Well, jeg kan godt forstå hvorfor folk mener hastigheden x masseflowet driver en turbo, og det er også rigtigt, men der ligger lige en smule mere bag det hele.
Lav feks en søgning i google(i mangel af bedre litteratur) på : Thermodynamics og Turbocharger, og kig lidt nærmere på sagen, dem der måtte være interesseret i mere end blot den generelle antagelse at masse og hastighed er det eneste det går ud på.
Feks dette link:
http://www.simcar.com/literature/munns/Chap4.pdf
Her antages først at gasstrømmens kinetiske energi er så lille at den kan ses bort fra, og derefter et ekesempel på at den energi ikke altid er "ingenting", men se selv, og dan jeres egne holdninger til emnet.
Teksten gør det faktisk muligt at udregne hvor meget effekt en turbolader overfører på den lille fine aksel, og man bliver med garanti overrasket over tallets størrelse. Samtidigt forstår man med det samme hvorfor en "elturbo" ikke virker...
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!