Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 jul 2025, 03:30

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Hjælp
Hej ....
Ja jeg har læst lidt om vand insp på biler med tryk ... MEN kan det kun anvendes der, kan det ikke gi en effekt forøgelse på suge motore ?? er der nogen der har prøvet det .....

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel: Re: Hjælp
Vandindsprøjtning har den effekt at det tilføjer flere iltmolekyler til
indsugningsluften.... det er faktisk en form for intercooler... og man får en bedre forbrænding.... men jeg tror ikke at du vil få så meget ud af det på en sugemotor.
Grunden til at man gør det på trykladede biler er at køle luften ned da denne bliver varm når man presser den sammen, og ved at tilføje flere iltmolekyler til luften bliver denne koldere....

Det der sker er at når vandet bliver blandet med luften vil det først og fremmest have en kølende effekt(lige som en intercooler), da vand kræver energi for at fordampe. Denne energi vil vandet tage fra luften, vilket så resulterer i en lavere temp. for den luft du skal have ind i din motor. Dernæst vil det når det sammen med luften kommer ind i forbrændingskammeret, og forbrændingen sker igen blive til damp. Når vandet igen skal blive til damp vil det først og fremmest sænke din temp. i dit forbrændingskammer(mindre tændingsbanken), men damp fylder også enormt meget så det vil også hjælpe med at banke dine stempler i bund (ekstra effekt).

Vandindsprøjtning giver også effekt-forøgelse på en suge-motor, da virkemåden er den samme.
MVH Thomas

Se der ja det var et svar jeg kunne bruge... jeg har som sagt læst en del om det og ved hvordan det virker på biler med tryk.. men det måtte jo også kunne bruges på sug... jeg takker for dit svar Thomas
Hvis ander har forsøgt dette, så fortæl jeres historie..
Jesper

Jeg har engang lavet det på en diesel uden turbo. Det virkede efter hensigten.
Du skal bare sørge for at du får en ordenlig forstøvning af vandet og så bruge destilleret vand.

Det vil sige at jeg med min xr3i mk.4 også kan gøre det? Er det meget omkosteligt og hvor meget effekt vil det give?

Det er jo næsten umuligt at sige noget om effekten og pris ja det kommer an på om du selv kan lave et anlæg men lasse har forbindelsen til en som sælger sådane sæt

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time