JakobM skrev:
Havneren skrev:
Den her på PP kan du ikke bruge... Jeg mistænker den for at regne til 14,7:1 - Altså baseret på noget helt grundlæggende teori, som ikke høre hjemme i pågændende sammenhæng - Eller da i hvert fald som kun er 1/4 del af sandheden.
Den på
www.injector.com tager højde for flere ting og er den der giver det best korrekte billed.
V/h Chr
Den regner ikke ud fra 14,7:1 - Du kan altid "view source" og dermed se beregningerne.
var hk = size.hk.value;
var dyser = size.no.value;
var total = (hk/100*500/dyser);
size.cm.value = total;
size.kcm.value =(total/0.9);Jeg ved ikke hvor Lasse i sin tid har fået formlen fra, men sammenligner jeg den med den tommelfingerregel som OMEX bruger i deres manualer:
5.1.1 Sizing
Estimation of fuel flow.
P = Anticipated Engine Power in KW (1 BHP=746W or 0.746KW)
be = Specific Fuel consumption in g/KWh (g =grams)
Fuel flow required = P * be (in g/h)
For most modern petrol engines, a value of 500g/KWh is a fair assumption. So for a 4 cylinder engine with one injector per cylinder and a peak power output of 60 KW (80 horse power):
fuel flow = 60/4 * 500 = 7500 g/h
= 125 g/min for one cylinder.så rammer den inden for en træskolængde hvis regnemaskinen var sat til 80% DC. Den er dog sat til 90% DC. Det skal være usagt om det har været en ledetråd. Jeg syntes dog ikke at regnemaskinen direkte er ubrugelig, men god til ledetråd.
Anyway så er der langt flere forhold som kan/skal indgå i estimering/differentiering af hk vs. ml i en regnemaskine, (squish, 2v 4v eller 5v, turbo eller NA => forskellige AFR forhold og forskellig hk vs. ml forhold).
Nye regnemaskiner for dyser/hk står højt på listen, med beskrivende artikel og flest mulig differentieringsvalg inden for de forskellige opsætninger og forhold.
Humm.
Altås udregnet på PP regnemaskine. En effekt på 300hk/220kw på 4 cylindre... For at samligne de to regnemetoder er der ingen grund til at regne DC med.
PP: var hk = size.hk.value;
var dyser = size.no.value;
var total = (hk/100*500/dyser);
size.cm.value = total;
size.kcm.value =(total/0.9);DVS: 300/100*500/4 = 375 ml/minOMEX:P = Anticipated Engine Power in KW (1 BHP=746W or 0.746KW)
be = Specific Fuel consumption in g/KWh (g =grams)
Fuel flow required = P * be (in g/h)
For most modern petrol engines, a value of 500g/KWh is a fair assumption.
DVS: (220/4*500)/60 = 458 g/min
Banzin 750 g/l
(458/750)*1000 = 610 ml/minAltså PP=375ml og OMEX=610ml - Det er vidst en god træskolængde!
Men der vil jeg så sige at OMEX også ligge temlig højt. Endda i forhold til
www.injector.comV/h Chr
Havde overset benzins massefylde i omregningen fra g til ml.
Sammenligningsgrundlaget var dog med udgangspunkt i DC på 80% i PP regnemaskinen, hvorved 468ml fremkommer. Men derfra og til 610ml når benzins massefylde korrekt medregnes så snakker vi nærmere færgelængder.
Betaversion på ny regnemaskine vil blive lagt op til test og input her i forummet når det kommer så langt.