem der laver synsreglerne og spørge dem ad.


Nu har jeg ikke læst hele resten af tråden - Det begyndte jo allerede at gå galt her syntes jeg.

En anden type/model/størrelse/polleret ÍC er ABSOLUT en konstruktiv ændring. Hvad får dig til at tro at det ikke er det? Det er endda en ændring der kan hæve ydelsen på bilen!!! Et fint åbent KN filter f.eks. er OGSÅ en konstruktiv ændring.

Jeg har været i rigelig kontakt med færdselsstyrelsen - Men ring gerne til dem.

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 jul 2006, 15:22 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
JakobM skrev:
Jeg har på skrift fra T&S at montering af intercooler, turbo, turbomanifold, ny motorstyring, oliekøler på min N/A pug ikke er en konstruktiv ændring. Hvis en synsman spørger efter dokumentation for forøget forurening, støj, vægt eller lavere stabilitet (hvilke er de ting tüv eller importøren godkender) på en ny intercooler på en bil som har IC standard, ville jeg køre 500m længere ned af gaden og syne den der.


Her syntes jeg så det går galt igen???

Det du har på skrift er, at nævnte ændringer ikke anses for, at udløse et identitetsskift på bilen som du i givet fald ellers skulle have betalt afgift af. Dette har absolut INTET med færdselsstyrelsens deteilforskrifter for køretøjer at gøre.

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 jul 2006, 15:35 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
- attraction - skrev:
Takker for svarene!....

Jakob hvordan gik det med din bil og syn? Var der ikke noget med du skulle til syn nu her?

Nu snakker i om dokumentation på udskiftning af intercooler? Hvilken form for dokumentation snakker vi om her?

/Kasper


Den dokumentatio de KAN vælge at forlange er typisk følgende:

-Emmisionstest. Blandt andet afhængig af bilens årgang. Det handler om at bilen ikke må forurene mere end den måtte ved dens første registreringsdato.

-Effekt måling. I princippet kan de ønske at vide, hvor meget mere effekt bilen laver. Hvis effekt forøgelsen er over 20% (Det er den selvfølgelig ikke), så vil du blive bedt om at dokumentere bilens egnethed for effekt forøgelsen.

-Støj. Der er nogle forskellige typer teste. Nogle af dem kan de lave i synshallen og andre skal du selv sørge for. Lige på dette område mangler jeg noget erfaring og læsniing til jeg ville kunne uddybe det mere for dig. På mig virker de støj regler og målinger nemlig lidt forvirrende. Det er beskrevet på www.fstyr.dk, men hvornår, hvilken type måling er nok syntes jeg er utydeligt.

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 jul 2006, 17:45 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Havneren skrev:
JakobM skrev:
Jeg har på skrift fra T&S at montering af intercooler, turbo, turbomanifold, ny motorstyring, oliekøler på min N/A pug ikke er en konstruktiv ændring. Hvis en synsman spørger efter dokumentation for forøget forurening, støj, vægt eller lavere stabilitet (hvilke er de ting tüv eller importøren godkender) på en ny intercooler på en bil som har IC standard, ville jeg køre 500m længere ned af gaden og syne den der.


Her syntes jeg så det går galt igen???

Det du har på skrift er, at nævnte ændringer ikke anses for, at udløse et identitetsskift på bilen som du i givet fald ellers skulle have betalt afgift af. Dette har absolut INTET med færdselsstyrelsens deteilforskrifter for køretøjer at gøre.

V/h Chr


Jeg er helt enig. Men i teksten skriver jeg jo også at der er 2 ting som der skal være styr på. Dette er den ene. Og de har intet med hinanden at gøre, men absolut lige vigtige.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 jul 2006, 17:48 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
JakobM skrev:
Havneren skrev:
JakobM skrev:
Jeg har på skrift fra T&S at montering af intercooler, turbo, turbomanifold, ny motorstyring, oliekøler på min N/A pug ikke er en konstruktiv ændring. Hvis en synsman spørger efter dokumentation for forøget forurening, støj, vægt eller lavere stabilitet (hvilke er de ting tüv eller importøren godkender) på en ny intercooler på en bil som har IC standard, ville jeg køre 500m længere ned af gaden og syne den der.


Her syntes jeg så det går galt igen???

Det du har på skrift er, at nævnte ændringer ikke anses for, at udløse et identitetsskift på bilen som du i givet fald ellers skulle have betalt afgift af. Dette har absolut INTET med færdselsstyrelsens deteilforskrifter for køretøjer at gøre.

V/h Chr


Jeg er helt enig. Men i teksten skriver jeg jo også at der er 2 ting som der skal være styr på. Dette er den ene. Og de har intet med hinanden at gøre, men absolut lige vigtige.


Nå ok... Det kan være jeg har misforstået det du skrev så.

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 jul 2006, 19:29 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
JakobM skrev:
Jeg har på skrift fra T&S at montering af intercooler, turbo, turbomanifold, ny motorstyring, oliekøler på min N/A pug ikke er en konstruktiv ændring. Hvis en synsman spørger efter dokumentation for forøget forurening, støj, vægt eller lavere stabilitet (hvilke er de ting tüv eller importøren godkender) på en ny intercooler på en bil som har IC standard, ville jeg køre 500m længere ned af gaden og syne den der.


Ok, prøver lige igen, ikke at jeg gider tærske langhalm på en evindelig diskussion. Tror der er blandet nogle ting sammen her, og nogle grundige misforståelser hist og pist.(i hele tråden)

Du har altså T&S accept for at dit turbokit ikke er en konstruktiv ændring. Fint. Det betyder alene at du ikke skal betale afgift for det. Det betyder intet for lovligheden, så længe FS ikke også har sat god.

Hvis en synsmand spørger efter dokumentation for forurening så kan du stikke din afgiftsfritagelse fra T&S op hvor solen ikke skinner. De kigger på kroner/ører.

SB og FS kigger på lovligheden, og er pligtig til at anmelde det til T&S hvis de tror det koster afgift også.

Ja, du kan køre ned af gaden og finde en anden synsmand der måske er blind i et niveau man kan betale sig til, og få den synet uden han kræver dokumentationen, men du kommer aldrigt til at kunne bruge din dokumentation fra T&S overfor SB/FS.
Det er faktisk sket at folk har fået betalt afgift for noget de ikke har kunnet få synet.

Bilen er stadigt ikke lovlig selvom synsmanden var blind den pågældende dag.

Gad i grunden vide hvordan det forholder sig når den første synsmand har noteret nægtet syn pga manglende dokumentation for forueningsniveau, el. lign. Den næste SB mand skal jo direkte gå ind og overrule denne beslutning. Hvor villige er de til det, hvis først kravet ER stillet een gang, uden at være opfyldt?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 jul 2006, 19:31 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Havneren skrev:
JakobM skrev:
Jeg har på skrift fra T&S at montering af intercooler, turbo, turbomanifold, ny motorstyring, oliekøler på min N/A pug ikke er en konstruktiv ændring. Hvis en synsman spørger efter dokumentation for forøget forurening, støj, vægt eller lavere stabilitet (hvilke er de ting tüv eller importøren godkender) på en ny intercooler på en bil som har IC standard, ville jeg køre 500m længere ned af gaden og syne den der.


Her syntes jeg så det går galt igen???

Det du har på skrift er, at nævnte ændringer ikke anses for, at udløse et identitetsskift på bilen som du i givet fald ellers skulle have betalt afgift af. Dette har absolut INTET med færdselsstyrelsens deteilforskrifter for køretøjer at gøre.

V/h Chr


Præcist!

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 jul 2006, 20:47 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 apr 2006, 22:19
Indlæg: 231
Sagt på en anden måde. Det kan godt være T&S siger god for at jeg sætter en F16 motor i min Fiat 127 og at jeg ikke skal betale afgift af det men det gør altså ikke at den kan komme igennem syn. :lol:

Hvis det ikke er en konstruktiv ændring at skifte fra karburator til sprøjt og vise versa kan jeg sgi ikke se hvordan det så skal være en konstruktiv ændring at skifte intercooleren ud til en større / anden så længe man bare kan dokumentere at bilen stadig holder sig indenfor 20% reglen...?

Men det må komme an på en prøve. Jeg ringer sgu til F-styr imorgen og spørger om det og så må vi jo se hvad de siger. Så kan vi få det afgjort. :wink:

_________________
Mvh
Ruben


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 jul 2006, 22:08 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
HenrikGM skrev:
JakobM skrev:
Jeg har på skrift fra T&S at montering af intercooler, turbo, turbomanifold, ny motorstyring, oliekøler på min N/A pug ikke er en konstruktiv ændring. Hvis en synsman spørger efter dokumentation for forøget forurening, støj, vægt eller lavere stabilitet (hvilke er de ting tüv eller importøren godkender) på en ny intercooler på en bil som har IC standard, ville jeg køre 500m længere ned af gaden og syne den der.


Ok, prøver lige igen, ikke at jeg gider tærske langhalm på en evindelig diskussion. Tror der er blandet nogle ting sammen her, og nogle grundige misforståelser hist og pist.(i hele tråden)

Du har altså T&S accept for at dit turbokit ikke er en konstruktiv ændring. Fint. Det betyder alene at du ikke skal betale afgift for det. Det betyder intet for lovligheden, så længe FS ikke også har sat god.

Hvis en synsmand spørger efter dokumentation for forurening så kan du stikke din afgiftsfritagelse fra T&S op hvor solen ikke skinner. De kigger på kroner/ører.

SB og FS kigger på lovligheden, og er pligtig til at anmelde det til T&S hvis de tror det koster afgift også.

Ja, du kan køre ned af gaden og finde en anden synsmand der måske er blind i et niveau man kan betale sig til, og få den synet uden han kræver dokumentationen, men du kommer aldrigt til at kunne bruge din dokumentation fra T&S overfor SB/FS.
Det er faktisk sket at folk har fået betalt afgift for noget de ikke har kunnet få synet.

Bilen er stadigt ikke lovlig selvom synsmanden var blind den pågældende dag.

Gad i grunden vide hvordan det forholder sig når den første synsmand har noteret nægtet syn pga manglende dokumentation for forueningsniveau, el. lign. Den næste SB mand skal jo direkte gå ind og overrule denne beslutning. Hvor villige er de til det, hvis først kravet ER stillet een gang, uden at være opfyldt?


Henrik, du har ikke læst hvad jeg skriver. Der er 2 ting for at du kan få konstruktive ændringer godkendt. Det ene er T&S spørgsmålet. Det andet har jeg beskrevet som nr. 2, herunder forureningsniveau. Jeg har aldrig sagt at T&S godkendelser kan bruges til andet en afgiftsspørgsmålet. MEN du skal have et svar på din forespørgsel.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 40 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team