katapouser skrev:
hej PF.
har gået og tænkt over en ting, og i siger at man ikke blir til grin, så nu prøver jeg
har gået og overvejet at bygge et lille kompressor projekt her i vinter, med en sc12 kompressor (4agze) og hva jeg sådan har læst mig til, har den en magnetkobling, så man kan slå den fra? rigtigt/forkert?
her tænker jeg så på hva motoren siger til at den ligepludselig ikke får tryk som den plejer, og i mit hoved, så giver mere benzin end den skal bruge?
får motorstyringen besked på at slappe af med sovset mens kompressoren er slukket eller hvordan?
håber i kan hjælpe lidt her, da muligheden for en "økonomi knap" måske er mulig hvis kompressoren kan slås fra og så bruge mindre sovs

Hej og velkommen til
Som Grydesvampen er inde på så kan et tilskudssystem (eller motorstyring) sættes op med et signal så den ved hvilken mængde luft den skal dosere efter. Dette signal kan groft sagt være 3 ting:
1) Gasspjældvinkel
2) Luftmængde/masse måler
3) Map sensor (tryksensor)
Langt de fleste suge motorer kører signal via gasspjæld eller luftmængdemåler.
Langt de fleste trykladede motorer kører signal via mapsensor, dog også en del med luftmængdemåler.
Ved tryk er det IMO langt at foretrække MAP sensor signal af flere årsager som ikke nævnes her.
Når du selv skal eftermontere så har du jo frit valg som udgangspunkt, specielt hvis du også selv kan bestemme motorstyringen.
Grydesvampen foreslår en MF2 styring. Den er nem og fin til dette formål. Med MF2 har du mulighed for at tilslutte Mapsensor.
Dette system (MF2 + mapsensor) holder du helt uden for hvad der ellers sidder af motorstyring, da denne "pakke" fungere som tilskudssystem.
MF2 justere du mekanisk i boksen. Du skruer i boksen indtil du får de værdier du gerne vil have fra din bredbåndslambdamåler eller alm. narrow (ikke at foretrække).
Anyway til dit spørgsmål: Så længe du har signalet fra MAP sensoren til f.eks. MF2 (eller anden styring) så kan/skal du dosere efter trykket. Dvs. ja du sparer benzin hvis du frakobler kompressoren da du jo har justeret i forhold til det målte tryk. Tryk = mere benzin, Vakuum/atmosfærisk tryk = mindre/normal dosering.
Hvis du er ny på dette, så sørg for at stille spørgsmål/læse om følgende:
1) blandingsforholdet der skal køres ind efter
2) forskellen mellem bredbånds og narrow lambda målinger
3) tændingsbanken/detonation
4) Grundlæggende forudsætninger for at tryklade...kompression, ladelufttemperatur, dyse/brændstof mængde mv.
5) Hvilken motorstyring, tilskudssystem skal vælges
Føj selv til listen
Skyd løs hvis du har spørgsmål til ovenstående
