lqs skrev:
det er ganske rigtigt at langt de fleste diesel biler begrænser rpm ved at drosle dieselmængden. men en moderne motor måler skam omdrejningerne først. det er ikke noget med at skue op eller ned på en skrue! der er et hav af følere og sensorer, tit nogen flere end på en benzinmotor. kig evt på antal ben til ms.
MVH søren
Har jeg nævnt en skrue? Jeg siger blot at omdrejningsbegrænseren i en diesel sker ved at man begrænser dieselmængden.
Det hele sker i motorstyringen, og jo det sker ved at man skruer ned for den mængde diesel der sprøjtes ind i motoren i henhold til omdrejninger.
Det primære map der begrænser omdrejningerne er et 2d map, omdrejninger ud af X aksen og dieselmænde på Y aksen. Dertil er der en røvfuld andre maps der *kan* begrænse mængden, men det primære er det 2d map jeg nævner.
dykkerdahl: Hvad sker der hvis du skærer lufetn væk fra en diesel men beholder samme mængde diesel?
