Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 04:37

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 24 okt 2006, 21:01 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 07 mar 2006, 17:20
Indlæg: 334
Billede

Hvordan fungere det her? turboen sider jo efter kaburatorerne!!!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 okt 2006, 21:03 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Indlæg: 784
Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Turboen suger gennem kaburatorerne, og får dermed brændstoffet med sig gennem kompressorhuset, er min formodning..

_________________
Vh. Anders


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 okt 2006, 21:05 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Evt, fordi det ikke er en tryk-karb :?: eller?

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 okt 2006, 21:15 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 07 mar 2006, 17:20
Indlæg: 334
Det kan jeg godt regne ud, men fungere det ordentligt?

For så er der da mange som ku løse deres problemmer med at de ikke har tryk karb men gerne vil køre med tryk? mener bare hvorfor ser man det ikke mere en man gør?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 okt 2006, 21:29 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Indlæg: 406
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland
Excess skrev:
Hvordan fungere det her? turboen sider jo efter kaburatorerne!!!


Det kaldes en Draw-trough opsætning hvor benzinen ryger ind igennem turboen og videre ind igennem manifoldet.

Dog skulle blow-trough være meget bedre hvis karburatoren kan klare trykket..

Men en af ulemperne ved draw-trough er at man ikke kan bruge intercooler og turboen skal have specielle pakninger som kan klare benzin...

Corky Bell kalder ihvertifald Draw-trough for en "dead fish" og mener at man skal vælge blow-trough..

http://img320.imageshack.us/img320/3114 ... tompt7.jpg
http://img55.imageshack.us/img55/121/10 ... tomxe0.jpg

Håber det kunne bruges...

Hilsen
Jesper Andersen

_________________
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 okt 2006, 21:30 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Man ser det ikke så meget fordi det er en nødløsning, der kun næsten virker.
Men læs og tænk lidt mere over emnet, og svarene burde blive ret indlysende.

MVH


Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 okt 2006, 06:07 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
det er en gammeldags løsning.... der har været rigtig meget brugt.... med sommetider rigtig gode resultater..... man har kunnet købe en KAWASAKI Z1000 hos US forhandlerne med garanti og et ATP turbosæt der var bygget op på denne måde.... det var så i 1978.... altså cirka hundrede år siden... mange racerbiler til drag eller rallycross var lavet på samme måde førhen. MVH. søren PS. en alm simpel enkelt karburator på 34mm blev brugt til 120hk og 40mm til op til 200hk på kawaen


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 okt 2006, 08:28 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Jeg mener da bestemt også at BMW 2002 tii er skruet sammen på den måde.
Men som det nævnes så er der problemer med at IC ikke er så smart da det kan få benzinen til at kondensere i IC'en når gassen køles ned så der er (slet) ikke styr på blandingen.
Dertil kommer det "spændende" i at have en meget brandbær gas i en meget varm turbo... you do the math... (or rather: physics).

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 okt 2006, 08:28 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 07 mar 2006, 17:20
Indlæg: 334
Jeg kan godt forstå at det er en "forældet" løsning. Men det kan ikke lade være med at tænke på hvor "let" det er.

http://www.vwtrendsweb.com/tech/0211vwt_01zoom+Volkswagen_Beetle+Engine_Bay.jpg
http://www.smbaker.com/rail/monsterturbovw.html

Det største minus er vel at der er meget turbo tøven?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 okt 2006, 09:00 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Excess skrev:
Jeg kan godt forstå at det er en "forældet" løsning. Men det kan ikke lade være med at tænke på hvor "let" det er.

http://www.vwtrendsweb.com/tech/0211vwt_01zoom+Volkswagen_Beetle+Engine_Bay.jpg
http://www.smbaker.com/rail/monsterturbovw.html

Det største minus er vel at der er meget turbo tøven?


Der er vel ikke mere turbotøven end turboen nu en gang giver.

Det største minus er at man ikke kan få så meget ud af det som med sprøjt for du har ikke styr på blandingen, og en IC som kan give en hulens masse "gratis" effekt er ikke muligt.
Det er med andre ord kun en løsning hvis man kun skal have "lidt mere" effekt. Men er man et ægte gearhead så er det jo slet ikke nok og man ender med at bygge om, eller prøve lykken indtil lortet uundgåeligt ender med at sprænge i luften.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 52 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team