Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 10:55

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Nyt Medlem

hej PF.
har gået og tænkt over en ting, og i siger at man ikke blir til grin, så nu prøver jeg :D

har gået og overvejet at bygge et lille kompressor projekt her i vinter, med en sc12 kompressor (4agze) og hva jeg sådan har læst mig til, har den en magnetkobling, så man kan slå den fra? rigtigt/forkert?

her tænker jeg så på hva motoren siger til at den ligepludselig ikke får tryk som den plejer, og i mit hoved, så giver mere benzin end den skal bruge?
får motorstyringen besked på at slappe af med sovset mens kompressoren er slukket eller hvordan?

håber i kan hjælpe lidt her, da muligheden for en "økonomi knap" måske er mulig hvis kompressoren kan slås fra og så bruge mindre sovs :?:

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
MAP sensor. Manifold Air Presiure (staveplade) sensoren måler trykket i manifolden og regulere benzin mængden og tænding derudfra. (hvis det da er programeret..

En fattigmands måde at lave det på er at finde et MF2 system (benzin tilskudssystem) og så en regulerbar trykkontakt der monteres i indsugningsmanifolden.

fortæl lidt mere om projektet ;)

Titel:
Mester Medlem

en agze 145hk kører jo ikke med map sensor ?

Admin
Admin

katapouser skrev:
hej PF.
har gået og tænkt over en ting, og i siger at man ikke blir til grin, så nu prøver jeg :D

har gået og overvejet at bygge et lille kompressor projekt her i vinter, med en sc12 kompressor (4agze) og hva jeg sådan har læst mig til, har den en magnetkobling, så man kan slå den fra? rigtigt/forkert?

her tænker jeg så på hva motoren siger til at den ligepludselig ikke får tryk som den plejer, og i mit hoved, så giver mere benzin end den skal bruge?
får motorstyringen besked på at slappe af med sovset mens kompressoren er slukket eller hvordan?

håber i kan hjælpe lidt her, da muligheden for en "økonomi knap" måske er mulig hvis kompressoren kan slås fra og så bruge mindre sovs :?:

Hej og velkommen til :D
Som Grydesvampen er inde på så kan et tilskudssystem (eller motorstyring) sættes op med et signal så den ved hvilken mængde luft den skal dosere efter. Dette signal kan groft sagt være 3 ting:

1) Gasspjældvinkel
2) Luftmængde/masse måler
3) Map sensor (tryksensor)

Langt de fleste suge motorer kører signal via gasspjæld eller luftmængdemåler.
Langt de fleste trykladede motorer kører signal via mapsensor, dog også en del med luftmængdemåler.

Ved tryk er det IMO langt at foretrække MAP sensor signal af flere årsager som ikke nævnes her.

Når du selv skal eftermontere så har du jo frit valg som udgangspunkt, specielt hvis du også selv kan bestemme motorstyringen.

Grydesvampen foreslår en MF2 styring. Den er nem og fin til dette formål. Med MF2 har du mulighed for at tilslutte Mapsensor.
Dette system (MF2 + mapsensor) holder du helt uden for hvad der ellers sidder af motorstyring, da denne "pakke" fungere som tilskudssystem.

MF2 justere du mekanisk i boksen. Du skruer i boksen indtil du får de værdier du gerne vil have fra din bredbåndslambdamåler eller alm. narrow (ikke at foretrække).
Anyway til dit spørgsmål: Så længe du har signalet fra MAP sensoren til f.eks. MF2 (eller anden styring) så kan/skal du dosere efter trykket. Dvs. ja du sparer benzin hvis du frakobler kompressoren da du jo har justeret i forhold til det målte tryk. Tryk = mere benzin, Vakuum/atmosfærisk tryk = mindre/normal dosering.

Hvis du er ny på dette, så sørg for at stille spørgsmål/læse om følgende:
1) blandingsforholdet der skal køres ind efter
2) forskellen mellem bredbånds og narrow lambda målinger
3) tændingsbanken/detonation
4) Grundlæggende forudsætninger for at tryklade...kompression, ladelufttemperatur, dyse/brændstof mængde mv.
5) Hvilken motorstyring, tilskudssystem skal vælges
Føj selv til listen :wink:

Skyd løs hvis du har spørgsmål til ovenstående :)

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vejle
Bare rolig, elektroner bevæger sig MEGET hurtigere end trykket kan nå at ændre i manifoldet, når du slår kompressoren til og fra.

Jeg kan også skrive go for MF2 systemet.

Det virker rigtig godt på den bil, hvis du ikke skal have mere end 300 hp.

MF2 med Mapsensor og et par dysser + en LM1 så er du kommet langt..
Og holdt dig til noget simpelt der er nemt at overskue og få til at virke.

en knock indikator, og benzin tryk ur, er også godt til at starte med.

benzin tryk ur:
Når du køre med orginal pumpe, og ikke helt ved hvordan pumpe og benzintryk regulator opføre sig når du skal til at køre med mere tryk.
Benzin uret skal du kun køre med som en kontrol mens du køre det hele ind. efterfølgende er det ikke vigtigt.

Knock indikator:
Knock link, er altid go at køre med, den lyser op hvis din motor begynder at tændingsbanke.
Dit knock niveau kan ændre sig alt efter vejr, højde over vandet og benzin type, så den er altid go at køre med.
hvis den skal være billig så er et bremserør og en dåse helt fint..

Titel:
Nyt Medlem

jeg siger tak for hjælpen, det gav mig en idé om hva det er jeg skal ha fat i til mit projekt. I høre fra mig :D

planen var at smide en MS styring på den, som jo skulle virke godt til det?
projektet er et lov budget projekt.. brugte dele osv.. det er mest et lære projekt, ligesom for at komme ind i det med motorstyring, basale trykladningsprincipper og sådan... så hvis jeg springer motoren i luften har det ikke kostet mig 50000
og så kan corollaén også komme hurtigere fra A til B :grin:

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
MS er et godt valg, den køre med MAP sensor, kan styre kobling på kompressoren og turbomotor.dk har sikkert et setup til MS hvis du køber MS af ham...

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vejle
ja hvis det er for at lære, så ville jeg starte med MF2, der er ikke så meget der kan gå galt, og så finder du hurtigt ud af hvad du savner at kunne stille på.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
er du blevet færdig med dit projekt ? :coffee:

Titel:
Nyt Medlem

nej.
der kom en gammel mand i sandaler og prakkede mig et gammelt lig af en KE på,,, så nu hænger jeg på den og den gnavne gamle mand kom med i pakken.... virkelig loose loose :?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time