eller måske ikke en direkte nedsmeltning, men i hvert fald 2 stempler der ikke er så glade mere.
opsætningen er en honda b16a1 motor, altså 150hk v-tec med en redline ved 8000 omdrejninger og 10,2 i kompresion.
derudover er der boltet en t3/t4 kina mølle på der leverer 0,5 bar og 450ml dysser styret af en z-dyne motorstyring, og så er det egentlig sådan grundlæggende alt der er gjort ved den. motoren havde rundet ca 170tkm ved ombygningen.
programmet der er lagt i motorstryringen er et std. program til tryk der følger med styringen (altså til b16 motoren), og er kendt for at være lidt konservativt, måske fordi det er skrevet til amerikansk saftevand, og der er ikke ændret ved fuel tabellen (har ikke pt adgang til wideband) tændingen er avanceret ce 3 grader ved 0,5 bar, suge tabellerne er urørte (sidder på en anden computer, så det er ud fra hovedet) føltes som om den kunne klare lidt mere, men valgte at stoppe mens legen var god.
Stemplerne på 3 og 4 er flækket mellem stempelringene, altså ved forbrændingstryk ude af kontrol, men der er ingen tegn på detonation på stempler eller tændrør. måske fordi jeg er skæløjet og bruger briller, eller måske fordi det blev opdaget næsten øjeblikkeligt?
jeg hælder selv mest til preignition pga de oem tændrør pga de meget fine stempeltoppe, men burde det ikke også kunne ses på rørene? bilen har nået at køre ca 1000km siden ombygningen, og vand og olietemperaturen er heller ikke for høj.
heldigvis koster nye propper til sådan en ikke en formue, men det ville jo være rart at finde ud af hvad årsagen er inden sæt nummer 2 skrider på pension..
håber i kan hjælpe os lidt. tak.