Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 00:22

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 06 mar 2004, 13:01 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 199
Geografisk sted: Sydsjælland
Jeg har ladet mig fortælle at der findes nogle volvo 240 modeller med spær på bagtøjet. Men hvilke af Volvo 240 modellerne kørte med spær? Var det kun volvo 240 turbo modellerne der kørte med dette? Er der eventuelt nogen der kan give mig nogle informationer omkring dette bagtøj? Såsom hvad det hedder, gearing, hvilken årgang det komemr fra osv. Og sidst men ikke mindt hvis der skulle være nogen der ved hvor man får fat i sådan et henne? Der burde jo om ikke andet findes en hel del i sverige? Men det er jo en del nemmere hvis det er muligt at finde det i Danmark.

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=4824
2007: 1/8mile @ 8,320 sek 60fod 1,78sek.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 mar 2004, 13:28 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Så vidt jeg ved er det ikke standart udstyr på nogen 240 modeller, men det blev monteret som ekstra udstyr.
Jeg har det ikke på min 264, men min bror har det på sin 244 gl fra 1984 med automat gear. Fra fabrikken skal der være monteret en alu snip der identificerer om der er spær monteret, det sidder på dækslet til differentialet. Men er temligt sikkert korroderet væk i dag.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 mar 2004, 13:36 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 199
Geografisk sted: Sydsjælland
Det vil sige at det er svært at afgøre om at bagtøj har spær uden at man kan komme til at køre med det selvfølgelig? Men er disse bagtøj med spær meget sjældne og svære at få fat i? De må vel have et specielt nummer eller er det kun den der lille tap du snakker om hvor man kan se om det er med spær eller uden? Du skulle vel ikke vide hvor man kan få fat i sådan et bagtøj med spær?

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=4824
2007: 1/8mile @ 8,320 sek 60fod 1,78sek.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 mar 2004, 13:40 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
det er ikke noget der BURDE være svært at finde! kig på gamle turbo modeller, biler der har kørt i lande med mange bjerge (sne) eller gamle ambulanser! MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 mar 2004, 13:46 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
I danmark for en rimelig penge nej, hvis heg viste det havde jeg købt et for længst, pga. turbo uden spær i vådt føre = ingen vejgreb.
Der er desuden det lille problem at det var med koblings plader der er blevet slidt op med tiden.
Har set det i severige til 10.000 kr + mont., men dette var kun for differentialet.
Det påståes at det er et amerikansk bagtøj af fabrikatet Dana, og jeg har læst om flere der har brugt diffet fra en jeep der skulde køre med samme differentiale.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 mar 2004, 13:58 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 199
Geografisk sted: Sydsjælland
Nej det er ikke så sjovt at køre uden spær. 10.000 i sverige, det var da godt nok mange penge, jeg ville da ellers tro at der skulle findes massere af den slags bagtøj i sverige. Men det lyder da umiddelbart til at være en forkert antagelse. Ja det er jo selvfølgelig også en mulighed hvis man kan finde differentialet fra et andet bagtøj der passer over i.

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=4824
2007: 1/8mile @ 8,320 sek 60fod 1,78sek.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 mar 2004, 14:00 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Det var for et nyt

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 mar 2004, 14:12 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Spær til en 240 er umuligt at finde, især i brugt, og originalt er det et lamelldiff, og så er det slidt op :-(
Ingen 240 kom med det ab fabrik, hvis vi ser bort fra de 500 homologerings240Turbo der ab fabrik havde helaluminiumsbagaksel, med justerbart spær. Sådan en bagaksel kan stadigt købes.($$$)

Men der er skam muligheder;-)

Bagtøjet i en 240 er et DANA 30, magen til det der bruges som fortøj på feks Jeep, oma.

Der findes ALT til dette bagtøj, lige fra luftspær(100%), TrueTrac, DetroitLockers, osv.

Med andre ord, alt mellem on/off spær til trykluft, over lamelldiff i et hav af spærregrader til TorqueSense differentialer. Så det er bare at vælge et.

Jeg vil lige bemærke at du ikke udenvidere kan montere disse differentialer, da der kræves spec. grej til det. En sød og venlig volvoforhandler KAN låne dig det, HVIS han vil....

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 mar 2004, 15:03 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Lige en side bemærkning hvis man giver sig i kast med et såddan projekt.
Kan fejlraten værer meget stor.
Da der er en masse spillerum der skal stemme og tandhjuls indgrebet skal være riktigt, for at bagtøjet skal kunne køre lydløst.
Og der er det problem at hvis den er med elektronisk speedometer gælder der kun en ting volvo org. dele.Eller en konvertering
Og man skal også være opmærksom på om man har det store 1031
eller det lille 1030, da der er en forskel på differentialet.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 74 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team