Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 11:34

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
eller måske ikke en direkte nedsmeltning, men i hvert fald 2 stempler der ikke er så glade mere.

opsætningen er en honda b16a1 motor, altså 150hk v-tec med en redline ved 8000 omdrejninger og 10,2 i kompresion.

derudover er der boltet en t3/t4 kina mølle på der leverer 0,5 bar og 450ml dysser styret af en z-dyne motorstyring, og så er det egentlig sådan grundlæggende alt der er gjort ved den. motoren havde rundet ca 170tkm ved ombygningen.

Billede

Billede

programmet der er lagt i motorstryringen er et std. program til tryk der følger med styringen (altså til b16 motoren), og er kendt for at være lidt konservativt, måske fordi det er skrevet til amerikansk saftevand, og der er ikke ændret ved fuel tabellen (har ikke pt adgang til wideband) tændingen er avanceret ce 3 grader ved 0,5 bar, suge tabellerne er urørte (sidder på en anden computer, så det er ud fra hovedet) føltes som om den kunne klare lidt mere, men valgte at stoppe mens legen var god.

Stemplerne på 3 og 4 er flækket mellem stempelringene, altså ved forbrændingstryk ude af kontrol, men der er ingen tegn på detonation på stempler eller tændrør. måske fordi jeg er skæløjet og bruger briller, eller måske fordi det blev opdaget næsten øjeblikkeligt?

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

jeg hælder selv mest til preignition pga de oem tændrør pga de meget fine stempeltoppe, men burde det ikke også kunne ses på rørene? bilen har nået at køre ca 1000km siden ombygningen, og vand og olietemperaturen er heller ikke for høj.

heldigvis koster nye propper til sådan en ikke en formue, men det ville jo være rart at finde ud af hvad årsagen er inden sæt nummer 2 skrider på pension..

håber i kan hjælpe os lidt. tak.

www.slavteren.tk

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Det er tændingsbanken der har slået de stempler istykker...
Set flere gange at stempel toppe kan ligne nye, og så er de flækket imellem ringe...

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
dine udstødnings ventiler ser også ud til at have været temmelig varme

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Billedet af stemplet, siger tændings banken.
Både top, og stempelringene.
Så nye propper med et lavere kompressions forhold, er nok vejen frem.
Med den nuværende opsætning.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Medlem

Geografisk sted: maribo
kan lige tilføje at den køre 99 v-power, og når jeg har kørt den syntes jeg ikke at have hørt eller følt den skulle tændnings banke.. men har den jo nok gjort svagt i hvis rpm....

skal siges det er sket efter jeg var ude og hugge godt til den kørte fin hjem i weekenden.. men da den så skulle startes op igår gik den kun på 3 cyl i tomgang.

skal siges at slavteren er min personlige enginør SOM jeg nogen gange lytter til når jeg bygger, men man kan jo være stædig :damn:

civic ejer med 2 døde stempler.

if you cant´t race it, or take it to bed.
ain´t worth havin

Titel:
Moderator

Tændingsbanken.

Når det nu ER gået galt ville det have været rart med info om det blandingsforhold motoren helt faktuelt kørte med.

Det bliver lidt noget gætværk om komp fh skal ned nu. Det er en sikker måde at tage sugeydelsen ud af motoren på jo....

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

tændingen avanceret 3grader... dvs hvor meget fortænding kører den ved de 0.5 i tryk? få målt blandingen. med det samme når bilen kører igen.
MVH søren

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
må lige få steffen til at smide tændingsmappet op, ved at han har det på sin bærbare.

skal nok lige indskydes at det hele tiden har været meningen at der skulle bygges ny maskine til vinter, faktisk går turen til sverige om små 6 1/2 time efter den nye blok (2,0) så ideen med at køre med 100% std 1,6 var at finde evt børnesygdomme og fejl / ting der kan gøres bedre. motoren har aldrig ligget i den årgang og kriteriet for ombygningen er at det overhovedet ikke skal kunne ses at den er trykladet og vi skal ha lavet så meget som muligt selv, så der er en del kompromisser og eksperimenter i det. ud over det er der bygget på et meget smalt budget, som sædvanligt sydhavsøernes projekter :damn:

med hensyn til kompression kommer den nok ned alligevel, både i den nye maskine, men også i 1,6 da det faktisk er samme eller billigere pris i forhold til oem, mener det var omkring 1200,- for stempler og ringe. MEN det er hvist forholdsvist normalt at de holder med oem kompression og mindre turboer, helt ned til t25, hvilket jeg ellers ville tolke som at være i underkanten til motoren (ydelser op til 260hk ved 1 bar lige ud fra hukommelsen)

Morten: du må gerne udpege hvor du ser tegn på tændingsbanken nøjagtig. måske det er synet, men jeg kan sq ikke få øje på det..

ironisk nok snakkede vi faktisk om at slutte den narrowband lambdasonde der er i overskud til et voltmeter (oem styring bruger 2 sonder - z-dyne kun 1) lige før det skete, bare for at få en ide om hvor det ligger henne, tror hvist ikke at de økonomiske udsigter er til et wb kit efter den lille udflugt her..

lige til afslutning: mening om tændrørenes varmegrad? skulle jo gerne undgå samme fejl en gang til, også selv om maskinen kun skal trille nogle tusinde km

www.slavteren.tk

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
den narrowband sonde havde næppe hjulpet jer meget,,
du sætter da forhåbentlig en wideband i nu ?
med et ur kan de købes for 2000 kr

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Slavteren skrev:
Morten: du må gerne udpege hvor du ser tegn på tændingsbanken nøjagtig. måske det er synet, men jeg kan sq ikke få øje på det..

Øverst på stemplet kan du se det er helt rugt/grumset :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time