Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 22:14

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Jeg har købt et sæt sænkningsfjedre til min Kadett E, men er kommet i tvivl om hvilken vej de forreste fjedre skal vende.
I den ene ende sidder viklingerne væsentligt tættere sammen, end i den anden. Skal de tætte viklinger sidde øverst eller nederst ??

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

kan squ ikk lige huske det...! men det er det samme som på original-fjederene...!

Allan

På mine original-fjedre var der samme afstand mellem alle viklingerne.
Så hvis der er nogen der kan svare på mit spørgsmål, er de meget velkomne!

Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Hej

På mit weitec sæt sidder de korte viklinger øverst, men på min kan de kun monteres på en måde, fordi fjedren har en lille diameter nederst og den skal vende nedaf på min bil.

Hvad bil snakker vi om, og hvad mærke er fjedrene?

Hilsen Martin R

de tætte viklinger burde være nederst, da det vil give en prograssiv dæmpning, altså jo mere vægt i bilen, jo hårdere bliver undervognen..
Hmm.. du skriver jo godt nok foran, der er det ikke så vigtigt med det prograsive.. ring til fabrikanten...

Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Det er lige meget - hvis ellers fjederen er ens afsluttet i begge ender, så har det ingen betydning hvordan den vender. Den bliver hverken mere eller mindre, eller langsommere eller hurtigere stram af at man vender den på hovedet.
Men det er vigtigt at den passer korrekt i fjederskålene, så du skal sikre dig at hvordan du nu end vender dem, så sidder de godt i skålene.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Tak for de første par svar!!

Bilen er en Opel Kadett E 1,6s fra '87. Og fjedrene er af mærket Cobra. De skulle sænke bilen 40/30mm.

Jeg har monteret sænkningsfjedrene, men har det problem, at der kommer en "klonk"-lyd når jeg drejer skarpt, eller kører over et vejbump (selv ved lav hastighed)
Både de originale og sænkningsfjedrene er afsluttet ens i begge ender og passer godt i fjederskålene.
Jeg har monteret fjedrene med de tætte viklinger øverst. Så vender de numre/bogstaver, der er skrevet på fjedrene, også normalt.
Jeg er 100% sikker på at der ikke er andre ting galt med bilen, såsom bærekugler mm.

Jeg har observeret at de øverste vindinger sidder meget tæt, når bilen står på jorden.
Men jeg gider ikke til at vende fjedrene hvis det ikke hjælper!

Hvis det er prograssive fjedre, altså at vendingerne ligger tættere end normalt, er det meget normalt at de kan klapre mod hinanden..
Har hår om nogen der betrækker fjedrene med krympflex, det tager en del af støjen, men jeg ved jo ikke om det er det der er galt..

Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
På en progressiv fjeder sidder vindingerne kun tættere på hinanden i den ene ende - det er ligesom det der gør at den er progressiv (bliver hårdere jo mere den trykkes sammen).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Ved jeg godt, det var også det jeg mente.. :-)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time