Volvo 240 spærredifferentiale

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
kadettcqp
Medlem
Indlæg: 199
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Sydsjælland
Kontakt:

Volvo 240 spærredifferentiale

#1 Indlæg af kadettcqp »

Jeg har ladet mig fortælle at der findes nogle volvo 240 modeller med spær på bagtøjet. Men hvilke af Volvo 240 modellerne kørte med spær? Var det kun volvo 240 turbo modellerne der kørte med dette? Er der eventuelt nogen der kan give mig nogle informationer omkring dette bagtøj? Såsom hvad det hedder, gearing, hvilken årgang det komemr fra osv. Og sidst men ikke mindt hvis der skulle være nogen der ved hvor man får fat i sådan et henne? Der burde jo om ikke andet findes en hel del i sverige? Men det er jo en del nemmere hvis det er muligt at finde det i Danmark.
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=4824
2007: 1/8mile @ 8,320 sek 60fod 1,78sek.
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

Så vidt jeg ved er det ikke standart udstyr på nogen 240 modeller, men det blev monteret som ekstra udstyr.
Jeg har det ikke på min 264, men min bror har det på sin 244 gl fra 1984 med automat gear. Fra fabrikken skal der være monteret en alu snip der identificerer om der er spær monteret, det sidder på dækslet til differentialet. Men er temligt sikkert korroderet væk i dag.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
kadettcqp
Medlem
Indlæg: 199
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Sydsjælland
Kontakt:

#3 Indlæg af kadettcqp »

Det vil sige at det er svært at afgøre om at bagtøj har spær uden at man kan komme til at køre med det selvfølgelig? Men er disse bagtøj med spær meget sjældne og svære at få fat i? De må vel have et specielt nummer eller er det kun den der lille tap du snakker om hvor man kan se om det er med spær eller uden? Du skulle vel ikke vide hvor man kan få fat i sådan et bagtøj med spær?
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=4824
2007: 1/8mile @ 8,320 sek 60fod 1,78sek.
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#4 Indlæg af lqs »

det er ikke noget der BURDE være svært at finde! kig på gamle turbo modeller, biler der har kørt i lande med mange bjerge (sne) eller gamle ambulanser! MVH. søren
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#5 Indlæg af Morten VJ »

I danmark for en rimelig penge nej, hvis heg viste det havde jeg købt et for længst, pga. turbo uden spær i vådt føre = ingen vejgreb.
Der er desuden det lille problem at det var med koblings plader der er blevet slidt op med tiden.
Har set det i severige til 10.000 kr + mont., men dette var kun for differentialet.
Det påståes at det er et amerikansk bagtøj af fabrikatet Dana, og jeg har læst om flere der har brugt diffet fra en jeep der skulde køre med samme differentiale.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
kadettcqp
Medlem
Indlæg: 199
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Sydsjælland
Kontakt:

#6 Indlæg af kadettcqp »

Nej det er ikke så sjovt at køre uden spær. 10.000 i sverige, det var da godt nok mange penge, jeg ville da ellers tro at der skulle findes massere af den slags bagtøj i sverige. Men det lyder da umiddelbart til at være en forkert antagelse. Ja det er jo selvfølgelig også en mulighed hvis man kan finde differentialet fra et andet bagtøj der passer over i.
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=4824
2007: 1/8mile @ 8,320 sek 60fod 1,78sek.
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#7 Indlæg af Morten VJ »

Det var for et nyt
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#8 Indlæg af HenrikGM »

Spær til en 240 er umuligt at finde, især i brugt, og originalt er det et lamelldiff, og så er det slidt op :-(
Ingen 240 kom med det ab fabrik, hvis vi ser bort fra de 500 homologerings240Turbo der ab fabrik havde helaluminiumsbagaksel, med justerbart spær. Sådan en bagaksel kan stadigt købes.($$$)

Men der er skam muligheder;-)

Bagtøjet i en 240 er et DANA 30, magen til det der bruges som fortøj på feks Jeep, oma.

Der findes ALT til dette bagtøj, lige fra luftspær(100%), TrueTrac, DetroitLockers, osv.

Med andre ord, alt mellem on/off spær til trykluft, over lamelldiff i et hav af spærregrader til TorqueSense differentialer. Så det er bare at vælge et.

Jeg vil lige bemærke at du ikke udenvidere kan montere disse differentialer, da der kræves spec. grej til det. En sød og venlig volvoforhandler KAN låne dig det, HVIS han vil....
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#9 Indlæg af Morten VJ »

Lige en side bemærkning hvis man giver sig i kast med et såddan projekt.
Kan fejlraten værer meget stor.
Da der er en masse spillerum der skal stemme og tandhjuls indgrebet skal være riktigt, for at bagtøjet skal kunne køre lydløst.
Og der er det problem at hvis den er med elektronisk speedometer gælder der kun en ting volvo org. dele.Eller en konvertering
Og man skal også være opmærksom på om man har det store 1031
eller det lille 1030, da der er en forskel på differentialet.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar