Halløj klogere-end-mig-hoveder herinde...
Jeg har købt en komatsu micrograver, som lige skal renoveres lidt, da den er i lidt dårlig stand og har stået længe...
Jeg har nu fået ny indsprøjtningsdyse, lavet højtrykspumpen, skiftet olie, skiftet filtre, skiftet gammel diesel ud, gennemgået ledningssnettet, skiftet batteriet, renoveret starten, skiftet starterrelæet osv...
Jeg er nu nået hertil; Motoren kan nu starte med tændingsnøglen, men kun med dieselstart. Jeg kan for det første ikke se at der på tændingsmodulet er nogen ledninger tilsluttet til den funktion som normalt er til forvarmen. Der er heller ikke nogen ledninger til overs i ledningssnettet fra tændingen. Jeg kan ikke finde hvor gløderøret skulle sidde.
Der går fire ledninger fra tændingen ned til et multistik ved motoren. Derfra går en ledning direkte til starterrelæet og de tre øvrige går ind i en dims (!) på motoren. Dimsen er en aluminiumklods som ikke kan skilles ad, med køleribber over det hele. Den er meget flad, bortset fra kølerillerne. Fra den dims, går der to ledninger, med ens farvekoder ind i motoren. De går ind der hvor akslen fra starterrelæet går ind og sidder med drejekransen i motoren.
Når den er startet, står den bare og spinder som missekatten. Men den kan ikke slukkes igen, når nøglen drejes tilbage til off. Den kan pt. Kun stoppes ved at dreje gasregulatoren så langt ned, så den ikke har forbindelse til den mekaniske brændstofregulator som er en del af højtrykspumpen.... Den mekaniske brændstofregulator har en fjeder siddende som skubbes tilbage når der ikke er pres på den og derved kan brændstofmængden reguleres.
Mine spørgsmål er: Gløderør, hvor? Kan de sidde skjult og hvorfor er der ikke ledninger i det komplette ledningsnet til det? Får det strøm når maskinen står på on?
Hvad er den dims på motoren?
Hvordan stopper den igen? Havde nok forventet at se en elektromagnetisk spole til at afbryde for dieselen?
Håber på noget hjælp
Mvh. Kennet
PS... Billeder kan sagtens sendes, bare I skriver hvad der skal tages af....
|