Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 17:09

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked

Geografisk sted: frederikshavn
hej jeg håber der nogen der kan hjælpe mig med at finde de rigtige dyser til mit turbo projekt.

Bilen er en bmw e30 325i som jeg skal mont en t4 lader på, også var dt jeg ville hører om de her dyser er store nok bosch nummeret er 0 280 150 201.
det her er hvadjeg kan finde af data på dyserne
236cm3 v 3,0 bar.

håber der er nogen der kan hjælpe mig.

hilsen joest

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vejle
Hej

De der 236ccm d dur slet ikke...du ska nok op i en 400ccm før du ka begynde at få de heste som en t4 kan yde...prøv evt. at se om du ka finde nogle brugte dyser fra en E36 M3 3.2 motor...de har også samme modstand som 325 dyserne...

Moderator

joest skrev:
hej jeg håber der nogen der kan hjælpe mig med at finde de rigtige dyser til mit turbo projekt.

Bilen er en bmw e30 325i som jeg skal mont en t4 lader på, også var dt jeg ville hører om de her dyser er store nok bosch nummeret er 0 280 150 201.
det her er hvadjeg kan finde af data på dyserne
236cm3 v 3,0 bar.

håber der er nogen der kan hjælpe mig.

hilsen joest

Hvilken effekt skal du have på den motor?

Hvis du ikke har set det, så tillader jeg mig lige at gøre opmærksom på det sæt dyser jeg har til salg i "køb/salg". Måske det var en mulighed?

Dine nuværende dyser rækker(tommelfingerregel!) næppe til mere end 200hk, hellerikke om du presser citronen til sidste dråbe.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Junior Medlem

Geografisk sted: Nordjylland
Hvis man nu formoder at det er 6 stk dysser du har kan de vel række til lidt mere end 200hk men du kan prøve at kikke under "regnemaskiner" på powerpage.

Moderator

KKH skrev:
Hvis man nu formoder at det er 6 stk dysser du har skulle de da nok række til mere end 200hk men du kan prøve at kikke under "regnemaskiner" på powerpage.

Ja....hvilken DC??

disse 6 dyser manden har er istand til at høvle bensin ind for ca. 1020hk.

Ideelt set.Uden tab.

Hvis manden kan få 20% nytteeffekt, så er det nok RET højt sat. Så er vi på godt 200hk.

forudsat motoren er ganske effektiv velatmærke.

Lidt tabelopslag siger således:
231ml dyse giver v. 80%DC bensin til 31hk, forudsat en BSFC på .57

Hvilket er 186hk. Så kan du selvf. strække DC måske helt til 95% og få lidt mere.

Tør du yderligere leve med magre blandingsforhold er det da muligt at komme noget over 200hk. Måske 220? men så kører man nok på den yderste grænse af hvad motoren vil være med til.

Dyser er VOLDSOMT overvurderet. Folk tror sgu at man kan få hk gratis.

Der var en gang en bondemand...Han havde langt om længe fået lært hesten at arbejde uden at spise korn for det.
Kanon deal.
Fandeme om ikke krikken så går hen og dør for ham??! Så er man sgu uheldig da..... :wink:

Istedet for at bruge diverse regnemaskiner helt ukritiskt(som man ikke ved hvordan regner?) så er det måske en ide at se på hvad bilproducenterne putter i af dyser til at få hvilken effekt.

Eks så laver 4 styks 176ml dyser præcist 112hk originalt. Motoren er en sugemotor. Turbomotorer er generelt lidt mere tørstige.

Volvo S60R og V70AWD er std monteret med 465ml dyser.

Hvis joest fortæller os hvilken effekt han går efter, så er han noget nemmere at hjælpe... :?:

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Junior Medlem

Geografisk sted: Nordjylland
Det vil så også siges at megnemaskinen på powerpage er ret optemistisk :?:
Hvordan regner du mængten af benzin ud, ud fra en given mængte luft motoren bruger?

Titel:

Geografisk sted: frederikshavn
jeg havde regnet med omkring 300hk måske 350 hvis det er muligt

Moderator

KKH skrev:
Det vil så også siges at megnemaskinen på powerpage er ret optemistisk :?:
Hvordan regner du mængten af benzin ud, ud fra en given mængte luft motoren bruger?

En grov tommelfingerregel siger at man ikke skal forvente mere end ~20% effekt på tappen, ifht hvad du smider ind i motorrn.

Man kan hurtigt(tilnærmet) sige:

Dyseantal x flow i ml/min x 0,72 x den virkningsgrad du kan opnå på din motor = max HK.

Eller:

6 x 236 x 0,72 x 0,2(20%) =204hk.

Tror du så(tør du) sætte motorens effektivitet højere op, så stiger effekten selvf, men omvent risikerer man motoren magrer ud, med potentiel katastrofe til følge.

Citat slut.

Titel:
Moderator

joest skrev:
jeg havde regnet med omkring 300hk måske 350 hvis det er muligt

Godt, 350hk/6 betyder du skal levere ca. 60hk/dyse.

Regner du på en gademotor(max80%DC) og bruger jeg et tabelopslag så ser det således ud:

DC max 80%
BSFC 0,57 (typisk rimelig god turbomotor)
v. 62 hk/dyse skal der bruges 462ml/min/cylinder

Hæver du DC til 95%
BSFC 0,57
V. 63hk skal der bruges 400ml/min/cylinder

Så er spørgsmålet så hvor tæt på grænsen du vil gå.

6x400ml er nok minimumskravet.

Citat slut.

Titel:
hey...

jeg køre selv med bi-turbo (2stk t25ér) og de omtalte dyser (236cm3)

benzin trykket er hævet til 5 bar og sidst jeg fik den trimmet viste den 270hk og 430nm.... og der var benzin nok...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time