Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 18:24

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 15 nov 2004, 20:20 
hej ville høre om har var nogle gutter der kan komme med lidt fif og ideer til lidt mere power i min volvo 240 fra 85. det er en b23.
hvis nogle af jer har arbejdetet lidt i denne type ville jeg gerne høre lidt om jeres erfaringer. med knast og ligende...

og lille under spørgsmål.. skal man ha fat i et bagtøj fra en turbo model for at få lidt spær..

dette projekt gælder ren NM..(optræk/bundtræk) topfarten siger mig intet.
140 km er nok i toppen hvis bare optrækket er godt (overdrevet) men nu ved i hvad jeg mener..

håber på svar hilsen sonny.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 15 nov 2004, 20:59 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Skift motoren til en der har siddet i en 740-940 turbo.
Bedre bundtræk finder man nørmalt ikke ved konventionel tuning, aka knaster, og top, kaburatorer, og bananmanifold.
T knasten passer direkte over på en motor med enkelt kaburator, og giver bedre buntræk. Tilgandgæld mindsker effekten.
En billig løsninge er at finde et sprøjt fra en 360 glt, og sætte en udstødning på fra en 240 turbo.
Bagtøjet til acc findes i de modeller der kørte med b19- eller b200 motoren.
Spærredifferentialet var ikke standart på nogen modeller, men det var tilvalg på alle.

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 nov 2004, 21:29 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
sonny jensen skrev:
hej ville høre om har var nogle gutter der kan komme med lidt fif og ideer til lidt mere power i min volvo 240 fra 85. det er en b23.
hvis nogle af jer har arbejdetet lidt i denne type ville jeg gerne høre lidt om jeres erfaringer. med knast og ligende...

og lille under spørgsmål.. skal man ha fat i et bagtøj fra en turbo model for at få lidt spær..

dette projekt gælder ren NM..(optræk/bundtræk) topfarten siger mig intet.
140 km er nok i toppen hvis bare optrækket er godt (overdrevet) men nu ved i hvad jeg mener..

håber på svar hilsen sonny.


Det er vel en B230?

Ren bundtræk kan du kun få som sugemotor ved at skifte til sprøjt, feks en FX motor, eller lign. Den rigtige måde er turbo, men det koster også lidt. Volvo har lavet papirer på en turbokonvertering til din model, så det kan sagtens synes. Det vil du få ca. 230Nm og 140hk på papiret med. i praksis ofte lidt mere.

Spærbagtøj er meget sjældent i DK, og da volvos oem spær er et lamelspær, så er de ofte slidt ihjel, og skal ha skifter lameller.
Bagtøjet til sådan en 240 er et DANA30 bagtøj, og der laves lige alle de typer spær du kunne tænke dig til det bagtøj. Lige fra et regulært Air-Locker spær, til et Torque-sense spær kan fåes.
Det skyldes at dette bagtøj er meget brugt på visse 4WDere, hvor det typiskt er fortøj.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 nov 2004, 19:17 
hej takker for jeres svar. må jo indrømme at turbo er min sidste idee, jeg er mere til ren sug, og ved det ikke er lige det der giver mest. og derfor jeg søgte erfaringer.. for turbo kan alle få på. og ja prisen for turbo er jo billig antal hk taget i betraktning..
ved det kan blive dyre heste at hente ved konventionel tuning. og nettop derfor kaldte jeg det trimning for det er mere det jeg er ude efter.
tænkte i anden knast og modifiseret top. men kan man få er special sports knast eller er der en fra en anden model man med fordel kan bruge.

håber på mere hjælp fra jer....


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 17 nov 2004, 20:46 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Knast, og modeficeret top giver faktisk dårligere bundtræk.
Det jeg ville foreslå var en top lettere portet, aka alle skarpe kanter fjernet hæv kompressionen til ca 10-1, og monter en programmerbar motorstyring. med manifold fra en b23-230 f motor, Bluprint motoren, og få den balanceret.
Top med større kanaler, og knast med større værdier, flytter kun omdrejnings området op.
men ellers er en top med 531 sidst i støbenummeret, og en k eller h knast det vildeste Volvo har lavet standart, og regn med at omdrejnings områder bliver flyttet ca 1000 omdrejninger op i forhold til standart.
Jeg har pt maks drejnings moment mellem 3000 og 3600 rpm men en standart b230 et motor, kun lidt portet, men programmerbar motorstyring.

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 nov 2004, 21:24 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Lige en lille kommentar til det: 531toppen er en typsik topeffekt top, og den er ikke kendt for godt bundtræk på sugemotorer, og af samme grund ses den stort set aaldrigt på sugemotorer.

530toppen er imo et bedre valg.

MEN, næsten al konventionel tuning vil uvægerligt rykke momentkurven opefter. Kun hævning at kompressionen, og højere løftehøjde på knast kan give mere grynt. Så snart du leder efter knaster vil du se de også rykker durationen op, og så følger momentkurven med.

Sprøjt er et must.

trykladning er stadigt den rigtige vej til det aktuelle problem. originalt er volvos sugemotorer motorer faktisk _meget_ momentstærke, så det er begrænset hvad der kan hentes. Jeg vil kraftigt fraråde dig at begynde at porte et 530/531 topstykke hvis du ikke ved hvad du laver. Får du nogen til det, så HUSK at sige til dem at det er _moment_ i BUNDEN du går efter, og ikke topeffekt. Kanalerne er imo rigeligt store til dit formål som de er nu.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 nov 2004, 21:38 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
HenrikGM skrev:
Lige en lille kommentar til det: 531toppen er en typsik topeffekt top, og den er ikke kendt for godt bundtræk på sugemotorer, og af samme grund ses den stort set aaldrigt på sugemotorer.

530toppen er imo et bedre valg.

MEN, næsten al konventionel tuning vil uvægerligt rykke momentkurven opefter. Kun hævning at kompressionen, og højere løftehøjde på knast kan give mere grynt. Så snart du leder efter knaster vil du se de også rykker durationen op, og så følger momentkurven med.

Sprøjt er et must.

trykladning er stadigt den rigtige vej til det aktuelle problem. originalt er volvos sugemotorer motorer faktisk _meget_ momentstærke, så det er begrænset hvad der kan hentes. Jeg vil kraftigt fraråde dig at begynde at porte et 530/531 topstykke hvis du ikke ved hvad du laver. Får du nogen til det, så HUSK at sige til dem at det er _moment_ i BUNDEN du går efter, og ikke topeffekt. Kanalerne er imo rigeligt store til dit formål som de er nu.

Det med 531 toppen syntes jeg også jeg beskev i mit tidligere indlæg.
Men det at den kke findes å sugemtore er noget sludder, en orløber for 531=405 sad faktisk på de tidlige GLT modeller, og sidst i produktionen blev de solgt som tunings kit ti 240 sammen med en VX knast. den gav 136 katalysator hk men en turbo udstødning.
Forresten sælger KG trimmining en knast de anbefaler til campingvogns kørsel, så der kunne vel være noget at hente.
Med passende modefikationer.

Og at sprøjt er vejen rem er vi ikke uenige bare det er programmer bart, og tændingen er med.

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 nov 2004, 21:53 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
531=405 er noget af en tilsnigelse.
Noget i retning af at et volvotopstykker er et volvotopstykke.

De to topstykker er langt fra ens. 531 er kendt som "swanneck" toppen.

Det er korrekt at 405 og 531 flower bedst af de to serier, men 405 er i tæt familie med 160 og 398 toppen, hvorimod 531 kun har en søster;530toppen.

160serien findes kun med store kølevandskanaler, hvilket er noget _lort_ rent ud sagt, hvor 398 og 405 fåes både med store og små vandkanaler, og små er _klart_ at foretrække. 530/531 findes kun med små kanaler.

Af de to familier, så flower 405 og 531 mest volumen, MEN interesant nok så giver 531 sjældent mere topeffekt på 2,3liters motorer, medmindre der skal omdrejninger til. 530 giver ofte det samme, eller bedre momentforløb indtil 5500rpm.

Deridover er der 631serien(k-motor), og endeligt 16vtoppen der aldrigt har kunnet konkurrere med 8vtopperne på andet end omdrejninger, men ingen af disse er interessante i tuning.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 nov 2004, 21:57 
hej takker for jeres svar og kan jo nok høre der nok skal noget tryk på for at få ordenligt gang i den...
men ikke turbo. så er jeg mere til kompressor. den er jo rem trukket og derved nok i mine øjne det jeg vil ha. for den trækker jo op fra bunden af.
men hvad skal man vælge. den skal jo ikke køre med over meget tryk men igen så kan det jo ikke gøres uden at man for sprøjt på...
ville helst bare ha den med kab.

nogle gode ideer hvis vi snakker kompressor.??


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 24 nov 2004, 23:29 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Hulk.....

Kompressor på en motor, som kan fåes komplet med turbo, lige til at drysse ned i hullet....??!?

Feks en lettryksturbo fra en 940(B230FK), så har den 135hk, og bund i store mængder, OG, hvis du laver dit forarbejde så kan det med stor sandsynlighed synes as is.

Kompressor på en -85er skal du ikke regne med at få igennem syn.
Insisterer du på karburator, så findes der godkendte trykkarburator+turbo kits til 240eren, men forudsat kittet er komplet.

Men det er mit synspunkt, og det er jo ikke min bil det skal på.
Kender faktisk 3 med kompressor, som alle insisterede på kompressor fordi "det gav mere bund", og de to af dem arbejder helt vildt på at få det lort rykket af, og monteret turbo istedet, den tredje har helt opgivet ævred.

Hvis du vil ha den kompressor, så køb noget ordentligt grej, med en ordentlig effektivitet, aka enten en Lysholm kompressor, eller en der kører efter samme princip. Ellers kan en turbomotor alligevel slå dig i bund.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 60 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team