Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 07:39

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 23 okt 2005, 12:26 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Henrik
nej egentlig mener jeg ikke at Jeg har et bøjningsmoment af betydning.
Og mener derfor at detonation-tændingsbanken derfor har minimal indflydelse på mine bukkede plejlstænger, da fænomenet optræder meget tæt på ØD og derfor er vinklen ubetydelig.

Billede

Her er et billede af plejlstangen fra cyl 4 hvor man næsten kan ane s formen, men det er mere et u.
Cylinder 1 knækkede lige der hvor bøjningen er størst, og den startede på H side.
Her fra den svage side
Billede

Høje omdrejninger har motoren meget sjældent set, da det ikke kan betale sig at dreje mere end 5500 omd/min, der mistede den pusten.
Det var langt sjovere at ligge i området mellem 2800 og 4000 omd/min.
da det var her momentet var størst.
At se andre over skulderen for at få ideer er aldrig dumt.
Det er netop derfor jeg forsøger at få stemplet så tæt på toppen, som det er muligt, på min nye motor, og forsøge at beholde 9,0-1 i komp forhold.
Forbrændings kammerets udformning er givet på forhånd, og er ikke nemt at ændre på.
Og det er temlig sikkert blevet forværret af mine udgravninger for at holde komp forholdet på et accepet tabelt niveau.
Egentlig var jeg tilfreds med min gamle motor, den lå og svingede mellem 8,6-9,8 km/l ved blandet kørsel målt over en tankfuld.
Jeg håber dog på en lidt bedre økonomi på den nye motor, da jeg har forsøgt at rette op på alle tolerancer, således at den burde blive mere effektiv.

Det jeg stiller spørgsmåls tegn ved er hvorfor vælte benzin ind for at dæmpe blandingens selvantændelses tendenser.
Når vi har så mange andre muligheder for at dæmpe tendenserne.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 okt 2005, 16:28 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Vinklen er inderligt ligegyldig, da vi ser bort fra friktion i lejerne. Der er IKKE tale om at der tilføjes nogen bøjningsmoment på plejlstangen, og da den har lejer i begge ender KAN den ikke overføre et bøjningsmoment.

Derfor er det bedøvende ligegyldigt hvor tændingsbanken indtræder(set ud fra et belastningssynspunkt, der er andre faktorer med i spillet!)

Bensinøkonomien kan man jo komme langt med. Det er især interessant at cruise hvor man kører efter økonomien ikke er samme belastningsforhold som WOT.

Tag feks dit dynamiske kompressionsforhold. Ved cruise kan det være så lavt som 1:4 eller lavere endnu(jo, den er god nok!) og ved fuldhane betydeligt over 1:20 på en hårdt presset motor.

Det er fysisk uladesiggøreligt at køre en motor ved 1:14,7 i alle belastningsområder, bla pga ovenstående.

Bogen "Forced induction" skriver lidt om stategiforskellen i forbrændingskammerdesignet, især omkring Squish, imellem en gademotor og en racemotor. Man skulle umiddelbart tro de var tæt knyttet sammen, men prøv selv at læs hvad han skriver i det kapitel. Jeg tror ikke han er galt på den der.

Iøvrigt; du kan da modificere det forbrændingskammer som det stort set passer dig. Hvad skulle stå i vejen for det??

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 okt 2005, 17:17 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Afr forholdet 14,7-1 har jeg altid anset som en teoretisk størrelse,
Der krøb ind i Bil sammenhæng da katalysatoren blev indført.
Det er den teoretiske blanding hvor alt benzin bliver forbrændt.
Og det gør katten glad.
Økonomien bliver gladere for en mere mager blanding.
Og effekten for en mere fed blanding.

En gade motor og en race motor må nødvendigvis være opbygget på forskellige måder, da det er 2 helt modsatte mål man søger.
Jeg må se at få købt den bog til min lille samling.

Jeg mener ikke at det står mig frit for at ændre for meget på forbrændings kammeret.
Da de oprindelige konstruktører af motoren tænkte gademotor.
Og i de samme baner tænker jeg.
Bare med lidt mere effekt en det oprindelige design var tiltænkt :wink:
Så derfor har jeg kun flyttet lidt på forbræmdingskamrets vægge og rundet alle skarpe kanter, i et forsøg på at minimere risikoen for tændingsbanken.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 48 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team